Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

invoeren van het buitenland (buiten de EU)

Gestart door GTTtommy, 22 februari 2014, 00:12:32 AM

GTTtommy

hallo,

aan iedereen die al wat ervaring heeft met het invoeren van het buitenland (buiten de EU)


graag zou ik wat willen kopen van het buitenland (Verenigde Staten)
nu, zit ik met het volgende; je hebt dus volgende zaken
*kostprijs : 23.95$
*verzending: 29.81$

ik heb al bekeken op de volgende site; http://www.invoercalculator.be/

op het totale bedrag (kostprijs + verzending) moet je geen invoerkosten betalen (volgens de site)
maar wat bedoelen ze met "inklaringskosten",   moet ik hier dan ook aan Bpost/DHL/??? dat bedrag als verzendingskosten extra betalen??

alvast bedankt


@admins:  miss staat het beter onder de gewonen babbelhoek ?

Kris

Hallo,
De inklaringskosten moet je maar betalen als je invoerkosten moet betalen ,dit voor het "papierwerk"

Ik koop soms wel wat in de USA dat minder dan 25 dollar kost en met Fedexx komt dit vlot tot bij mij
Je met wel geen electronica , .... Die duidelijk meer kost dan de limiet proberen in te voeren met een waarde onder de limit , dan ben je er aan voor de moeite

Kris

GTTtommy

hallo,
Het is een elektronisch toestelletje, maar dit kost in belgie het 3dubbel,
is het dan te riskeren?  want de echte verkoopsprijs is dus het bovenvernoemde bedrag

groetjes

bellejt

kan je het niet via hong kong bestellen ? Daar gaat dat meestal wel door zonder extra kosten.Kijk eens bij alibaba of ebay UK.

ceuleer

Hé Tom,

mijn laatste aankoop in Amerika is al wel van een tijdje terug.
Mijn ervaring is wanneer je boven een bedrag komt van 100 euro(of 100 dollar, dit weet ik niet juist), er automatisch een duanetax aangerekend wordt, dit was toen de dienst ABX, misschien noemt dat ondertussen al anders.
Ik kocht toen een Rivarossi big boy in Amerika via ebay voor 230 USD, + 36 USD verzendingskosten.
Het heeft enkele weken geduurd voordat ik een bericht(of mail) kreeg om een bedrag te storten aan ABX, invoertaxen en administratiekosten.
Ik weet het niet helemaal juist meer hoeveel het was, maar ik weet nog dat er bij mijn aankoop ongeveer een derde van het bedrag bij kwam aan extra kosten, dus iets van 70 euro.  >:(
Dus voor die prijs kon ik hem in Duitsland ofzo ook aankopen.
En dan werd hij afgeleverd,ze hadden de flap van de ovp er afgescheurd tijdens de controle en met ABX tape terug aan mekaar geplakt.  >:( >:(
Wanneer het bedrag onder die 100 euro of Dollar ligt, moet je een administratieve kost betalen van 10 euro, en worden de pakketten niet gecontroleerd.
Ik heb ook gevraagd bij sommige aankopen of de verkoper het pakket wil verzenden "as a gift", dan heb je geen invoertaxen, maar die Amerikanen doen daar niet aan mee, foefelen doen ze blijkbaar alleen in Belgie.  ;D

Ik zeg er wel bij, deze aankopen werden gedaan in 2007, dus er is misschien al van alles veranderd, maar de kans dat het goedkoper geworden is, daar twijfel ik aan.

grz,
Gunter

janieburton

De (post)douane zou sinds vorig jaar de opdracht hebben gekregen om alle pakjes van buiten de EU extra te controleren en te belasten op de opgegeven waarde.

Zelfs een boek dat wordt verzonden van buiten de EU wordt met 10€ taks belast omdat de douane "administratiekosten" heeft.
 

bellejt

dan is dit mss geldig voor NL.Ik bestel regelmatig uit Hong kong voor minder dan 100 dollar.Nog nooit wat op betaald.Enkel draadloze dingen als minicams gaan niet door de douane in Belgie.Die worden in beslag genomen als spycam.Vorig jaar een HD filmcamera uit HK gekocht voor 58 euro en niets op betaald.

janieburton

Citaat van: bellejt op 22 februari 2014, 14:22:32 PM
dan is dit mss geldig voor NL.Ik bestel regelmatig uit Hong kong voor minder dan 100 dollar.Nog nooit wat op betaald.Enkel draadloze dingen als minicams gaan niet door de douane in Belgie.Die worden in beslag genomen als spycam.Vorig jaar een HD filmcamera uit HK gekocht voor 58 euro en niets op betaald.

Er zijn hier toch ook draadloze camera's te koop in verschillende groten als bewakingscamera; zodus zie ik niet goed in waarom de douane draadloze minicams in beslag neemt?

Als ze een minicam als spycam beschouwen en illegaal zouden zijn; dan zou dit dan ook illegaal zijn:

http://www.digirails.com/modelspoor-railion-piko-met-ingebouwde-camera-dc.html

http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/locvision.html

 

Havoc

Toch even reageren. Ik bestel regelmatig buiten de EU en in België is het een loterij. Veel hangt af van waar het pak komt en wie het in handen krijgt.

Normaliter eenmaal je boven de 30 euro of zoiets bent heb je douane aan je been (hangt ervan af wat het is). Let wel, 30 euro dat is incl verzendkosten. Voor alcohol, parfum en tabak zijn de regels helemaal anders.

