Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zelfbouw minidraaibankje

Gestart door marc goovaerts, 24 januari 2014, 13:51:43 PM

marc goovaerts

Zelf ben ik er waarschijnlijk niet handig genoeg voor, maar voor sommigen op dit forum zal het kinderspel zijn.
Een minidraaibankje dat eigenlijk alleen zachtere materialen kan afdraaien, maar die kunnen wel dienen om ze achteraf bv in resin af te gieten:
http://www.instructables.com/id/Crayon-Lathe-LittleBits/

dani

zo iets is ook in 3D te printen...  leuk ideetje !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Ja, alle nodige files steken erbij.
Ik heb eens gesurft op die 'LittleBits'. Blijkbaar bouwdooselementen voor elektronische schakelingen voor niet-techneuten.
Het nodige motortje en voeding zouden zo'n 28 $ kosten.

Gerolf

Een draaibank is op zich geen ingewikkeld apparaat, dus zelfbouw kan zeker
Ik maak me wel de bedenking of precisie-draaien kan, en dit ook nog na XX bedrijfsuren ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Volgens mij moet je toch al wat van lagers kennen als je zelf een degelijke draaibank wil bouwen... Ik heb m'n twijfels dus aan "zelfbouw"...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Veel gemakkelijker iets te doen met een boormachine in een statief...

Gerolf

Citaat van: Dirky op 26 januari 2014, 11:24:55 AM
Veel gemakkelijker iets te doen met een boormachine in een statief...

Zoiets was ook jààren mijn eerste draaibank  ;)
Statief met boormachine-houder in horizontale positie, geïmproviseerde steun, en mesjes en beitels
- maar alleen geschikt voor zachte materialen (kunststof, hout, gips, ...)
... en ook niet echt veilig te noemen  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Kris

Hallo,
Sieg C0 , veel te klein , zelf draaibankje maken , er zijn al veel goedkope tweedehands te krijgen vb marktplaats , beter een goede kwaliteit tweedehands dan een lage kwaliteit nieuwe

Kris

ardjoena

t'Is niet altijd het materiaal dat telt , maar het manneke er achter is ook belangrijk .Ge moet goed uit de "voeten" kunnen met uw bankske. ;)
http://youtu.be/wnv0DAR_gWA

Dirk
 

Dirky

zo te zien niet z'n eerste keer... ;) Vakmanschap!

PeterC

Die man kan hout draaien!

Maar mijns inziens: zet hem aan een 'aangedreven' machine en hij is volledig zijn synchronisatie kwijt en bakt hij er niets meer van.  Andersom: zet een bedreven (mechanisch aangestuurde) draaier aan dergelijke manuele draaibank en die bakt er ook niets van...

Elk zijn 'tool'...
Groetjes, Peter