Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Decoder in Roco 8062 inbouwen

Gestart door Stieven76, 04 januari 2014, 22:53:13 PM

Stieven76

CiteerStieven wat je knopprobleem betreft is het allicht zo dat je de plus en min pool van de motor omgekeerd gesoldeerd zult hebben.


Dat dacht ik eerst ook maar de loc uit de startset reageert net hetzelfde. Dus ik heb ze allebei omgekeerd op het spoor gezet en nu rijden ze wel perfect mee met de richting van de knop   :)

dani

#16
Citaat van: Stieven76 op 06 januari 2014, 21:29:04 PM
Voila se, de decoder zit er in! En beter nog, hij werkt nog ook 
Allee, goed bezig.  Op naar de volgende !
[/quote]

Citaat van: Stieven76 op 06 januari 2014, 21:29:04 PM
De decoder aansluiten was eigenlijk veel gemakkelijker dan ik gedacht had.
Tuurlijk datte, als je de regeltjes volgt is dat "poepsimpel".

1 opmerking bij je eerste foto: let op met draadjes die onder, rond of langs je aandrijfassen of in de buurt van tand- of wormwielen lopen.   Je riskeert dat ze gegrepen en afgerukt worden , of dat ze zich rond de as draaien en de boel blokkeren of in het andere geval dat door wrijving van de as of tandwiel tegen de isolatie van de draad, deze laatste gaat slijten en je op den duur een kortsluiting gaat hebben.   Better safe than sorry !

Citaat van: Stieven76 op 06 januari 2014, 21:29:04 PM
Edit: ondertussen gevonden dat ik CV54 op 0 moet zetten en dan op F1 moet drukken. Dan zouden de parameters goed ingesteld moeten zijn.
Dat werkt met een ESU Lokpilot maar  ik weet niet welke decoder jij hebt ingebouwd ?  Is het die  TAMS die je komen halen bent ? dan vrees ik er een beetje voor of dat gaat werken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

#17
Dani,
Het is de LocPilot die ik ingebouwd heb. De Tams wil ik van de week, als ik er toe kom, eens doen in een andere loc.
De Tams is net iets groter dan de LocPilot en die paste maar net  :)  Heeft de Tams eigenlijk de F3 functie, rangeersnelheid? Zal het eens opzoeken. Ja dus  :P

Dat van die draadjes heb ik ook gedacht maar langs boven ging helemaal niet daar de metalen blok alles afsluit. De enigste vrije plaats was er onder door. Nu ik kan die draadjes wel nog wat verzekeren met dubbele tape of hot glue, dan kunnen ze niet bewegen.

Peter

CiteerEnkel vind ik wel dat hij wat schokt

Sommige van deze Roco modellen (NMBS 80, DB V60 enz.) hebben inderdaad licht schokkend rijgedrag.
Ik weet niet of het aan de kwartering, of gewoon aan het soort onderstel ligt.
Je kan het al heel goed verbeteren door een klein druppeltje olie op de asjes van de drijfstangen te doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Stieven76

Dat zal ik eens proberen Peter. Het is vooral wanneer ik echt kruip/traag rijd. Bij een snellere snelheid rijd hij vlot en is het schokken er niet, of zie je het niet.
Ik dacht evenwel niet dat ik dit opgemerkt had tijdens gewone analoge dienst, dus voor de decoder inbouw. Vandaar dat ik dacht dat het misschien met een instelling in de decoder te maken had.

OlivierV

Dat schokken is wel verbeterbaar ergens op internet staan CV instellingen om oude Roco motoren minder te doen schokken... ;)

Heb dat ooit bij mijn 212.183 (oude 62) gedaan en het schokken is er wel op verbeterd, spijtig genoeg weet ik niet meer uit mijn hoofd welke cv's ik aangepast heb, 'k geloof dat er CV's waren vooraan in de 60, maar ik kan mij wel vergissen.

groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

#21
ik geloof dat een set instellingen voor specifieke merken en types motoren zelfs in de handleiding van de ESU decoders staat,  of anders even gaan zoeken op hun website of via google brengt al een heel stuk duidelijkheid.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf


Ik wil gerust eens gaan zoeken op het ESU forum ook.   Door de aankoop van mijn Ecos heb ik kunnen registreren en dus ook toegang tot de "members only" sectie

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Citaat van: OlivierV op 07 januari 2014, 15:14:30 PM
Dat schokken is wel verbeterbaar ergens op internet staan CV instellingen om oude Roco motoren minder te doen schokken... ;)

Heb dat ooit bij mijn 212.183 (oude 62) gedaan en het schokken is er wel op verbeterd, spijtig genoeg weet ik niet meer uit mijn hoofd welke cv's ik aangepast heb, 'k geloof dat er CV's waren vooraan in de 60, maar ik kan mij wel vergissen.

groet


Op het net gevonden:
Citeer
In CV54 wordt de K parameter van de lastregeling opgeslagen. Deze geeft de sterkte van de regeling aan. Hoe groter de waarde, des te sterker zal de decoder proberen om de motor bij te regelen indien het toerental aangepast moet worden.
De K waarde moet je veranderen indien de lok in de laagste stand van de regeling schokkerig loopt.
Verklein de waarde in stappen van 5 totdat de lok regelmatig loopt in de laagste stand.
Bij veel motoren kan het nodig zijn om CV, de startspanning, aan te passen naar een waarde tussen 4 en 6 om een zuiver gedrag in stap 1 te verkrijgen.

OlivierV

Natuurlijk zit je wel met die CV54 en 0 om de motor automatisch te regelen wat je reeds gedaan hebt, dus zou ik enkel de CV voor de startspanning nog een beetje verder tweaken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Ik had een mailtje gestuurd naar Brelec maar tot nu toe nog geen reactie gehad op mijn vraag over de verlichtingsset voor de Roco 80...
Nog wat verder afwachten...

OlivierV

Citaat van: Stieven76 op 08 januari 2014, 22:25:22 PM
Ik had een mailtje gestuurd naar Brelec maar tot nu toe nog geen reactie gehad op mijn vraag over de verlichtingsset voor de Roco 80...
Nog wat verder afwachten...

Moest je geen antwoord krijgen Stieven, ik bestel mij binnenkort warm witte (om reeks 20 locs te ontdoen van hun geelzucht) en rode SMD ledjes, anders moet ge maar eens passeren.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Ondertussen een mailtje van Raf gehad. De setjes zijn momenteel niet op stock. Van zodra hij er terug heeft komen ze op de website. Moest het te lang duren moet ik hem er nog eens aan herinneren. Dat gaan we zeker doen  ;D


@Olivier,
Zijn die ledjes van jou ook goed voor een 59 en 62?  :P

OlivierV

Citaat van: Stieven76 op 13 januari 2014, 11:53:44 AM
Ondertussen een mailtje van Raf gehad. De setjes zijn momenteel niet op stock. Van zodra hij er terug heeft komen ze op de website. Moest het te lang duren moet ik hem er nog eens aan herinneren. Dat gaan we zeker doen  ;D


@Olivier,
Zijn die ledjes van jou ook goed voor een 59 en 62?  :P
Voor 59 en 62 mee om te bouwen moet het zeker ook lukken, vergeet wel niet je voorschakelweerstanden.
Alleen zal je bij die locs de lichtgeleiders moeten afzagen zodat er nog een buitje in de lampenkap zit anders zal deze zo hol lijken met dat smd-tje erin.

Zal wel enige weken duren want dat moet van china komen en wacht nog even tot mijn centen op mijn paypal staan.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan