Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

vijftig jaar oud

Gestart door Huugooke, 21 februari 2014, 20:00:51 PM

janieburton

Citaat van: Peter op 12 maart 2014, 12:25:53 PM
Dirk, dat was  plezier als je naar de gezichten op de foto kijkt. Märklin M-rails ?? geen of weinig scenery, geen normen, niets moet.
Enkel puur rijplezier.

Juist! gewoon puur rijplezier, en vooral geen gezever over details die ontbreken op de locs en rijtuigen.
 

Dirky

Moet rond 1970 geweest zijn dat deze foto genomen werd. Toen was er vrij zeker al "stress" maar niemand kende het woord. Plezier kon nog puur zijn!
Zowat een jaar later ben ik begonnen met scenery en liep de baan op 3 circuits met elk een trafo.
Maar toen werd het modelvliegen prioriteit en toen ik op mijn 16de "zweefpiloot" werd is alles in dozen verdwenen. Het plezante is wel dat ik op één wagonnetje na nog al het rollend materieel van toen heb...  :)

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 12 maart 2014, 11:41:37 AM
Citaat van: Herwig op 24 februari 2014, 13:29:55 PM
@ Hugo,
Als je echt graag  "plastiek bouwdozen"  ziet, MOET je zaterdag de    8ste    e.k. toch 's naar de IPMS-beurs in Hoboken afzakken (*).  Daar vallen die dozen je op de kop, onwaarschijnlijk.

(*) zie    "aankondigingen".
Op de IPMS beurs stond er inderdaad een Ollander met Airfix (reissue Kitmaster) bouwdoosjes. Maar wat die daar voor vroeg !
Gelukkig heb ik die niet gezien! Verder wel een ongelofelijk aanbod zeg! Drie zalen? Met zijgangen?
Heb me moeten inhouden, tenslotte staan hier nog zeker dertig dozen in de kelder! Misschien moet ik er de volgende keer zelf gaan staan!

Huugooke

Citaat van: Dirky op 12 maart 2014, 12:58:09 PM
Moet rond 1970 geweest zijn dat deze foto genomen werd. Toen was er vrij zeker al "stress" maar niemand kende het woord. Plezier kon nog puur zijn!
Zowat een jaar later ben ik begonnen met scenery en liep de baan op 3 circuits met elk een trafo.
Maar toen werd het modelvliegen prioriteit en toen ik op mijn 16de "zweefpiloot" werd is alles in dozen verdwenen. Het plezante is wel dat ik op één wagonnetje na nog al het rollend materieel van toen heb...  :)
Aah, uwe pa deed lekker mee! Of was het omgekeerd ?  ;)
Mijn collectie is toen verkocht, om een diaprojector te kopen (je verandert al eens van hobby hé).

Toen ik onlangs zo'n Fleischmann E10 zag op een rommelmarkt heb ik hem gekocht, pure nostalgie!

Peter

Dacht dat ik die foto ook al eens had geplaatst, maar toch een fijne herinnering aan mijn eerste baan
Moet ergens in de jaren 60 geweest zijn..

Met vriendelijke groeten
Peter

MickeyMouse

Citaat van: Dirky op 12 maart 2014, 08:16:37 AM
yep... regelt de snelheid  :)
Woeha, nice!! Doe hem de groeten!!  ;D ;D

Geert

marc goovaerts

Citaat van: Huugooke op 12 maart 2014, 17:42:51 PM
Gelukkig heb ik die niet gezien! Verder wel een ongelofelijk aanbod zeg! Drie zalen? Met zijgangen?
Heb me moeten inhouden, tenslotte staan hier nog zeker dertig dozen in de kelder! Misschien moet ik er de volgende keer zelf gaan staan!
Hij stond inderdaad in een achteraf-zijganske ('D'). Hetzelfde als Peter en ikzelf.

Dirky

Citaat van: MickeyMouse op 12 maart 2014, 19:23:03 PM
Citaat van: Dirky op 12 maart 2014, 08:16:37 AM
yep... regelt de snelheid  :)
Woeha, nice!! Doe hem de groeten!!  ;D ;D

Geert

tja... Jan heb ik geen jaren meer gezien. Wij zijn niet echt een hechte familie  :(

Havoc

Kan er niet aan doen, maar ik ben ervan overtuigd dat vroeger mensen meer plezier hadden aan hun hobby.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MickeyMouse

Citaat van: Dirky op 12 maart 2014, 21:42:52 PM
Citaat van: MickeyMouse op 12 maart 2014, 19:23:03 PM
Citaat van: Dirky op 12 maart 2014, 08:16:37 AM
yep... regelt de snelheid  :)
Woeha, nice!! Doe hem de groeten!!  ;D ;D

Geert

tja... Jan heb ik geen jaren meer gezien. Wij zijn niet echt een hechte familie  :(
Oei, spijtig, maar ken het gevoel, is hier ook zo... :(

Dirky

Johan,

Dat we er meer plezier aan hadden ligt hoofdzakelijk aan het feit dat we minder hadden! Eén nieuwe loc per jaar was al veel toen.
Nu MOETEN we veel hebben en liefst aan iedereen tonen hoeveel we kopen – de kast MOET vol... status... en nog voor je van het ene kan genieten heb je het volgende al.

Gelukkig wordt die status minder belangrijk naargelang we ouder worden en leren we weer te genieten van minder.

PS: er hoeft nu echt niemand beginnen te steigeren want wat hierboven staat gaat over mezelf!  :)

Geert,

jammer? wel ja... maar gelukkig kan je "vrienden" zelf kiezen. Familie moet je er gewoon bijnemen ook al past het niet echt  :(

marc goovaerts

Tja, bij mijn rechtstreekse familie koek en ei, maar een nicht leert haar dochter ook aan: 'Vrienden zijn familie die ge zelf kiest'...

janieburton

Citaat van: Dirky op 12 maart 2014, 22:24:49 PM
Johan,

Dat we er meer plezier aan hadden ligt hoofdzakelijk aan het feit dat we minder hadden! Eén nieuwe loc per jaar was al veel toen.
Nu MOETEN we veel hebben en liefst aan iedereen tonen hoeveel we kopen – de kast MOET vol... status... en nog voor je van het ene kan genieten heb je het volgende al.


Geert,



Vroeger kon je sparen voor een loc want als die bijwijzen van spreken op 1 januari van het jaar 1968 in de cataloog stond en verkrijgbaar was in de winkel dan stond die nog steeds in de cataloog op 1maart van 1969 en was die nog steeds verkrijgbaar in de winkel. Idem voor rijtuigen.

Nu moet men intekenen of men kan het niet kopen en als men niet moet intekenen dan moet men er rap bij zijn om het te kopen en binnen de 2 maand wordt er terug iets uitgebracht en na 2 maand nog iets en dan is het bijwijzen van spreken weer vijf jaar wachten voor dat men iets in je interesse sfeer uitbreng, als je geen Duits, Zwitsers of Oostenrijks doet.
 

marc goovaerts

Het is precies de bedoeling er meer en meer 'fast moving consumer goods' van te maken.
Vroeger was die economische term gereserveerd voor bederfelijke waren zoals eieren, kaas, vers vlees,...
Treintjesfabrikanten -en verkopers zijn precies veel meer bevreesd voor 'slapend kapitaal' dan vroeger.

janieburton

#44
Citaat van: marc goovaerts op 13 maart 2014, 00:29:52 AM
Het is precies de bedoeling er meer en meer 'fast moving consumer goods' van te maken.
Vroeger was die economische term gereserveerd voor bederfelijke waren zoals eieren, kaas, vers vlees,...
Treintjesfabrikanten -en verkopers zijn precies veel meer bevreesd voor 'slapend kapitaal' dan vroeger.

Stock is slapend kapitaal!

Alles "Just in Time" leveren en juist te weinig produceren zodat diegenen die uit de boot vallen dan toch maar iets anders kopen, maar ze vergeten dat dat niet echt werkt bij modeltrein liefhebbers want die hebben hun geliefkoosde maatschappij of land of tijdperk en gaan dan zeker niet iets anders kopen.