Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Omgang etc...

Gestart door svvander, 16 maart 2006, 16:42:49 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Hallo,

Zelf wil ik toch ook even reageren (ik hoop dat het nog mag). Ik weet zeker dat ik nu ook een van de personen ben die eigenlijk over de rooie is gegaan. Reden waarom staat volgens mij in het desbetreffende draadje en dat wil ik hier niet nog eens over doen.




Ook ik zal hier nog even wat bijdragen.

Als ik reageer op een bericht, waar iemand, in dit geval Paul volledig over de rooie gaat, en ik hem daar dan op aanspreek, is dat niet het uitvechten van een vete, als ik die uit wil vechten, dan doe ik dat van man tot man en betrek ik daar geen onschuldige forum lezers bij, wel plaats ik mijn mening.

Zoals bekend wil Paul op zijn discussie lijst normaal gedrag en geen uitspattingen, zoals hij dat zelf hier wel deed. Als je dat daar doet dan volgt er gelijk een boze email, waarin je tot de orde geroepen wordt.  Of als je teweinig vragensteld, maar wel veel suggesties en adviezen geeft, wordt je zelfs uitgesloten. Nu kan ik Paul natuurlijk prive een email sturen, maar het heeft meer effect als het gewoon openbaar wordt gedaan. Dan wordt hij gewoon op zijn eigen gedrag gewezen, en kan hij ervaren dat hij ook een mens is van vlees en bloed, en ook gewoon fouten maakt.
Als ik een aantal zaken erbij haal als voorbeeld en als mogelijke oorzaak van zijn gedrag, is dat gewoon om een completer plaatje aan te bieden aan de lezer, die niet altijd op de hoogte is van de stand van zaken. Ook als ik een bepaald gerucht, of een bepaalde gedachte kronkel van een aantal mensen hier plaats tenaanzien van Railz, zuig ik dat niet uit mijn duim, maar geef ik alleen weer wat er onderhuids leeft, en hoe mensen gaan denken.
Ik heb er dus moeite mee dat hij de gebruikers van Koploper, die weleens op de discussie groep reageren, erg kort houdt en bij het minste of geringste hun een veeg uit de pan geeft, terwijl hij zelf geen haar beter is. Zijn reactie op dit forum was dus een inkopper om hem daar eens op te wijzen.
En nogmaals dat heeft niets met een vete te maken.
Normaal gesproken haal ik mijn schouders op en ga ik verder met de orde van de dag, en kijk ik zo min mogelijk achter mij, en concentreer ik mij op het heden, dus daar komen vetes niet in voor.

Een school voorbeeld hoe iets gemakkelijk uit de hand kan lopen is het draadje van Steven86, 'wat doe ik fout' Steven leest, of begrijpt niet wat er geschreven wordt, en hij heeft voor zichzelf al een conclusie getrokken, dat dat de oorzaak moet zijn. Zelfs als er aan de hand van zijn reactie een antwoord volgt is het op eens anders. Wat hij dus fout doet is, hij leest niet wat er geschreven wordt, of luistert niet naar de adviezen, en blijft met oogkleppen op het probleem kijken.
Ook dit kun je als onvriendelijk betitelen, maar vertel mij maar hoe ik het anders moet zien.

Dus Sven als jij de toon bitsig of onvriendelijk vind, kan dat soms met een rede zijn. Om vriendelijk te blijven moet je ook begrepen worden, en niet alles moeten herhalen, wat al meerdere malen in de draadjes is geschreven, of zelfs al in hetzelfde draadje is uitgelegd.

Je mag er van uitgaan, als ik persoonlijk een antwoord geef, dan staat er in de eerste reactie het antwoord en de mogelijke oplossing van het probleem. Ook ik kan er weleens naast zitten, maar dat zal niet vaak voorkomen.

Bedenk een ding ik probeer altijd iemand te helpen, zonder dat ik daarvoor mijn eigen ego hoef te strelen. Het gaat er mij alleen om dat ik de kennis die ik heb zoveel mogelijk met anderen deel.
Dus zoiets als een zwarte lijst met namen van mensen die ooit weleens iets lelijks tegen mij of over mij hebben gezegd, die bestaat niet. Iedereen is voor mij gelijk.
Ook als Paul mij nu op dit moment om informatie over iets zou vragen, dat krijgt hij dat gewoon, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.



Gerolf

@Jan Delticpower: Wijze woorden, man.

