Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Koploper

Gestart door PietB, 10 maart 2014, 01:17:00 AM

PietB

Citaat van: janieburton op 09 maart 2014, 23:57:27 PM
Citaat van: Olivier77 op 09 maart 2014, 19:20:39 PM
Alle stroomvoelers en/of detectors werken met Koploper zolang als ze met U centrale werken en
deze centrale door Koploper ondersteund wordt.

Mvg

Olivier

Ok, maar werkt koploper niet onafhankelijk van de DCC centrale?

Koploper stuurt de stopsecties of zie ik dat verkeerd.

Neen de essentie van koploper is dat een loc de opdracht krijgt te gaan rijden.
En dat die beweging door de bezetmelders aan het programma worden teruggemeld.
Maar alles gaat via de centrale.

De pc (het programma) geeft de centrale de opdracht om de loc te laten gaan rijden en controleert de gang van zake via de terugmelding.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 10 maart 2014, 01:17:00 AM
Citaat van: janieburton op 09 maart 2014, 23:57:27 PM
Ok, maar werkt koploper niet onafhankelijk van de DCC centrale?
Koploper stuurt de stopsecties of zie ik dat verkeerd.

Neen de essentie van koploper is dat een loc de opdracht krijgt te gaan rijden.
En dat die beweging door de bezetmelders aan het programma worden teruggemeld.
Maar alles gaat via de centrale.

De pc (het programma) geeft de centrale de opdracht om de loc te laten gaan rijden en controleert de gang van zake via de terugmelding.

grt Piet.

dank voor de info
 

gardevil

Je kan de centrale wel eventueel vervangen door een (oude) computer met het programma MRdirect dat in een dos omgeving draait en een IB II emuleert.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PietB

Citaat van: gardevil op 10 maart 2014, 15:35:30 PM
Je kan de centrale wel eventueel vervangen door een (oude) computer met het programma MRdirect dat in een dos omgeving draait en een IB II emuleert.
Dat is dan toch ook een centrale.........?
grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 10 maart 2014, 17:56:47 PM
Citaat van: gardevil op 10 maart 2014, 15:35:30 PM
Je kan de centrale wel eventueel vervangen door een (oude) computer met het programma MRdirect dat in een dos omgeving draait en een IB II emuleert.
Dat is dan toch ook een centrale.........?
grt Piet.

Voor mij en vele anderen is een centrale wat bij een DCC sturing wordt bijgeleverd(zoals een MX1 van Zimo, een ECoS, enz...).

En ja daar zit ook een computer in.

Maar voor mij en vele andere is een computer iets met eens scherm en al of niet een laptop niet echt een centrale, het is een computer en ja hij kan ook dienen als een centrale.
 

PietB

Ja maar nu gaan we haarkloven, een centrale MX1, IB of Ecos is een stuk techniek met een rekeneenheid.
Met maar één taak, een treinbaan besturen.
Dat wil ik niet direct een computer noemen, maar als een ander dat wel wil, mij best.
Een PC met daar op DOS, MR-Direct en een booster, dat laatste vergeet gardevil er bij te vermelden, is ook een stuk techniek met maar een toepassing nl. een treinbaan besturen.
Is het dan strikt genomen een centrale te noemen, ja dus.

Op het moment dat je deze computer als zodanig in zet kun je er niets anders meer mee, ook koploper zal op een andere computer moeten draaien.

Maar we dwalen zo wel van het topic af zeg!
grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 10 maart 2014, 18:22:25 PM
Ja maar nu gaan we haarkloven, een centrale MX1, IB of Ecos is een stuk techniek met een rekeneenheid.
Met maar één taak, een treinbaan besturen.
Dat wil ik niet direct een computer noemen, maar als een ander dat wel wil, mij best.
Een PC met daar op DOS, MR-Direct en een booster, dat laatste vergeet gardevil er bij te vermelden, is ook een stuk techniek met maar een toepassing nl. een treinbaan besturen.
Is het dan strikt genomen een centrale te noemen, ja dus.

Op het moment dat je deze computer als zodanig in zet kun je er niets anders meer mee, ook koploper zal op een andere computer moeten draaien.

