Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

binnenverlichting Piko

Gestart door spinnings, 19 januari 2014, 11:04:52 AM

spinnings

Ik wil in een aantal rijtuigen van Piko binnenverlichting maken maar ik vraag me af of dit mogelijk is.

Het gaat om eenvoudige Piko rijtuigen

Ik heb voor de verlichting twee startsetjes aangeschaft van Digirails.

2 setjes met elk 2slepers en 2 condensatoren.


1 lichtstrip lang (op de te delen voor twee wagons)


Van de handleiding via internet wordt ik niet echt wijzer omdat men daar uit gaat van andere merken en waarbij de slepers onder vier wielen worden geplaats (4 voor en 4 achter).
Mijn Piko wagon heeft slecht twee wielen voor en twee wielen achter.

Ik ben bang om kortsluiting te veroorzaken, wie help mij verder.


Rangeerduivel

Het enige wat je moet doen is de 2 polen gescheiden houden,de ene as met het isolatieringetje naar links, en de andere as het isolatieringetje naar rechts.
Zo neem je met de ene as stroom van de rechtse rail,en met de andere as stroom van de linkse rail.
Voor en achter uiteraard ook gescheiden houden.
Zo simpel als wat!

Voor led's,weerstandje(s) niet vergeten!

;)

D_Loc

Ik heb even een tekeningetje gemaakt hoe e.e.a. kan worden aangesloten. Hierbij ben ik er van uitgegaan dat de assen aan 1-zijde een isolatiebusje hebben. Indien ze aan beide zijden een isolatiebusje hebben gaat dit niet werken want dan staat er geen spanning op het asje en zal de stroomafname op de wielen moeten plaatsvinden, dit is wat lastiger te realiseren.


Het gaat er dus om dat de isolatiebusjes kruislings van elkaar zitten zodat op de ene as de stroom via het linkerspoor binnenkomt en op het andere asje via het rechterspoor.

Ik zou voor een 2-assige wagen de sleper halveren zodat je met een verlichtingsset 2 wagons kan voorzien, je kan immers de lichtstrip ook halveren. Uiteraard zul je wel aan één van de twee helften zelf een draad moeten solderen maar dat spreekt voor zich lijkt mij.

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Rudy was me net voor  ;)
Weerstanden zijn voor deze Digirails verlichting niet nodig, die zitten al in de strip verwerkt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Peter

#4
Je kan het veel goedkoper hebben. Veel modelspoorders in Duitsland en Nedeland (zie bv. Beneluxforum) gebruiken die van Hufing.
Veel goedkoper en zeker zo goed.
Voor twee assige wagen ben je veel beter om op elk wiel stroom op te nemen, of anders telkens twee wagens vast te koppelen

http://www.hufing-tronic.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Peter, jouw fotootje is verloren gelopen in het verkeerde draadje.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

itchy

Ik was onlangs aangenaam verrast door de binnenverlichtingsstrips van Kuehn (ik heb de LH10). Mét decoder al ingebouwd PLUS twee extra functie uitgangen (zodat je sluitverlichting of stuurstandverlichting kan inbouwen, maar ook bv. een automatische koppeling of een stroomvoerende koppeling,...). Ook heel eenvoudig te programmeren.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

spinnings

Bedankt iedereen voor de uitleg en D_Loc  voor de tekening. Ik ga het deze week proberen.

Wel wil ik opmerken over de wielen en assen. Er zitten inderdaad per wielstel maar één isolatiebusje. Alleen op de tekening zitten ze bij één wielstel links en de andere rechts. Bij al mijn wagons van Piko zitten ze aan dezelfde kant (alle twee links of rechts).

doomslu

Je gaat één wielas moeten omdraaien, anders werkt het niet.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

spinnings

Ik heb de wagon van verlichting voorzien, maar zo gauw ik de wagon op de rails zet knippert de verlichting. Dit geldt zeker wanneer ik de wagon zelf drukkend beweeg.
De rails maakt goed contact met de slepers. Wanneer ik de transformator op de asjes of wielentjes houdt gaat het goed.

Peter

Robert,

kontakt opnemen op 1 wiel per kant is gewoon te weinig.
Het minste dat de wielen niet 100% de rail raken onderbreekt de stroomtoevoer.
Je hebt, volgens mij, langs beide zijden, stroomopname nodig op telkens twee wielen.
Met vriendelijke groeten
Peter

spinnings

Wat ik hier heb begrepen is dat op de assen voldoende is.

Stieven76

fotootje?
Ik kan me wel voorstellen hoe je het gedaan hebt, maar wil het graag eens zien, als je het niet erg vindt  ;D

Rangeerduivel

Je kan op de twee wielen een sleepkontakt plaatsen,ttz twee links en twee rechts,dan heb je altijd kontakt met de rails.

;)