Je betaalt dan ((((aankoopprijs + verzendkosten) x 1.02) + 12) x 1.21. De 1.02 zijn 2% invoerrechten, de 12 euro zijn de douanekosten (prijs van het werk van de douane) en daarbovenop 21% btw (x1.21).

Of het een "gift" is, wisselstukken, niet-werkend antiek of tweedehands maakt allemaal niet uit in België. Je leest op het net wel dat "gift" niet belast wordt maar in België wel. Heb al lang genoeg met die mannen aan de telefoon gehangen om die uitleg 7x gehoord te hebben: alles wordt belast.

Het hangt allemaal af van welk land het komt. De US is geen probleem. Meestal krijg je je pakje enkele dagen laten met de factuur eraan vast en betaal je de postbode. Soms hebben ze eens gekenen in de doos. Een pakje van Rusland daarentegen komt -soms- zo gewoon toe. Eentje van Nieuw-Zeeland is zeldzamer en daar kijken ze wel eens in. Dan mag je taksen betalen en ze scheuren de boel open en je kan dan nog een een aangetekende zending erbij betalen want ze hebben het in een nieuwe enveloppe moeten steken.

Maar China is het ergste. En Hong-Kong is een deel van china. Alle zendingen van china worden open gedaan en gecontroleerd. Er is een privé firma die bij de douane mensen heeft die alles nakijken op "namaak". Als die vinden dat het namaak is dan worden de goederen in beslag genomen en kan je een boete krijgen erbovenop. Enkel heel kleine pakjes waar het in een envloppe kan gaan (gingen?) er vlot door, bvb kabeltjes en adaptertjes)

Mijn laatste pakje is op 4 dagen van Hong-Kong tot "douane Brussel" geraakt (18 december 2013) en die mannen hebben gewoon nooit contact genomen. Heb nog even gewacht tot het begin van 2014 (eindejaarsdrukte misschien) en dan de directie van de douane brussel gebeld. Die nemen nooit op, maar email beantwoorden ze de dag zelf. Daar een adres en telefoon nummer gekregen en dat bleek Bpost te zijn. Die kunnen ook niets doen want de douane van Bpost is een andere dienst. Maar mijn pak was "code 50" dus wachten ze op een antwoord van mij. Welk antwoord? Geen idee want ze hebben nooit contact genomen. Emailadres gekregen en die hebben nog eens de tracking code gevraagd. Niets meer gehoord. Twee weken later het algemeen nummer van Bpost gebeld om klacht in te dienen. Blijkt dat ze het pak zonder reden teruggestuurd hebben. Ik ging binnen de week een antwoord hebben wat er gebeurd was. Dat is nu twee weken geleden... Volgende stap zal de ombudsman van de overheidsdiensten zijn.

Als het via een transporteur gaat die zijn eigen inklaring doet (DHL, FED-Ex, UPS) dan is het meestal geen probleem. Maar Bpost is een ramp. En dat laatste niet alleen voor pakjes uit het buitenland.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

"Speciaal" soort leds besteld in China, kostprijs 1€, verzending gratis. pakje is tot de douane geraakt,(gevolgd via de tracking code) contact opgenomen met de douane, antwoord wij vinden de zending niet, klacht in gediend bij Bpost, antwoord: wij onderzoeken............ maanden later bel ik terug, Bpost: douane vind pakje niet meer waarschijnlijk verloren gegaan( ik vermoed dat het ergens tussen de "kaai en het schip") 
 

Huugooke

Kan ik daaruit besluiten dat je om zeker te zijn best een privé pakjesdrager inschakelt?

Ludwig

Onder de 125 euro zijn er geen invoerrechten voor douane of belastingen te betalen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Havoc

#12
CiteerOnder de 125 euro zijn er geen invoerrechten voor douane of belastingen te betalen.

Sorry maar dat is niet correct:

CiteerB. Zendingen met vrijstelling

Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moet betalen.
Wat is een zending met een te verwaarlozen waarde?

De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt.
Onder "zending met een te verwaarlozen waarde" verstaat de administratie een zending met een te verwaarlozen waarde moet bovendien bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
22 EUR inzake BTW;
150 EUR inzake rechten bij invoer.


Deze zending die altijd rechtstreeks vanuit een land gesitueerd buiten de Europese Unie, naar een bestemmeling in de Europese Unie (in feite België) worden gezonden.
Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:
Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.
Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending
, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

Minder dan 22 euro en dat is incl verzendkosten... Tussen 22 euro en 150 euro enkel btw maar opnieuw, dat is het bedrag incl verzendkosten. En dat wil niet zeggen dat je geen dossierkosten gaat betalen...

Van dezelfde site voor diegenen die nog altijd geloven dat een "gift" zonder taksen is:

CiteerIndien een familielid, vriend of kennis wonende buiten de Europese Unie u een zending, zelfs indien dit een geschenk is, zendt, zult u bij de invoer de rechten bij invoer, BTW en eventueel de accijns moeten betalen.

CiteerKan ik daaruit besluiten dat je om zeker te zijn best een privé pakjesdrager inschakelt?

Als je de keuze hebt wel. Maar let op het is enkel de afhandeling die een stuk vlotter verloopt. Je bent zeker dat je pakje met de minste problemen en vertraging toekome. Betalen ga je toch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.