Het is zo dat er inderdaad vaak beginners op dit forum vragen stellen die reeds vele malen aan bod zijn geweest. Dat kan voor de 'ouderen' vervelend zijn. Ik denk dat het goed is om ze toch te beantwoorden, en hen tegelijk te wijzen op de zoekfunctie van het forum.
Opnieuw eenzelfde verhaal doen kan ook een positief effect hebben: intussen zijn er immers nieuwe idee?n bij 'oude' forumleden, zijn er nieuwe leden - met mogelijk nieuwe idee?n, ... en kunnen er dus mogelijk nieuwe alternatieven aangereikt worden, waar we allen wel bij varen.

@Ibox/Wim: Je hebt me niet overtuigd, maar ik wens dit forum niet te belasten met onze discussie. Kan ik je via pm contacteren?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

Ik vind de bitsigheid hier wel meevallen.
Ook als een beginner een vraag stelt krijgt hij over het algemeen vriendelijke antwoorden, in tegenstelling op andere fora waar je het verwijt als nieuweling krijgt dat je te lui bent om de zoekfunctie te gebruiken.
En zoek je antwoord ook maar eens terug op 5012 pagin?'s postings.
Of misschien dat ik bitsigheid minder snel ontdek omdat ik een wat dikkere huid heb en wel hou van een pittige discussie.
Dit forum is juist verfrissend doordat er zo weinig wordt geveegd en als iemand over de schreef gaat wordt hij of zij vanzelf er op gewezen.
Dat niet iedereen een fkuwele toetsenbord heeft waar de prachtigste citaten uitkomen..ach vind het wel amusant.
Zolang het niet op de persoon wordt gespeeld vind ik het allemaal wel meevallen, en voel ik me als Ollander prima thuis in dit over-de-grens-forum voor mij.
En als je iets 6 keer uit moet leggen zou je ook kunnen denken, dat je het misschien verkeerd of te ingewikkeld uitlegd. oftewel kijk ook eens bij jezelf.
Want zoals eerder gezegd, mensen met een bulk kennis hebben over heet algemeen niet de echte kunde om die grote bulk ook begrijpend over te brengen, en dan bedoel ik niet specifiek dit forum, maar wat ik in mijn hele leven al bemerkt heb.

gr
Marty
Ook deze post dient gelezen te worden met een korreltje zout
Mvg Marty

janjozef

Het is inderdaad zo dat niet iedereen even vriendelijk is, maar als wij op het werk met collega's ondereen staan is dat evenzo, ook in de treinclub gebeuren er soms bitsige gesprekken dus waarom zou dat hier niet kunnen zijn. Dat beginners altijd een antwoordt moeten krijgen is normaal leren is altijd blijven herhalen tot je iets kent dus waarom geen antwoorden blijven geven en liefst steeds op een andere wijze uitgelgd. Uiteindelijk de jongeren van nu zijn de ouderen van later en moeten zij het ook kunnen overbrengen. Wat mij dikwijls wel stoort is die meelopers mentaliteit iemand schrijft iets en iedereen zegt ja een week later schrijft iemand het tegenovergestelde en weer zegt iedereen ja dat stoort mij soms meer. Voor mij persoonlijk mag er veel veranderen maar met het aantal persoonlijkheden dat we hier zijn kan dat nooit. en krijgt ge steeds geanimeerde gesprekken, voor mij houden zo, daar komt steeds het meeste uit. Wat echter niet betekent dat je mag schelden, dat is iets anders.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Oeps, zullen er nu denken, daar gaan het nu gaan komen.
Niets van.
Er is een aspect dat nog niet werd aangehaald: namelijk de perceptie van een antwoord: ik bedoel daar mee dat wat je schrijft bitsig kan overkomen, maar het niet zo bedoeld is.
Ik merk trouwens dat in de maatschappij in het algemeen de scheiding duidelijker wordt tussen "recht voor de raap" sympatisanten en "rond de pot draaiers".
Ik hou meer van de eerste soort, omdat het me beter ligt, maar vooral omdat de tweede soort me al een hoop miserie hebben bezorgd.
Wat je nooit mag doen: is "de man spelen" in een discussie.
Tenslotte valt het ook op dat velen de antwoorden niet lezen, maar reeds van bij het begin een mening hebben over het antwoord zonder het gelezen te hebben; bv de discussies 2R/3R.

