Bestellen Tpe 6322 met 3 bijhorende goederenwagens uit MSM 134

Gestart door Snobby Crash, 28 februari 2014, 12:29:54 PM

Sicco

#45
Citaat van: nicky op 01 maart 2014, 21:44:47 PM
mijne ook besteld
t'zal wel weer even goed zijn als de vorige goede actie zekers
Voor wat ik heb weten te reconstrueren zijn het standaard stukgoedwagens die de NMBS massaal in gebruik nam om de oude houten goederenwagens te vervangen. Gebruikt dus voor losgestort stukgoed, vergelijkbaar met de NS geelbanders. Al snel kwamen echter de wagens die we beter kennen voor het colli vervoer (met de gele band). De kleinere wagens hebben waarschijnlijk ook wel tot in de jaren tachtig gereden, maar ik weet niet in welke mate en waar. Naar mijn inschatting is vrij beperkt op het eind, want het stukgoederenvervoer bij NMBS buiten de bekende colli-bloktreinen was toen al heel erg afgenomen. Het kan best zijn dat ze in sommige regio's nog in behoorlijke aantallen zijn gebruikt vanwege hun grote laaddeuren bijvoorbeeld, zo zijn ze nog ingezet voor suikervervoer (pallets). Ik meen me te herinneren dat ze vooral in Oost- en West-Vlaanderen nog lang gebruikt zijn en wat dat betreft passen ze uitstekend bij deze loc.
In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde hebben de wagens in deze vorm nooit met de gele colli band gereden

Metpetergaathetbeter

er moeten er wel geweest zijn met een vergelijkbare witte band (deze is in het verleden door Liliput ook op de markt gebracht !) nr 22793 http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#Gkklms

Groeten Peter ;)

Sicco

Volgens mij is de Dacker en Liliput variant de latere variant (met diagonale steunbalken, gladde kopdeuren, andere roldeur etc.) die ook met de gele band heeft gereden

Metpetergaathetbeter

deze zijn metalen wagons waar de NMBS-Colli versterkte houten bekleding hadden (trouwens in Gent zeehaven heeft lange tijd een houten keet gestaan waar stukken NMBS-Colli materiaal in verwerkt was !)

Groeten Peter ;)

Koen

Wat mij betreft, ik hou er wel van dat het een setje geworden is. Dit moest men meer doen. Vermoedelijk ga ik toch ook nog een aantal extra wagons bestellen zodat het een complete set wordt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

chef garde

Alhoewel goederentreinen m'n ding niet zijn heb ik toch ingetekend!

De wagentjes lijken mij trouwens prima materiaal om eens de eerste stappen in het weatheren te zetten.

Proficiat aan de initiatiefnemers van deze actie!

treinvirus

spijtig deze keer te moeten afhaken..
heb al tientalen goederenwagons en daaronder zo goed als alle wagons liliput van dit type in vele exemplaren!
is wel goed initiatief en keur het voor 100 procent goed. jammer dat je de lok niet alleen kan bestellen, de prijs zou waarschijnlijk zo intressant geweest zijn daarvan dat ik de eerste was om in te tekenen alhoewel ik al vier loks heb van roco (twee gele en twee groene , tekens reeks 62 en 63, allen gesupperd en gedigitaliseerd, zelfs met kabineverlichting!). De meeste doorwinterde modelspoorliefhebbers zijn waarschijnlijk in dat geval, toch diegene die lid zijn van de club waar ik lid van ben.
misschien volgende keer... tenzij toch aanbieding nog volgt....
groetjes
dirk
 

stevend

Als ik me niet vergis, werden deze wagons ook gebruikt voor het vervoer van munitie .
Dit heb ik meerdere malen mogen aanschouwen op de nu uitgebroken lijn van Zedelgem naar
het munitie depot Vloetemveld.
Trouwens , deze lijn is nu een fietspad.

mvg Steven
 


doomslu

Ik bewonder jullie vastberadenheid om strikt aan een tijdperk vast te houden.
Mij lukt het niet...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Op deze manier blijft de hobby ook betaalbaar. Soms koop ik een TP IV maar die wordt dan omgeschilderd naar TP III.

Erik.

Gerolf

Dat is ook mijn methode.
Als TP IV+ kan je museummateriaal inzetten, als TPIII-rijder geen "toekomst-spul".  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 02 maart 2014, 11:02:03 AM

Als TP IV+ kan je museummateriaal inzetten, als TPIII-rijder geen "toekomst-spul".  ;D

thema Back to the future aanhouden Gerolf!
Groeten Peter ;)

guy holbrecht

#58
Voor de geïnteresseerden wat extra info.
Deze wagens behoren tot een bestelling in Canada van 500 stuks, geplaatst in 1946 en geleverd in 1948. Het betreft gesloten wagens van het type 2212 A0 op twee assen met een metalen kast, 2 zijdeuren en geen beweegbare kopwanden. Oorspronkelijk geleverd onder de nummers 460.500 tot 460.999. In 1956 volgde de vernummering naar 4427500 tot 4427999. Tussen 1965 en 1972 volgde de vernummering naar 21881355500 tot 2188135999. rond 1980 werden de nummers nogmaals aangepast: 21881389100 tot 21881389599. Wanneer ze uit dienst zijn gegaan, heb ik nog niet echt gevonden.
De wagen met de witte band (Liliput 22793) betreft een wagen van de dienst M voor het vervoer van zuurstof. Dit is dus een wagen die uit het normale goederenvervoer is gehaald en enkel nog als dienstwagens heeft gereden (stelpaats Manage)
Bron: Goederenmaterieel, J. Vandenberghen, Departement materieel.

Groeten,
Guy

Sicco

Top!
Wat is dat voor een boek waar je op doelt trouwens? Ik ken het niet....