Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vijftig jaar oud

Gestart door Huugooke, 21 februari 2014, 20:00:51 PM

Huugooke

Zojuist teruggevonden: foto's van mijn eerste baan in de kelder van ons appartementje. Vijftig jaar geleden, met een boxcamera op zwarwitfilm gemaakt.
Een echt allegaartje van materiaal: elektrische loc's zonder bovenleiding, plastic bouwdozen van Airfix.
Deze laatsten overheersten trouwens op de baan. Ook het station en andere gebouwen waren van Airfix: ze waren betaalbaar.
Dat het 00 schaal is, was nog niet tot me doorgedrongen. Ook over het mengen van Frans, Duits en Engels materiaal maakte ik me geen zorgen. Rechts mijn duurste stuk: een E10 van Fleischmann (een occasie natuurlijk)


Dit locje had ik zelf gemotoriseerd, de motor werd zo heet dat de kap gesmolten was.



De line-up: die ventjes waren waarschijnlijk gerecupereerd van een vliegtuig bouwdoos. Let op de zelfgebouwde lantaarn links



Weer een aantal "dummies", de Airfix watertoren en achteraan de "berg". Ik was een goede klant bij de drogist die zich afvroeg waarvoor ik al die plaaster nodig had.



Dat station was dan weer van Jouef denk ik:



En die "ballast" is natuurlijk: "koffiedrasj"



Met mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's; en voor de volledigheid: ik was dertien

59erke

Ik vind het er allemaal toch wel leuk uitzien, zeker als je ervan uitgaat dat gebouwd is door een 13jarige.

Foto's zeker koesteren, is pure nostalgie  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Nooit wegdoen, die foto's. Prachtig aandenken  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

MSM had/heeft een rubriek  "Uit de oude doos".   (m'n Kitmasters hebben daar 's ingestaan)
Je kan misschien die foto's + wat tekst bezorgen aan de redactie.
( kan men tegenwoordig minder goede foto's met digitaal fotoshop niet restaureren/opwaarderen?

OlivierV

@Herwig, dat opwaarderen is nogal moeilijk. Indien je de negatieven nog hebt icm een negatiefscannertje dan kan je ze tot de grootte van een A5 krijgen denk ik zonder dat je aan kwaliteit gaat inboeten...

Verder wel leuke prenten Hugooke!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marc goovaerts

Die plastic bouwdozen zijn al even lang in een kast in mijn ouderlijk huis...
Maar wie is daar nu nog in geïnteresseerd hé ?

Dirky

leuk dat je nog die foto's hebt Hugo! :)
Ik heb me al zot gezocht naar foto's van  "mijn slaapkamer met Märklin baan" van toch ook al bijna 50 jaar geleden! nog zonder resultaat  :(

HYA

Ik wou dat ik nu kan, met alles mij ter beschikking, wat jij kon toen op 13 j.

Super

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 21 februari 2014, 22:03:28 PM
Die plastic bouwdozen zijn al even lang in een kast in mijn ouderlijk huis...
Maar wie is daar nu nog in geïnteresseerd hé ?

Ik!Ik!  ;)

Huugooke

Citaat van: Dirky op 21 februari 2014, 22:15:30 PM
leuk dat je nog die foto's hebt Hugo! :)
Ik heb me al zot gezocht naar foto's van  "mijn slaapkamer met Märklin baan" van toch ook al bijna 50 jaar geleden! nog zonder resultaat  :(
Verbazend wat je soms vindt als je verhuist. Score tot hier toe: twee brillen en deze foto's!
De foto's plakken in een zelfgemaakt boekje van zwart karton, met netjes getypte (op een typemachine, weet je wel) begeleidende teksten er naast geplakt.
Voor publicatie zijn ze zelfs na behandeling te slecht vrees ik.

Herwig

aan Marc Govaerts,
"plastiek bouwdozen":  bedoel je daar ook  "Kitmaster"  mee?

Herwig

#12
@ Hugo,
Als je echt graag  "plastiek bouwdozen"  ziet, MOET je zaterdag de    8ste    e.k. toch 's naar de IPMS-beurs in Hoboken afzakken (*).  Daar vallen die dozen je op de kop, onwaarschijnlijk.

(*) zie    "aankondigingen".

marc goovaerts

Citaat van: Herwig op 24 februari 2014, 13:26:24 PM
aan Marc Govaerts,
"plastiek bouwdozen":  bedoel je daar ook  "Kitmaster"  mee?
In mijn vaders erfenis (een paar kasten vol) zitten zowel wat Kitmaster modellen als de hele reeks Airfix gebouwen van eind jaren 50, begin jaren 60, toen hij met de hobby begon. Ook nog een paar waggonnetjes van Airfix geloof ik.

janieburton

Citaat van: Huugooke op 21 februari 2014, 20:00:51 PM
Dat het 00 schaal is, was nog niet tot me doorgedrongen. Ook over het mengen van Frans, Duits en Engels materiaal maakte ik me geen zorgen. Rechts mijn duurste stuk: een E10 van Fleischmann (een occasie natuurlijk)


Dit was zeer zeker leuk; gewoon ongecompliceerd bouwen en amuseren en gewoon rijden met wat men leuk vond en zich niet vastpinnen op en bepaalde maatschappij of tijdperk. "Back to the basics en het plezier!"