De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

OlivierV

Peter,

Eerlijk gezegd zou ik wegblijven van achter die kruipruimte met je treinen, zeker als er nog een boiler etc. komt/staat en de bereikbaarheid van dit alles behouden.

Zo'n blobs dat moet wel kunnen hoor, zeker gezien de ruimte! ;)

Goetjes en misschien tot morgen op de verzamelbeurs als je er vroeg bij bent. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Bolje

Peter,

Premies (en belastingvermindering)  kun je krijgen voor het (laten) plaatsen van isolatie.
Dit is niet inkomsten gerelateerd.
Best even informeren op het gemeentehuis.
Vele groeten,
Ronald

HYA

Hey Peter,

Ik wil me niet te veel moeien en neem aan dat je zelf wel weet of je in aanmerking komt voor een premie. Mocht je toch niet helemaal op de hoogte zijn ... bij jullie is het Eandis denk ik die de dienst uitmaakt. Hier een toelichting voor dakisolatie http://www.eandis.be/sites/eandis/files/documents/9021051-dak-_zolderisolatie_2015.pdf. Via deze link kan een premie aanvragen (of je in aanmerking komt met je dakisolatie weet ik niet aangezien ik de details van het dossier niet ken): http://www.eandis.be/nl/klant/energie-besparen/premie-online-aanvragen.

Prettige verderzetting
Jan

Gerolf

Ik zou die ruimte volledig anders gebruiken:
Je baan in het onderste deel van het oppervlak, en rechtsboven een knutselruimte ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 01 juni 2015, 12:05:55 PM
Ik zou die ruimte volledig anders gebruiken:
Je baan in het onderste deel van het oppervlak, en rechtsboven een knutselruimte ...

Zat ik ook te denken, alleen zou ik de hele lange rechter muur ook gebruiken. En zoals je zelf zegt Gerolf, een aparte knutselhoek implementeren, dat werkt toch iets beter dan de baan als knutselruimte te gebruiken.  ::)

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: OlivierV op 31 mei 2015, 01:46:27 AM
...Eerlijk gezegd zou ik wegblijven van achter die kruipruimte met je treinen, zeker als er nog een boiler etc. komt/staat en de bereikbaarheid van dit alles behouden.

Als ik net onder de gording bakjes hang rondom rond zitten die niet in de weg voor de technische installatie.  Hier en daar een cameraatje in de bakken en ik kan volgen ;)


Citaat van: OlivierV op 31 mei 2015, 01:46:27 AM
...Zo'n blobs dat moet wel kunnen hoor, zeker gezien de ruimte...

Direct iets meer over die 'ruimte'.

Citaat van: OlivierV op 31 mei 2015, 01:46:27 AM
...en misschien tot morgen op de verzamelbeurs...

Hadden ze daar bouwmaterialen op 1/1? ;)




Citaat van: Bolje op 31 mei 2015, 14:50:29 PM
...Premies (en belastingvermindering)  kun je krijgen voor het (laten) plaatsen van isolatie.
Dit is niet inkomsten gerelateerd.
Best even informeren op het gemeentehuis.

Citaat van: HYA op 31 mei 2015, 21:41:01 PM
...en neem aan dat je zelf wel weet of je in aanmerking komt voor een premie...

Ronald en Jan, soms hou ik me wel eens van de domme om reacties uit te lokken ;)  Die premies waar we geen aanspraak kunnen op maken zijn die van de Vlaamse Gemeenschap.
Grof berekend is het een kleine 3% van de dakkosten die we eventueel als premie zouden kunnen krijgen.




Citaat van: Gerolf op 01 juni 2015, 12:05:55 PM
Ik zou die ruimte volledig anders gebruiken:
Je baan in het onderste deel van het oppervlak, en rechtsboven een knutselruimte ...

Citaat van: OlivierV op 01 juni 2015, 12:20:40 PM
...Zat ik ook te denken, alleen zou ik de hele lange rechter muur ook gebruiken. En zoals je zelf zegt Gerolf, een aparte knutselhoek implementeren, dat werkt toch iets beter dan de baan als knutselruimte te gebruiken.  ::)

Ik ook!  Maar in reactie#127 heb ik wat zitten tekenen met verschillende gedachten door elkaar.

In eerste instantie wil ik na het afwerken van de zolder zo vlug mogelijk mijn testbaant(jes) verhuizen en terug aansluiten zodat ik toch eens een toertje kan rijden.  Rijdend materiaal hebben en niet kunnen rijden is zoiets als met een broek vol goesting zitten en niet kunnen/mogen...  ::)

Hoe ik uiteindelijk het museumidee van 'Altenheim' ga uitwerken is toekomstmuziek.  Wat er momenteel is, komt er om (voorlopig) toerkes te kunnen rijden.

