Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuw Baanplan

Gestart door n/a, 16 maart 2006, 13:13:27 PM

n/a

Beste leden,

Ik ben aan het tekenen geweest (heb de baan ook al gelegd) en loop nu zo ongeveer vast qua ideeen. Kan iemand mij helpen????
even wat gegevens:
Analoog Gelijkstroom baan, waar meerdere treinen tegelijk rijden (meerdere banen door elkaar) Liever niet met bloksysteem etc.

Het formaat weet ik niet in centimeters maar de volgende tekening heb ik al...url="http://i49.photobucket.com/albums/f262/vijfje5/Baanniveau.jpg"Baanplan/url

PS evt. heb ik ook een drail file, waarin aangepast kan worden...

Alvast bedankt.

Arjan Ploeg

Leendert

citaat:
Geplaatst door vijfje5

Beste leden,
...
Ik ben aan het tekenen geweest (heb de baan ook al gelegd) en loop nu zo ongeveer vast qua ideeen. Kan iemand mij helpen????...
Arjan Ploeg


Arjan,

Het begint met de vraag wat wil je? Het valt me op dat je geen rangeerspoor hebt. Wil je 1 kant op rijden met de treinen, of wil je ook keerlussen, of juist niet, vanwege de extra complexiteit van gelijkstoorm. Wil je een baan die zich verhoudt tot de echte wereld, of gewoon veel spoor om gewoon flink veel in beweging te zien. Als je daar wat licht over geeft, dan komen de adviezen vanzelf.

Groet,
Leendert

n/a

Bedankt voor de reactie.

Het is de bedoeling dat ik rijdt, met een aantal treinen tegelijk, overal langs (kriskras). Het hoeft niet een bepaalde omgeving te zijn...

Verder werk ik meer met inhaalsporen en ik wil evt. een schaduwstation maken. Nu het probleem, hoe maak ik daar een goede en leuke baan van. Ik wil liever geen keerlussen of iets dergelijks...

Ik heb aan materieel o.a. een Thalys, een 1220 met een aantal personenwagons. Verder een aantal andere locs en ook een rangeersetje..

Uiteindelijk wil ik uiteraard de baan aankleden. Maar de baan opzich vind ik het meest belangrijk.

Vriendelijke groet,

Arjan Ploeg

ERVIN

Hoi Arjan,treinen die rijden is altijd leuk,maar waar rijden jou treinen naartoe,heb je plaats voorzien voor een station,of een laad-en losplaats,dit geeft toch iets meer speelmogelijkheden,je hebt een Thalys,een 1200 en nog andere leuke treinen,dus aan materiaal geen gebrek,als ik jou was zou ik een doorgaand station bouwen,met eventueel een rangeerspoor.
In ieder geval veel succes met de verdere bouw van je baan. [;)]

n/a

Dat alles is ook wel de bedoeling, bij 1 van de inhaalsporen. Maar mijn probleem is, hoe kan ik met een aantal treinen tegelijk rijden op verschillende banen. Ik kom niet echt verder als de tekening...

Hoe ik een schaduwstation moet maken bijv. (via een spiraal oid)

Hoe kan ik makkelijk met dubbelspoor iets doen en dan toch met ??n baan de hoogte in etc.

Vriendelijke groet,

Arjan Ploeg

bytecon

citaat:
Geplaatst door vijfje5

Dat alles is ook wel de bedoeling, bij 1 van de inhaalsporen. Maar mijn probleem is, hoe kan ik met een aantal treinen tegelijk rijden op verschillende banen. Ik kom niet echt verder als de tekening...


Dag Arjan ,
Op uw tekening heb je in principe 3 verschillende banen. ( de zwarte buitenovaal , de groene binnenovaal en het gele cirkeltje )
Als je aan ieder van die banen een transfo en rijregelaar aansluit kan je met drie treinen onafhankelijk rijden. Iedere trein blijft natuurlijk op zijn eigen baan.Of begrijp ik u verkeerd ?

n/a

citaat:
Geplaatst door vijfje5

Dat alles is ook wel de bedoeling, bij 1 van de inhaalsporen. Maar mijn probleem is, hoe kan ik met een aantal treinen tegelijk rijden op verschillende banen. Ik kom niet echt verder als de tekening...