Maar we dwalen zo wel van het topic af zeg!
grt Piet.

Het gaat niet over haarkloven.

Maar ik snap nog altijd niet goed, maar dat zal wel aan mij liggen.
 

PietB

Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 19:35:50 PM
Maar ik snap nog altijd niet goed, maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat snap je dan niet Janie?
Probeer dat eens uit te leggen.
Misschien is er dan een goed antwoord op te geven.

grt Piet.

doomslu

Topic gesplitst op vraag van Bossie.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Dankjewel Luc.
Ja ik heb dit gevraagd om dat we dat het koploper updates draadje een beetje schoner houden.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 10 maart 2014, 20:32:26 PM
Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 19:35:50 PM
Maar ik snap nog altijd niet goed, maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat snap je dan niet Janie?
Probeer dat eens uit te leggen.
Misschien is er dan een goed antwoord op te geven.

grt Piet.

Zal wel aan mij liggen omdat ik nog steeds in het oude bloksysteem denk, de ene blok geeft commando aan het andere blok enz......; zoals je in de handleiding van de BM3 en BM2 kan zien.

Ik denk steeds bij deze systemen dat men dan gewoon zijn treinen stuurt van achter het computer scherm en dat de computer gewoon het scenario volgt dat men in de computer heeft geprogrammeerd.
 

PietB

Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 21:50:28 PM
Zal wel aan mij liggen omdat ik nog steeds in het oude bloksysteem denk, de ene blok geeft commando aan het andere blok enz......; zoals je in de handleiding van de BM3 en BM2 kan zien.
Ik ken de BM2 en BM3 systemen niet, maar op een modelbaan werkt het zo:
Een treinbaan is onderverdeeld in blokken, deze blokken zijn weer onderverdeeld in bezetmelders.
Gangbaar is een inrijmelder een afremmelder en een stopmelder.
Doordat de melders een signaal sturen naar de centrale, die dat weer doorstuurt aan het stuurprogramma(Rocrail, iTrain, Koploper enz.) weet het programma waar de trein zich zal bevinden.

Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 21:50:28 PM
Ik denk steeds bij deze systemen dat men dan gewoon zijn treinen stuurt van achter het computer scherm en dat de computer gewoon het scenario volgt dat men in de computer heeft geprogrammeerd.
Ja dat kan inderdaad, dat scenario geef je op bij het opzetten van je configuratie.
Maar het programma heeft de leiding en de meldpunten melden bezette railsecties.
Handmatig sturen(rangeren bijvoorbeeld) kan vanaf het computerscherm gebeuren.

Het opzetten van een automatische treinbeweging in Koploper gaat als volgt.
Sleep met de muis één van de loc's naar een blok(bl1) en plaats hem daar.
Sleep vervolgens het loc symbool naar het volgende blok (bl2) (Waar hij volgens het scenario mag komen).
En druk op automatisch rijden.
Het scenario zal de loc in gang zetten en als deze arriveert in blok 2 kijkt het programma of het volgende blok vrij is (bl3) als dat zo is kan de loc doorrijden, zo niet dan zal hij stoppen in blok 2.

Op deze manier kun je je gehele baan automatiseren.

Grt Piet.

janieburton

En kan men dan ook een trein er tussenuit nemen met de gewone handcontroller? en dan rangeren
 

PietB

Als je dan maar zorgt dat ie niet volgens een scenario door Koploper wordt bestuurd.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 11 maart 2014, 01:31:26 AM
Als je dan maar zorgt dat ie niet volgens een scenario door Koploper wordt bestuurd.

grt Piet.

Geld dit enkel voor koploper of is dat ook zo voor de andere stuurprogramma's(Rocrail, iTrain, enz...)?

Citaat van: bossie op 10 maart 2014, 22:06:26 PM
Een treinbaan is onderverdeeld in blokken, deze blokken zijn weer onderverdeeld in bezetmelders.
Gangbaar is een inrijmelder een afremmelder en een stopmelder.

Grt Piet.

Zodus heeft elke blok 3 bezetmelders/detectoren nodig?