Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

dani

dus je hebt wel degelijk een backup, dat is al positief !!   Dan ben je bij die 0?1 % van de Belgen die het wwel doet :-)

zoeken is inderdaad het lastigste.  Maar wat ik dan meestal doe (misschien een tip ) is gewoon die bewuste mail met sleuytel naar een mapje op een harde schijf slepen.

Ik heb een folder (map) op één van mijn HDD's  (en kopie op een externe)  dat heet  "Licenties" en daarin staan al die mails.   
Eens je de mail als bestand hebt gekopieerd, kan je de naam ervan wijzigen en bvb veranderen naar de naam van het product.   bvb   "MSOffice 2016.msg"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Eergisteren mijn backup schijf gecrashed. Net toen ik de informatie erop wou updaten, merk ik dat deze externe schijf geen systeeminformatie meer heeft en alles dus waardeloos is. Dus het omgekeerde van wat hierboven is gebeurd. Er is geen data verloren, maar wel de fysieke harde schijf ist kaput.

raf

ja da ken ik ook .hier een vriendin die foto's van haar overleden ouders op een laptop had staan en die HD was ook dood

mogelijk kun je ze nog 1 keer opstarten als je ze 48 uur in de diepvries hebt gelegd (in een plastiekzakje)
je hebt meer 1 kans dit te doen en je kunt dan alle data er van afhalen als je heel snel bent

er zijn firma's die dit ook doen maar daar betaal je meer als 1000 euro voor en dat is voor de meeste niet te doen

zulke foto's heb ik op internet op een server staan maar ja die kan ook defect geraken of ophouden te bestaan
cd of dvd is ook niet veilig want die hebben ook geen eeuwig leven
en eigenlijk ik heb een tape streamer en die je mag zeggen wat je wil dat ding werkt nog steeds en heeft op de 25 jaar dat ik die heb nog geen enkele data (zichtbare)verloren
enig probleem is dat die via de printerpoort werkt en welke pc heeft nu nog een pinterpoort
juist een oude laptop op win 95 en met die spring ik heeeeeeeeeeeeel spaarzaam om

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Ja, backups zijn een mooi ding. Zo'n keys voor software (heb er maar 2) die staan nog steeds in de mail en in een directory. En van de hd's zijn er nog 2 backups. En nog eens op een usb stick die ik altijd op zak heb. Nu is dat meestal geen probleem, vele van die licenties zijn bij de fabrikant geregistreerd.

Hardware is tegenwoordig inderdaad ook een probleem. Zit zo met een pci-x raid adaptor. Die slots zijn nog zeldzamer dan parallele poorten, die kan je tenminste met een insteekkaartje toevoegen. Heb je echter drivers voor die tapestreamer die onder iets moderner dan W95 werken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik werk thuis op een Nas met 2 gespiegelde schijven.
Elke avond wordt er automatisch een back-up gemaakt op een oude PC die ik ook als (tweede) Nas gebruik.
Als 't kot afbrandt ben ik wel alles kwijt...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Gespiegelde schijven zijn ook alleen maar nuttig zolang de master niet in de fout gaat, want dan kopieert de slave alles netjes, fouten inclusief. En als je er foute dat opschrijft helpt het ook niet meer. En voor afbrandende koten moet je ook maatregelen treffen. :D Digitale data bestaat niet zolang er niet minstens 2 kopieën zijn op verschillende plaatsen.

Zelf heb ik mijn data als raid 5 in de pc, als raid 5 in een nas, op usb hd, een usb hd met enkel de echt belangrijke dingen (foto's en andere persoonlijke dingen) die op het werk ligt en enkele zaken op usb sticks in mijn jaszak.

Misschien beetje paranoia maar zoals ze zeggen: "er zijn 2 soorten mensen, zij die backups hebben en zij die nog nooit data verloren hebben".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 15 maart 2016, 23:13:06 PM

Zelf heb ik mijn data als raid 5 in de pc, als raid 5 in een nas, op usb hd, een usb hd met enkel de echt belangrijke dingen (foto's en andere persoonlijke dingen) die op het werk ligt en enkele zaken op usb sticks in mijn jaszak.


Wat is raid 5?
 

raf

RAID 5 consists of block-level striping with distributed parity. Unlike RAID 4, parity information is distributed among the drives, requiring all drives but one to be present to operate. Upon failure of a single drive, subsequent reads can be calculated from the distributed parity such that no data is lost. RAID 5 requires at least three disks.[11] RAID 5 is seriously affected by the general trends regarding array rebuild time and the chance of drive failure during rebuild.[22] Rebuilding an array requires reading all data from all disks, opening a chance for a second drive failure and the loss of the entire array. In August 2012, Dell posted an advisory against the use of RAID 5 in any configuration on Dell EqualLogic arrays and RAID 50 with "Class 2 7200 RPM drives of 1 TB and higher capacity" for business-critical data.[23]