Hoe ik een schaduwstation moet maken bijv. (via een spiraal oid)

Hoe kan ik makkelijk met dubbelspoor iets doen en dan toch met ??n baan de hoogte in etc.

Vriendelijke groet,

Arjan Ploeg



Hoe je er aan moet beginnen is simpel, gewoon starten met bouwen, bevalt het niet dan afbreken en opnieuw beginnen, bevalt het wel, dan doorgaan met opbouwen. Zo doen we het allemaal, en als het eenmaal helemaal klaar is dan brek je het af en begin je aan je volgende project. Dus je moet ervoor zorgen dat het nooit afkomt.

Gerolf

Het is al eens eerder aan bod geweest, en ik denk dat uit deze draad de nood weerom blijkt om het toch (nog) eens in MSM te hebben over 'hoe ontwerp je een baanplan': voorbeschouwingen, basisprincipes, ...
@Arjan en anderen: misschien is een lijstje met boeken om door te nemen nuttig, bijvoorbeeld MSM 1 tot 47 [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Nu durf ik het bijna niet te vertellen, maar ik ben geen abonnee van MSM!!!!!!!


Misschien toch eens te overwegen??!!?? Ik vind dat het blad per keer niet heel veel info geeft.. (over modelspoor dan natuurlijk...)


Kan iemand mij vertellen wanneer die bladen uitgekomen zijn.. MSM 1 - 47?? is dat van 2005 o.i.d??

Vriendelijke groet,

Arjan Ploeg

Jurgen

Het allereerste nr is half augustus, begin september 1999 uitgebracht. Dan moet je telkens 2 maanden verder tellen voor het volgende nummer.
Vanaf nr 33 januari 2005 (uitgebracht in december 2004) moet je maandelijks beginnen tellen.
Nr 47 is deze maand uitgebracht. Nabestellen kan via de treinboektiek. [;)]
Of je moet op veilingen en 2de hands beurzen gaan kijken. Daar vind je tegenwoordig ook al oude nrs terug.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

Zelf heb ik nog geen modelbaan met scenerie maar ik leer ongeloofelijk veel van MSM en kan ik  zo later gebruiken, en ik blijf ook op de hoogte van wat er gebeurt in de modeltrein wereld.
Tom

Havoc

citaat:
Nu durf ik het bijna niet te vertellen, maar ik ben geen abonnee van MSM!!!!!!!


Er zijn meer mensen geen abbonee dan wel. Het is geen schande.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

citaat:
Geplaatst door vijfje5

Ik vind dat het blad per keer niet heel veel info geeft.. (over modelspoor dan natuurlijk...)
Beste Arjan, ik kan je niet goed volgen. Ieder nummer van MSM bevat ongeveer 80 bladzijden over modelspoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

Nou, het is meer het probleem dat de meeste ontwerpen in die bladen, allemaal rangeerterreinen zijn, of 1 grote baan waar alles aan vast zit.

Dit wil ik liever niet, ik wil liever een mooie baan maken en dan met een aantal treinen "rondjes" rijden. en dan evt. met 1 lok rangeren.

Arjan Ploeg

janjozef

@vijfje5 : je doet er best aan steeds een paar principe te volgen waar van ik er hier enkele zal opsommen zorg dat je met een trein steeds al je sporen kan bereiden dat geeft je zowiezo meer rijmogenlijkheden. Tussen de banen die je nu hebt plaats je onderbrekingen zodat je op elke gedeelte afzonderlijkkan rijden. Zorg ervoor de stroomaansluiting van elke baan dezelfde is. Elke aftaking in een rondgang voorzie je van een stopsectie tussen de de wissels anders heb je aan de aftaksporen niets. en voorzie nu in het midden een rangeergedeelt, mischien zodanig dat je niet op je buitenbaan moet komen om te rangeren, dat geeft nog een speelmogenlijkheid meer. Totzover enkele van mijn bevindingen na jaren modelbouw.

Jan

P.S. Je hebt gelijk dat je het bijna niet durfde te vertellen dat je geen MSM koopt.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem