Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een machinstenpree

Gestart door jakke, 08 januari 2014, 13:24:16 PM

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Dirky

Met de extra's erbij niet slecht toch?... 'k Weet natuurlijk niet hoeveel die premies voor nacht- en weekenddiensten bedragen.

Extra's: premies voor nacht- en weekendwerk, maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, eigen mutualiteit en gratis treinreizen voor het hele gezin

marc goovaerts

En reizen in eerste klasse, die praktisch door niemand gebruikt wordt die het zelf moet betalen. Die anderen zitten als haringen in een ton, betalend.
Toch respect voor diegenen die een allesbehalve gemakkelijke job willen doen.

philippe_007

wat zijn de diploma's dat je noet hebben om te kunnen starten als treinbestuurder ?
Volgens mij is dit een A2 (maar ben niet zeker) denk dat er velen zijn met dit diploma die dit als loon zouden willen.

TBCédric

Je moet minstens een technisch diploma hebben om bestuurder te worden. Als je rangeerder wilt worden moet je minstens 4 tso uit hebben. Dus voor mij is het nog 2 jaartjes en half doorbijten.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Martin Welberg

Niet slecht voor slechts 4 dienstjaren...

OlivierV

Gewoon diploma middelbaar onderwijs voldoet. Let wel in de mondelinge selecties zijn ze streng.

Vanaf dat uw opleiding begint krijgt ge elke maand €1600 toegestopt en dit een jaar lang. Nadien volgen inderdaad die premies zoals nachtvergoedingen, zondagen, feestdagen en dan zult ge snel aan een hoger bedrag rekenen. Die extraatjes leveren sowieso gemiddeld elke maand al +-€100 is mij uitgelegd geweest op de infodag voor bestuurder. Daarbovenop nog maaltijdcheques en reizen in eerste klas etc ...

Maar goed, ik ben geen treinbestuurder en eerlijk gezegd vind ik het niet zo erg dat ik er niet door was op mijn mondelinge toelatingsproef.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Eerlijk gezegd vind ik die 100€ extra voor het ploegenstelsel wel vrij mager. Ik werk zelf niet in een ploegenstelsel en kan niet zuiver oordelen maar ik hoor van andere mensen dat een ploegenstelsel toch behoorlijk goed betaald  zou worden (nu ja, als er over het loon gepraat wordt ...)
Als mijn zus op zaterdag moet werken, wordt zij 150% betaald en op zondag 200% (moet eerlijkheidshalve wel er bij vertellen dat zij in de chemie zit).
Als we deze lijn doortrekken, vind ik dit supplement vrij klein.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

jakke


Uit de ervaring van 20 jaar continu-shift bij een bekend fotografisch-fabriek kan ik zeggen dat shiftwerk te doen is en een zee van vrije tijd biedt zolang je onder de 40 bent . En het loon is aardig meegenomen .Maar de extras wegen niet op tegen de latere nadelen . Daarna glijdt je af naar een leven van eten -werken-slapen .
Uiteraard zal dat voor iedereen anders liggen maar voor mij kan ik besluiten : het vreet .
En de gevolgen : suikerziekte en een doorlopend ontregeld biologische klok .

Besluit : tracht er uit te stappen voor je 40ste of beter zoek ander werk .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Stieven76

Citaat van: jakke op 09 januari 2014, 09:50:03 AM

Uit de ervaring van 20 jaar continu-shift bij een bekend fotografisch-fabriek kan ik zeggen dat shiftwerk te doen is en een zee van vrije tijd biedt zolang je onder de 40 bent . En het loon is aardig meegenomen .Maar de extras wegen niet op tegen de latere nadelen . Daarna glijdt je af naar een leven van eten -werken-slapen .
Uiteraard zal dat voor iedereen anders liggen maar voor mij kan ik besluiten : het vreet .
En de gevolgen : suikerziekte en een doorlopend ontregeld biologische klok .