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Wij hebben 2 Synology DiskStations, eentje bij mij thuis en eentje bij mijn dochter thuis.
Thuis synchroniseren onze PCees direct met onze Synology, de beide Synologys synchroniseren 's nachts met elkaar via 't internet.
Zo hebben we elk 2 backups, eentje bij ons en eentje bij de ander.
De Syniologys kunnen zelfs van elk bestand tot 32 versies bijhouden.
Diefstal, brand, data per ongeluk gewijzigd of gewist, alles is 'gedekt'.
Mijn dochter is professionele fotograaf, ik heb dat voor haar geïnstalleerd en profiteer mee  ;)
Zelfs de data van mijn ouders komt op mijn Synology terecht.
Vroeger was het altijd harken om 's nachts rond te geraken met de synchronisatie (als ze veel nieuwe foto's had), nu met snel internet overal is het zo geklaard.
Wij slapen op onze beide oren  ;)

En nu ben ik aan het bekijken om alles in een privé cloud te zetten, dat zal nog makkelijker worden.

OlivierV

Citaat van: janieburton op 16 maart 2016, 01:05:24 AM
Citaat van: Havoc op 15 maart 2016, 23:13:06 PM

Zelf heb ik mijn data als raid 5 in de pc, als raid 5 in een nas, op usb hd, een usb hd met enkel de echt belangrijke dingen (foto's en andere persoonlijke dingen) die op het werk ligt en enkele zaken op usb sticks in mijn jaszak.


Wat is raid 5?
Google is weer lastig om te gebruiken zeker?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Tja dan moet er geen enkele vraag meer gesteld worden op het forum, ergens op het net zal wel het antwoord staan.

dani

#2051
allee vooruit daar gaan we weer...

@Raf : opzoeken en plakken is makkelijker dan een verstaanbare uitlegg te geven.  Als je lange rdan van gisteren op 't forum zit dan weet je dat Janie geen PC-techneut is en aan zo een post niks heeft.
@Olivier : juist, man....  helemaal gelijk
@Philippe : tegenwoordig is alles "self service" hee ...   niet te schatten die gasten

@Janie :  RAID 5 is een systeem van meerdere harde schijven op 1 controller kaart aangesloten waarbij de eigenlijke data verspreid wordt over die schijven.  Elke schijf bevat een deel van de gegevens, en een "extra " schijft bevat voor elke bit data een controle bit (of byte) waardoor als 1 van de "data" schijven  kapot gaat, je met behulp van die controle bits de data kan "herstellen" wanneer je de defecte schijf vervangen hebt door een nieuwe.   Je bouwt dan de data opnieuw op.
Het nadeel is dat je wel meer schijven nodig hebt voor eenzelfde capaciteit.

Een voorbeeldje :

RAID-5 met  3 data schijven en 1 redundancy schijf van elk 1 TB   (dus eigenlijk 4 TB aan schijfruimte)

Je kan dan  3x1TB aan data opslaan en de 4de schijf is degene die de controlebits bevat.    (althans in een Stripe set toch)

En als je het helemaal moeilijk wil maken kan je nog een extra  "hot swap" schijf toevoegen die automatisch wordt ingebeuikgenomen als 1 van de bestaande faalt.


Enfin, ik ga de "internals" van RAID 0-1-4-5-6-10 hier niet gaan uitwerken en vertellen, maar het komt er op neer dat dit vooral in servers en opslag-arrays gebruikt wordt.   Vroeger was dat zo duur, dat het enkel daar de moeite loonde voor kritieke data. Tegenwoordig kunnen de SATA controllers in een gewone PC dit al aan en de schijven kosten peanuts.  Vandaar ook in PC's en op Desktop-NAS systemsn (NAS=network attached storage, dus een machineke met een aantal schijven die je data op het netwerk bewaren).


Mijn droom is een machine met raid - 10  configuratie.  Dat is eigenlijk een  Raid-1  van een Raid-5   (dus een mirror  set van een stripe set)
Maar naar efficiëntie en redundantie toe heb ik me laten vertellen (door de mannen van Dell en AMC) dat een RAID-6 één van de betere is.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

#2052
Citaat van: dani op 16 maart 2016, 11:14:43 AM
raid - 10  configuratie.  Dat is eigenlijk een  Raid-1  van een Raid-5   (dus een mirror  set van een stripe set)
Toen ik 20 jaar gelden met RAID systemen begon te werken was RAID 10 een stripe set van per 2 gemirrorde disken, dus precies het omgekeerde, een RAID 0 van twee of meerdere RAID 1's. Is dat dan veranderd?

dani

#2053
volgens die gast van EMC/Dell dus wel.   Maar  ik kan het ook verkeerd begrepen hebben en omgedraaid zoals je zegt.

Willen we het anders nog wat ingewikkelder maken ? dan gaat Janie weer afhaken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Dani dank voor de info.

Moet dringend dat doen voor mijn verzameling foto's. Zal al beginnen met het maken van back up's want dat heb ik niet.

Moest het al lang gedaan hebben.