Maakt niet uit hoe die werkt. Kan jij als ze een smartfoon met die app onder je neus duwen 100% garantie geven dat de smartfoon waarop die "app" staat:
- niet met software die de transactie onderschept is uitgerust?
- dat het werkelijk die app is die erop werkt en niet een andere app die er hetzelfde uitziet?
Als dat niet 100% is op die 2 vragen dan is dat niet veilig.
Ik ben geen voorstander van eender welke "app". Zeker niet op smartphones. En ook niet van contactloos betalen. Op het werk is het binnekort 10 cent voor een tas koffie, enkel contactloos te betalen via je bankkaart. Niet je maaltijdcheckes kaart die je van het bedrijf hebt. Dus ik ga die machines niet gebruiken. Het gaat me niet om de 10 cent die ik héél redelijk vind en waar ik geen probleem mee heb om te betalen. (als de koffie beter is dan wat er nu uit komt) Maar met contactloos betalen is reeds vele malen aangetoond dat dit niet veilig is en dat transacties onderschept kunnen worden en daarna er transacties naar andere rekeningen kunnen mee gedaan worden.
Informeer je eens voor je blindelings op trens springt. Als het misloopt, dan zal de bank niet zeggen "dit systeem dat we aangeboden hebben was niet veilig". Dan zal het jouw fout zijn en je bent je geld kwijt.
Dus je weet niet eens hoe het werkt, maar komt wel met een hele uitleg van hoe het allemaal zou kunnen misgaan... Straf! Maar toch vermoedde ik het al.
Wel beste vriend, informeer jezelf eens eerst goed voor je zomaar blindelings dingen begint af te breken waar je geen flauw benul van hebt. Want zo kom je niet echt intelligent over, integendeel...
Voor de "ouderen" (mijn woorden niet hé Rudy

) onder ons die het systeem niet kennen:
- Je moet dus
nooit iets ingeven op de telefoon van iemand anders. Je werkt steeds op je
eigen telefoon.
- De Bancontact app moet geïnstalleerd zijn op beide telefoons (die van koper en verkoper). Contact met "dubieuze apps die ze daar zelf hebben opgezet" is daardoor onmogelijk.
Het werkt als volgt:
- De koper en verkoper openen elk op hun telefoon de Bancontact app.
- De verkoper tikt het bedrag dat hij wil ontvangen in op zijn telefoon, zo bekomt hij een QR-code op zijn scherm. (Zo'n zwart vierkantje op een witte achtergrond.)
- De koper scant met zijn telefoon die QR-code en krijgt automatisch op zijn telefoon het bedrag dat naar de verkoper zal gestuurd worden.
- Is het bedrag correct, dan bevestigt de koper de transactie en geeft als extra beveiliging zijn persoonlijke code in. Zolang de koper zijn code niet intikt zal er geen geld naar de verkoper gaan.
Meer is het niet. Het is simpel, veilig en gemakkelijk.
Het zoeken naar een bankautomaat om geld af te halen is niet meer nodig.
Een bankkaart "om in dat bakske" te steken hoef je ook niet meer op zak te hebben. Zo vermijd je tevens diefstal door "contactloos betalen". Maar daar bestaan tegenwoordig ook al beveiligde portefeuilles en kaarthouders voor om dat tegen te gaan.