Roland

n/a

Roland,

Toch graag een nuance bij jouw tweedeling tussen "recht voor z'n raap" en "rond de pot draaiers".

Recht-voor-zn-raap is prima zolang men de algemene beschaafde omgangsvormen in acht blijft houden. Wat me regelmatig opvalt in het gewone dagelijkse leven is dat grove gedragingen vaak worden goedgepraat met de opmerking dat men toch recht-voor-z'n-raap is en alleen maar de waarheid spreekt. Niet dat ik jou daar nu van beschuldig hoor [:)]
Een beetje minder recht-voor-zn-raap mag m.i. best, een boodschap is ook duidelijk over te brengen zonder in rond-de-pot-draaierij te verzanden.

Vergeet ook nooit dat e-mail, en dus ook dit forum, het van het geschreven woord moet hebben, we zien de glimlach op het gezicht of horen de grijns-in-de-stem niet. Een fatsoenlijke formulering is dus essentieel om een leefbaar forum-klimaat te houden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rgp

Wat je nooit mag doen: is "de man spelen" in een discussie
Voila, en daarom dat ik zo reageerde. Ik denk trouwens dat dit de eerste keer is dat ik geroepen heb (= hoofdletters gebruikt) op dit forum. Mijn excuses als ik hierdoor mensen een slecht gevoel heb bezorgd.
Even niet geheel terzijde: Wim heeft me intussen via pm gecontacteerd, waarvoor respect.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,


Er is een aspect dat nog niet werd aangehaald: namelijk de perceptie van een antwoord: ik bedoel daar mee dat wat je schrijft bitsig kan overkomen, maar het niet zo bedoeld is.

Ik merk trouwens dat in de maatschappij in het algemeen de scheiding duidelijker wordt tussen "recht voor de raap" sympatisanten en "rond de pot draaiers".


Roland



Roland, inderdaad, dit had ik niet aangehaald in mijn pleidooi. Het feit dat letters soms harder overkomen, dan gesproken woorden. Als ex-student communicatie, leer je dan dat dit te maken heeft met het ontbreken van de lichamelijke expressie. (Zijnde een lach [:)], een knipoog[;)], woede [:(!], ontevredenheid [:(], etc...) Maar dit is niet waar het bij om gaat, het zijn niet de tekentjes, maar veelal de geest (laat het ons zo noemen), van de tekst... dus de bedoeling die erachter zit.

Wat jou opinie over de "recht voor de raap" sympatisanten en "rond de pot draaiers" sympatisanten betreft: ik geef je volkomen gelijk. Maar, ik merk steeds meer, dat jongeren (en ik spreek dan van jongeren die nog studeren), minder genuanceerd zijn dan ikzelf. Ze zeggen hun mening openlijk, goed gestoft van argumenten, zeker zijnde van hun zaak... maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn. Het aspect "gevoel" verliest in mijn ogen steeds meer belang, dan het aspect "feit".
Kunnen jullie nog volgen? 't Is niet zo eenvoudig om dit uit te leggen.

Tot slot: het is leuk om positieve reactie te krijgen, op iets wat toch iedereen aanbelangt.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

citaat:
Het aspect "gevoel" verliest in mijn ogen steeds meer belang, dan het aspect "feit". Kunnen jullie nog volgen? 't Is niet zo eenvoudig om dit uit te leggen.
Dit kan ik zeer goed volgen, Sven, maar het is ook al 20 jaar een belangrijk deel van mijn werk [;)]
Hoe dan ook, ik denk dat het tij tijdig aan 't keren is op dit forum, en het feit dat je deze draad hebt opgestart heeft zeker geholpen. Merci, Sven!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Sven volledig mee eens, alhoewel geen communicatie gestudeerd, maar wel mee geconfonteerd (mijn dochter zit in 2 bachelor communicatiewetenschappen op de KUL).  Bijkomend is het ook een "minder moedig" middel.  Veel van wat hier gezegd wordt, zal niet gezegd worden in een discussie in "levenden lijven"[;)]

Dus als ik soms te "recht voor de raap" overkom, bedenk dan ik nooit de man speel en het niet slecht bedoel ook al komt het soms onbehouwen over.

Allez en nu terug over treinen babbelen

Roland

vdr

jep, vrede op aarde aan alle mensen van goede wil.Voila nu heb ik ook meegedaan aan deze wijze "draad" ,zo noemen jullie da toch,he Nu terug treintjestijd[;)][:p]