Besluit : tracht er uit te stappen voor je 40ste of beter zoek ander werk .


Inderdaad, ik heb 11 jaar vol continue gewerkt bij Dupont in Mechelen, van mijn 20 tot mijn 31 ongeveer. Toen ik nog in Mechelen zelf woonde viel dat best mee, al was ik tijdens de 7 dagen nachtdienst niet echt een mens en was het inderdaad eten, slapen en werken.
De laatste 5 jaren woonde ik in Aalst en moest ik altijd de trip Aalst-Mechelen doen, wat tijdens de spits toch wel gemiddeld een uurtje was. Samen met de ploegen begon dat serieus te vreten aan mij.
Ik heb dan nog een aantal jaren doorgebeten en ondertussen via avondschool een Graduaat informatica behaald, dochter juist geboren en 4 ploegen gedaan. Op het einde was ik toch echt wel leeg.
Maar nu werk ik al 6 jaar gewoon overdag, wat een verschil is me dat! Ik ben nog amper ziek, slaap veel minder en voel me ook veel beter.
Wat ik er wel aan overgehouden heb zijn slaapproblemen, ik geraak soms heel moeilijk in slaap. Wat ik eraan mis zijn de vele vrije dagen.
Er liepen daar oudere mensen bij die er soms echt bij liepen als zombies, sommige hebben zelfs hun pensioen niet gehaald of er niet lang kunnen van genieten. Andere liepen al fluitend rond tijdens de nacht.
Het hangt van persoon tot persoon af, maar als je voelt dat je er last mee hebt of krijgt moet je, zoals jakke zegt, veranderen.
Respect voor alle mensen die wel nog ploegen doen, maar ik zou het alleszins nooit meer doen als het niet moet..

philippe_007

Zoals je zegt, het is persoonsgebonden, de een kan het beter verteren dan een andere.
Maar ik heb een zogezegde 9 to 5 job, begin wel om 7u en probeer te stoppen rond 16u, en heb er ook al veel geweten die hun pensioen niet halen er maar heel kort kunnen van genieten...
Dus ploegwerk of niet, als uw tijd er is ben je er geweest....
Persoonlijk zou ik graag terug in ploegen of nachtwerk willen starten, veel vrije tijd, maar in de IT een uitdagende job vinden dat nachtwerk doet is niet simpel.

ToThePoint

Citaat van: Koen op 08 januari 2014, 20:51:13 PM

Als mijn zus op zaterdag moet werken, wordt zij 150% betaald en op zondag 200% (moet eerlijkheidshalve wel er bij vertellen dat zij in de chemie zit).
Als we deze lijn doortrekken, vind ik dit supplement vrij klein.

Mvg
Koen

Aan de haven ook.
150% zaterdag, 200% zondag.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Durango

Klopt helemaal. Zelf heb ik 16 jaar in de ploegendienst gezeten. Ben er alweer zo'n 13 jaar uit maar je hebt meer rust en een beter sociaal leven.
Nu is het met een speciale actie nog weleens een nacht doorhalen en daar heb ik geen moeite mee, maar ploegendienst hoeft voor mij ook niet meer.
Het geld was fijn en de hopen vrije tijd, maar als je dat uiteindelijk niet meer hebt went dat ook weer en door alle CAO wijzigingen en salaris verhogingen (kleine maar) die er in de loop tijd zijn geweest is dat ook wel weer gecompenseert. De vrije tijd mis ik nog weleens.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

stefan

Treinbestuurder van prive bedrijven verdienen een stuk meer. En wij rijden gratis in 2de klas niet in 1ste klas. Het enige voordeel dat ik bij de NMBS nog zie is dat we statutair zijn. Als ze dat afpakken, dan blijf ik er ook niet meer.

Johnnytrein

Jaja, en hoeveel houd je van die 150 en 200% over aan het einde na aftrek belastingen?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about