Mijn electronica werktafel en een modelbouwwerktafel moeten er ook nog een plek vinden en net zoals jullie voorzie ik die plek rechts boven.  Een tafel om op te bouwen en een tafel met mijn PC en electronica(rommelhoop).  Vanaf die PC een aansluiting naar een in-de-technische-ruimte-lopend-spoor kan alleen maar een extra luxe zijn 8) 8) 8)




Citaat van: PeterC op 30 mei 2015, 22:56:38 PM
...vrij veel ruimte, maar een heel 'moeilijke' ruimte...

Ik ga zeker niet klagen over de ruimte maar toch even 'moeilijk' verklaren: het is een rondom rond 45° dak (dus Olivier: nergens een muur).  Grof gerekend is de ruimte 8*9m maar dat zijn de afmetingen op vloerniveau.  Per meter hoogte gaat er 2 meter van de lengte en breedte af.  Op 2 meter is de ruimte nog 4*5 meter en is dan beperkt tot 1/4° van het vloeroppervlak.  20m² is niet niets en vaak veel meer dan wat velen ter beschikking hebben als hobbyruimte. 

Een tekening zegt meer dan cijfers.  De zolder met mijn huidig testbaantje ingetekend.  Rood is de ruimte op 1m hoogte, geel op anderhalve meter en groen op 2 meter:



Die 'verloren-hoofd-stotende-ruimte' van 60m² wil ik dan wel zo optimaal gebruiken.  Hoe?  Ik heb een paar ideeën maar alle hints zijn welkom ;)

Groetjes, Peter


SuSke

Je baan zou ik ook binnen de gele veelhoek houden.
Leg je dan je spoor op 1,25m van de vloer, heb je een mogelijkheid om enkele sporen "verdoken" te plaatsen in de resterende 25cm.

Met de "verloren-hoofdstotende-ruimte" bedoel je waarschijnlijk net het gedeelte buiten de rode (of gele) veelhoek.
Misschien opvullen met handige kastjes van 1m hoog en 1,5m diep, met handige schuifdeurtjes. 1m hoog zodat je baan er nog over kan lopen, 1,5m diep om je zolder een stukje "af te maken".
Als je iets onderin legt zorgen dat het in plastiek bakken zit die je er kan uit trekken.
Bergen gerief krijg je daar in kwijt en vindt je nooit meer terug  ;)

Als je de vrije ruimte in de rechterbovenhoek bekijkt, zal je zelfs als je alles in "bakjes" wegsteekt tegen mogelijke beschadigingen toch in de problemen komen als je daar nog een zonneboiler en naverwarmer wil plaatsen. Die dingen vragen gewoon veel plek, en installateurs zijn nu niet direct het meest "plaatsbesparend-denkend" ingesteld. Hou er ook rekening mee dat die spullen af en toe een beetje onderhoud nodig hebben, en dan wil je er wel gemakkelijk aan kunnen komen.

Het is een mooie ruimte, maar ze zal ook snel "weer te klein" zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Citaat van: SuSke op 01 juni 2015, 21:57:07 PM
Het is een mooie ruimte, maar ze zal ook snel "weer te klein" zijn.

Dat kan ik alleen maar beamen. Wanneer we onze woning kochten had ik een zolder ter beschikking met een grondoppervlakte van 9 X 7 m. Echter ook een dak met 3 schuine kanten. Tegen de enige rechte muur stond de verwarmingsinstallatie en de warmwaterboiler. Van die 63 m2 vloeroppervlakte bleef max. 42 m2 over en dan moest ik nog rekening houden met de toegangstrap. Enfin, ik ben wel begonnen met de bouw van een modelbaan maar wanneer er kinderen kwamen en die groter werden heb ik mijn baan afgebroken en is de zolder ingericht met kamers voor de kinderen. Echt spijt heb ik daar niet van. Ik weet niet of nu, meer dan 10 jaar later die baan al zou zijn afgeraakt. Ondertussen is de baan die ik daarna heb gebouwd (en ook nooit afgeraakt) afgebroken en ben ik met de bouw van mijn 3de baan begonnen. (zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22406.msg304931.html#msg304931)

Suske heeft wel gelijk dat in de ogenschijnlijk verloren schuine ruimtes je gigantisch veel materiaal kan opbergen.

Veel succes met de bouw Peter. Ik volg je vorderingen...

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PeterC

Mannen, leuk dat jullie zo snel 'meedenken'!

Citaat van: SuSke op 01 juni 2015, 21:57:07 PM
...Bergen gerief krijg je daar in kwijt en vindt je nooit meer terug  ;)

Gelukkig wordt de zolder voor mij.  Nu hebben we in onze living 8 schuiven en vrouwlief ruimt altijd alles weg.  Werkelijk 'alles-weg' want ze vind het 's anderendaags al niet meer weer...  ::) ::) ::)

Citaat van: SuSke op 01 juni 2015, 21:57:07 PM
...Als je de vrije ruimte in de rechterbovenhoek bekijkt, zal je zelfs als je alles in "bakjes" wegsteekt tegen mogelijke beschadigingen toch in de problemen komen als je daar nog een zonneboiler en naverwarmer wil plaatsen. Die dingen vragen gewoon veel plek, en installateurs zijn nu niet direct het meest "plaatsbesparend-denkend" ingesteld. Hou er ook rekening mee dat die spullen af en toe een beetje onderhoud nodig hebben, en dan wil je er wel gemakkelijk aan kunnen komen.

Die zonneboiler MOET links bovenaan komen in de 'kruipruimte'.  Er is ruimte genoeg en de man die die gaat plaatsen heeft jaren ons sanitair gedaan waar ik nu woon (in opdracht van de eigenaar).  Een tas koffie en een koekje en je kan praten met die man: "Ah ja je zie dat zo...  Ja, dat kan...".

Citaat van: SuSke op 01 juni 2015, 21:57:07 PM
...Het is een mooie ruimte, maar ze zal ook snel "weer te klein" zijn...

Goeie moed...  Maar, Michiel is nu ruim 14 jaar en 'zijn' zolderruimte is ook 6*6m grondoppervlak (tuinmeubels ed moeten er ook komen).  Die ruimte is nu ook van een nieuw dak en deftige isolatie voorzien ;)




Citaat van: modelbaanHO op 01 juni 2015, 22:18:43 PM
...Ondertussen is de baan die ik daarna heb gebouwd (en ook nooit afgeraakt) afgebroken en ben ik met de bouw van mijn 3de baan begonnen. (zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22406.msg304931.html#msg304931)...

Luc, van wat misgaat, leer je en als je het laat zien, voorkom je dat anderen over dezelfde steen struikelen.  Bedankt daarvoor!

Citaat van: modelbaanHO op 01 juni 2015, 22:18:43 PM
...Suske heeft wel gelijk dat in de ogenschijnlijk verloren schuine ruimtes je gigantisch veel materiaal kan opbergen...

...En kan laten 'verdwijnen' en als vrouwlief dan vraagt: 'wat is dat hier?'.  ...'Oooh, dat ligt hier al jaren'. ;) ;) ;)




Mijn eerste gedachte gaat uit om de 45° helling op 60cm vertikaal af te sluiten.  Heel veel ruimte gaat dan verloren, maar een gyproc plaat is 60cm.  Anderzijds: een vloerbekleding tot op 0cm schuine wand leggen is ook geen pretje...

...Ik ga nu verder 'dromen'...  :)

Groetjes, Peter


dani

ik zou inderdaad ook in het  "gele" gebied blijven met de zichtbare baan.   Maar waarom bouw je dan bvb geen dubbelspoors spiraal of gebruik je een "verloren" deel van de zolder als helling  op/af,  om naar een  30..40..50 cm lager gelegen schaduwstation te rijden ?
Dan heb je  ineens een heel pak "nuttige" ruimte er bij , uit het zicht en handig om treinen op te stellen die dan langs de spiraal of helling de eigenlijke  baan kunnen bereiken ?   Met zo een lengte aan extra spoor  zijn er mogelijkheden legio denk ik.

Ikzelf had dat ook willen doen  (achteraf bekenen) maar toen ik de treintafel bouwde had ik nog niet zulke grootse plannen en was mijn inzicht en kennis heel beperkt, dus nu heb ik er spijt van dat ik het niet gedaan heb, maar om nu heel de baan weer af te breken dat zie ik niet zitten.    Aangezien jij nog in de ontwerp fase bent, kan je het eens overwegen....   en als het je niets lijkt, laat je het idee gewoon vallen.   Het spoor links bovenaan (achter de trap/schouw) lijkt me wel geschikt voor een lange helling .

Het vertikaal afsluiten is een PRIMA idee, maar ik zou het iets hoger dan op 60 cm doen.   Bij mij is het op 1m50 recht afgemaakt, en is er onder de baan toch nog voldoende opslagruimte.  In het schuine stuk achter de  vertikale wand heb ik aan beide zijden van de zolder een "deurtje" gemaakt, daar kunnen dan de dingen worden opgeborgen die maar eens in de zoveel jaar gebruikt worden, of dingen die je gewoon "archiveert" zoals oude cursussen,  glazen, servies, ... en noem maar op.   Zelfs mijn oude leger-kit-bag ligt daar onder :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

HYA

Ik heb, zoals velen hier, een beetje hetzelfde probleem. Het dak is rondom schuin, echter niet eindigend in een punt zoals bij jou. Maar de muur is niet van die mate dat je er iets kan mee aanvangen. De zolder is wel in twee gedeeld door een muur waarop het dak deels steunt. Het is trouwens een voormalige buitenmuur en draagmuur met de nodige dikte tot gevolg (drie bakstenen dik).



Kasten, los of ingebouwd, in de niet bruikbare delen vind ik niet goed. Met m'n 190 cm, mijn pijnlijke rug en de wetenschap dat m'n beweeglijkheid er in de komende jaren zeker niet zal op verbeteren zijn dergelijke kasten niet goed genoeg bereikbaar, immers laag en diep.

Volgende oplossingen helpen ...

Ik heb twee rollende stoeltjes die toelaten om me snel en zonder veel moeite te verplaatsen in de lagere delen van de zolder. Dat laat bijvoorbeeld toe om makkelijk aan de achterzijde van een tafel / module te komen. Waarom twee ? Dan heb je er sneller één bij de hand ...



In plaats van kasten heb ik rolwagentjes voorzien. Deze zijn zo gemaakt dat ze onder het schuine dak kunnen schuiven (rollen dus). Je kan optimaler gebruik maken van de lage ruimte zonder op je buik moeten te liggen om iets achteraan te gaan halen.
Zo kan je een kar uitrusten met alle gereedschappen, vijzen, ... voor schrijnwerk en/of een kar voor sceneryjobs met alle attributen, verfkes, ... eens werk gedaan kar onder het dak en dus uit de weg.


raf

ik heb voorlopig kastjes maar daar worden later schuiven ingezet zoals bij een keuken .zo kun je der veel in kwijt en toch hoef je niet al te diep te bukken om achterin die kast te komen
maar dit is iets voor later want eerst moeten de servowissel motoren onder de baan gebouwd worden en dan zijn dis rolletjes ook gandig om met je rug op te kunnen liggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

een fijn idee die rolwagentjes....     Alles bij de hand en toch snel opgeborgen.

Ikzelf heb onder de baan vooral "rollend materieel" staan in plastic  "curverboxen".   Geen echter Curvers, maar een maatje kleiner.  Er kunnen wel enkele wagons met OVP in.   De lokomotieven heb ik in een ander schap staan, in het ander deel van de zolder.     Die bakken/boxen heb ik dan per 6 of per 8 samen gezet,  2 stapeltjes van 3 of 4 naast elkaar.   De 2 onderste heb ik met 2 latjes hout  (2 bij 4 cm en de lengte van de 2 boxen samen)   aan elkaar bevestigd onderaan, zodat deze 2  "vast" zijn en samen blijven.   De 2de, 3de en 4de laag kan je er dan gewoon op stapelen (ze hebben allen een deksel) naar goesting en ruimte.    En om het makkelijk van onder de baan te halen :  wieltjes vanin den Brico.   In de "grabbelbakken" bieden die regelmatig setjes van 4 zwenkwieltjes aan voor 2,5  €.  4 van die wieltjes zijn perfect om onder de 2 latjes te vijzen en dan heb je een rijdend magazijntje :-)   Als je wil maak ik daar wel eens een foto van :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Mannen, ideeën voor opberg/ruimte/plaats is altijd welkom!  Laat die oplossingen maar komen!




Deze voormiddag Michiels laatste examen en mijn extra dagje verlof na een uitputtend Graspop weekend (wordt toch elk jaar lastiger om die drie dagen vol te houden... - word ik nu ouder...  ::) ::) ::) ).

Deze namiddag dus het ideaal moment om het jong geweld in de nok te jagen en werken uit te voeren op plekken waar ik nooit meer kan komen (gewicht + minder flexibel - zeg maar ouder worden  :D ).
Traphal met betonplex platen dichtmaken (mooi glad, stofzuigt nadien heel gemakkelijk - prijs  :o ) en meteen van de situatie gebruik maken om zijn theorie in de praktijk om te zetten: elektriciteit leggen in die voor mij moeilijke plaatsen:







Heel goed werk dus ik denk dat ik de electriciteitswerken in de gemakkelijkere plaatsen ook ga 'uitbesteden'  ;)

Groetjes, Peter


loebaske

Mooi werk....en miljaar de zoon is veranderd, is ook een jaar geleden dat ik jullie ben tegen gekomen... :(