Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

voorlopig noemt het de L-baan

Gestart door Dirky, 21 februari 2014, 23:48:12 PM

Dirky



op zich niet slecht maar als ik dit verkort wordt het een knoeiboel...

Michiel

#16
Dus toch enkelspoor!  ;D

Dirk, je hebt ongeveer 8 meter om dit uit te leggen. Bijlange niet de schaallengte, maar ik denk dat 8m toch voldoende zou moeten zijn om een ruime en ongedwongen indruk te geven van het station, vooral dat je al uitgaat van korte samenstelingen loc+3rijtuigen. EN! Je beeldt een station uit naar je hart! Niet onbelangrijk!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Citaat van: Dirky op 22 februari 2014, 22:30:13 PM
Langste trein iets in de genre van een 55 met 3x M2 rijtuigen.

Ben zelf N rijder dus 3x M2 + loc 55 = ? cm. Wel belangrijk om rekening mee te houden bij het uittekenen voor de perrons.
Volgens mij als je alles in een grote boog legt en hier en daar wat inkort moet dit te doen zijn op de oppervlakte die je opgeeft.



OlivierV

Citaat van: Michiel op 14 april 2014, 15:25:20 PM
Dus toch enkelspoor!  ;D

Dirk, je hebt ongeveer 8 meter om dit uit te leggen. Bijlange niet de schaallengte, maar ik denk dat 8m toch voldoende zou moeten zijn om een ruime en ongedwongen indruk te geven van het station, vooral dat je al uitgaat van korte samenstelingen loc+3rijtuigen. EN! Je beeldt een station uit naar je hart! Niet onbelangrijk!  ;)
Enkelspoor is boeiender dan je denkt, zeker als je zelf de mogelijkheid wil hebben om te "spelen". Bij mijn baan in opbouw heb ik ook lang getwijfeld, enkel of dubbelspoor, maar het is toch enkel geworden.

Dirk, al zou ik toch liever opteren voor een trein met 4 rijtuigen, een 55 die voorzien is van elektrische installatie met 4 m4 rijtuigen is een mooie combinatie die vroeger veel voorkwam..., of een 55 met oranje dms aangevuld met 3 i6/i10 rijtuigen.

3 is leuk zeg ik, maar 4 maakt het net een beetje interessanter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirkh

Dirk,

nog een vraagje :

Schaduwstation bereikbaar via spiraal van 1,5m doormeter in de hoek van de L en naar boven aan de buitenkant, naar beneden aan de binnenkant

bedoel je daarmee dat de spiraal dubbelsporig uitgevoerd wordt ?

Michiel

Ik heb even snel met Peco code 75 het sporenplan uitgelegd op de hierboven beschreven tafel. Merk links nabij het stationsgebouw een BR01 als referentie. Ik vind dit plan zo niet gedrongen of zo. Het lijkt ruim en aannemelijk. Maar is blijft een snelle schets dat als woordenvoer dient.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Bijna zelfde concept als Michiel maar dan eigelijk 180 graden gedraaid zodat het doprje/stadje achter het station kan komen.





Het is wel wat puzzelen met de tillig wissels (12° R1350) maar het lukt wel. Enkel de aansluitingen naar het schaduw station moeten dan nog verder uitgewerkt worden.
Aan het station is een perron lengte van 250 cm mogelijk.

Dirky

Leuk als iemand anders het werk doet... :D

Ik wil zeker niet de gehele lengte van de tafel opofferen voor een station. Moest het louter van mezelf afhangen komt er enkel een halte. Maar als intro in de H0 wereld (als kleine fabrikant ) is het gebouw van Nederbrakel ideaal als nummer 1 op de prijslijst... ;)

Lengte van 55 + 3x M2 is zowat 1,10m. Deze beperking komt er door een "andere" approach voor het wisselloos schaduwstation. Dat volgt later wel... Misschien wel te wijzigen naar 4 wagons.

De spiraal is inderdaad dubbel maar wordt enkelsporig  gebruikt. Ook niet zeker dat beide spiralen in eenzelfde richting gaan draaien...

Stationsemplacement moet zeker korter gemaakt worden. De strook met de 3 ½  sporen rechts moet plaats maken voor "de gemeente". Er staan een 30-tal tekeningen klaar voor H0 huizen.

Van L naar R: korter station > gemeente op de voorgrond > ambachtelijke zone

Michiel

Ik heb het station ongeveer 1m5 ingekort, maar veel korter zal het niet moeten worden om nog ruimtelijk over te komen. Rechts lag het station nog teveel in een knik. De rode lijn lijkt me een mooier verloop te geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)