Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Jarnewald - mijn 2de project

Gestart door Grote stomer, 06 februari 2014, 16:45:03 PM

Grote stomer

Beste modelspoor fans

Ik ben aan mijn tweede modelspoor project begonnen.  Mijn eerste, een klein diorama van een oliedepot, is weg en dus nu terug (een beetje) plaats voor iets nieuws.
De bedoeling is vooral om wat nieuwe technieken onder de knie te krijgen, voor als ik ooit eens een grotere baan ga bouwen.

Ik doop de baan 'Jarnewald', naar een samenvoeging van de namen van mijn kinderen + wald.  Ik dacht dat dat wel wat Duits klonk.  Situering van de baan: DB, jaren 70. Het is dus volledig fictief, maar het had wel kunnen bestaan.  De baan bestaat uit drie modules: één ervan is schaduw station en de andere twee bestaan uit een enkelsporige lokaalspoor dat eindigt in een klein eindstation.  Het station bestaat uit een losspoor met losstraat ernaast en twee sporen waar treinen kunnen stoppen.  Eén van deze twee sporen heeft ook een goederen loods.  De baan zal slechts twee wissels hebben; de loc kan dus niet omrijden.  Misschien een beetje raar of ongewoon, maar dit komt (verzin ik erbij) omdat de grootte van het station beperkt wordt door het dorpje Jarnewald en een rivier  ;)

Qua rollend materiaal zullen we de V100, Köf III, BR64 en BR80 zien, alsook Donnerbussen en een motorwagen.  Regelmatig passeert (of beter stopt) er ook een lokale goederentrein.

Zo zal dit project er uitzien.
Ik post binnenkort een schema van de baan en enkele eerste foto's.

groeten



 

Grote stomer

hier is het schema van de baan.  Graag jullie mening of opmerkingen. En ja, ik weet het, niet zo groot (ik heb ook niet veel plaats) dus misschien ook niet zo veel aan op te merken.  Ik ga voor 'less is more'!



groeten
 

TBCédric

Ik vind het een goed begin alleen vind ik het station veel te klein. Als je het station nu een half metertje groter maakt zal het al beter zijn. Je kan ook je wissels beginnen leggen op de brug of voor de rivier. Zo kan je nog altijd alle kanten op. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

... of geen stootblokken rechts, en zo de illusie creëren dat de perrons langer zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#4
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

tsjoektsjoek

misschien het riviertje iets meer naar links opschuiven zo kan je ook wat langere perrons maken, op een bredere brug kan je dan wissels liggen
even kort gezegd
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

OlivierV

Citaat van: Chrisrail op 06 februari 2014, 18:18:24 PM
Citaat van: Gerolf op 06 februari 2014, 17:39:46 PM
... of geen stootblokken rechts

en dan het zelfde tegenkomen als den Olivier? ? ?....... ??? ??? ???

Echt niet aan te raden dacht ik zo ;)
Jeplaaa.

'k Zou inderdaad de sporen iets langer maken, nu kan er nauwelijks een loc + 2 donerbusjes op het langste spoor zonder geforceerd over te komen ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

"Geen stootblokken" wil zeggen dat je op een andere manier voor de veiligheid moet zorgen, hé  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

inderdaad, je kan bv een stuk plexiglas gebruiken langs de kant,
Je kan later eventueel een 2de module maken en zo het station vergroten.
succes

Grote stomer

Bedankt allen

Misschien geeft de tekening een niet zo goed beeld van de grootte van het station.  Het langste spoor in het station is 95cm.  Hier zullen geen internationale treinen kunnen stoppen, maar het thema is dan ook een klein eindstation aan een zijspoor.  Met 95cm kan ik een lok + 3 of 4 drieassige donnerbussen laten stoppen, dus voldoende denk ik.

De twee segmenten zijn reeds gezaagd (dus de rivier verplaatsen zit er niet meer in).  Dit weekend wil ik beginnen met de sporen te leggen en wat aan ruuw landschapsbouw te doen.



groeten
 

Chrisrail

#10
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Grote stomer

allen

Dit weekend goed kunnen doorwerken; gebeurt niet vaak ...

Kurk gelegd, sporen gelegd, sporen voorzien van stroom en wissels aangesloten.

Hier is een foto van de rechtse module, het station.  Nu zie je dat er op het langste spoor een loc + 3 of 4 donnerbussen kunnen stoppen.



Op de linkse module al wat Styrodur gelijmd en in vorm gesneden.  De rivier is bijna klaar (wat styrodur aanbrengen betreft)





Ik zal misschien de volgende posts onder 'Ooit zal het klaar zijn' zetten; ik veronderstel dat het vanaf nu daar beter past.

groeten
 

Gerolf

Normaalgesproken kan je het volledige topic zelf verplaatsen, maar als het niet lukt wil ik het gerust voor je doen.

In elk geval: mooie vooruitgang  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Grote stomer

Bedankt Gerolf

Ik wou een nieuw topic onder 'Ooit zal het klaar zijn' beginnen met een link naar dit topic.
Het hele topic verplaatsen, dat weet ik niet hoe ik dat moet doen.

Dus graag overzetten als je kan.
Nochmaals bedankt  :)

groeten
 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw