Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

Morgen allemaal
De delen zijn uit de malletjes en er is er eigenlijk geen enkel die goed gelukt is.
Eigenlijk zijn ze allemaal mislukt .
Dus ik moet iets anders gaan bedenken om dit klaar te krijgen.
Het beste zou zijn dat ik gewoon wacht tot er terug gips te verkrijgen is .
Dus nu zien hoe ik verder kan met bouwen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

In elke doe het zelf verkopen ze toch modelbouw gips, niet? Zonde van de verloren tijd, maar nu weet je dan ook weer dat het niet het geschikte materiaal is  ;D

Gerolf

't Is dat je misschien wat ver van Mortsel woont, maar hier staat eventueel een zakje geschikte plaaster ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo stieven

Ja in elke doe het zelf verkopen ze modelbouw gips maar niet in deze buurt op de wereld LOL.
Hier mag je blij zijn dat ze zowie zo iets hebben wat betaalbaar is.
Gerolf tja as is een beetje uit de buurt van mortsel .
Maar wat wel gek is dat is dat de gemorste gips wel hard is geworden ????
Dus ik denk dat ik gewoon weg dunnere laagjes moet gaan zetten en dat het dan wel goed komt.
Of eens kijken als ik er lijm onder doe het dan beter gaat.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Juist naar de shop geweest en woensdag is er een verse lading gips
dus dan kunnen we weer verder met de steun muren
Maar ik zit niet stil want ik ben nu weer vloer aan het leggen voor de spoor dat uit het station gaat via de oversteek naar de andere poot van de baan.
hopelijk kom ik toe met mijn rails om nog de twee keer lussen opnieuw te kunnen leggen.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

het printje voor de sturingen is klaar.


Dit zou de standaard print zijn waar ik haast alles mee kan sturen.
de relais staan hier niet mee op omdat die niet altijd nodig zijn en de print onnodig zou vergroten.
de stekker aan de rechter kant heeft 4 uitgangen waar relais mee geschakeld kunnen worden.
de stekker links zijn de ingangen van de opto's en nog wat in/uitgangen van de pic om als ik meer poorten voor het programma nodig heb deze langs daar nog kan gebruiken.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo allemaal

vandaag een nieuwe test met de giprock.
ik heb er wit zand onder gemengd en morgen kijken of dat een oplossing is.
tja ik zit nu met 10 kilo van dat spul en moet het ergens aan kwijt geraken.
Ik kan moeilijk die 10 kilo over de baan gaan gieten.
vandaag ook een oud rek afgebroken en dan komt daar de andere poot van de U.
Voorlopig gaat het een dubbele door elkaar draaiende spiraal worden denk ik omdat ik dan voorlopig terug rond kan rijden
en de lus gesloten is .
en dan is het wachten op de china spullen om de signalen te bouwen
en dat mag allemaal klaar zijn tegen 1 april daar dan terug het boten seizoen begint en de treinen tot september moeten wachten .
dus na 1 april ga je nog weinig van mijn vorderingen gaan zien .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

eerste muurtje staat nog heeeeeeeeel veel te gaan.
vandaag ook weer veel aan de baan kunnen doen en nu is het allemaal passen en meten .
Als er hier iets verkeerd loopt dan werkt heel de baan niet zoals geplant.
Vooral de enkele spiraal is een uitdaging om deze er mooi in te krijgen.
op het plan staat het allemaal mooi op maar in werkelijkheid zit je toch nog met structuur problemen om later het dak op het schaduw station te kunnen leggen.
Maar voorlopig past alles nog een beetje al blijft het juist uit meten en passen
maar foto's meer dan woorden.








als alles een beetje mee valt kun je wel veel werk verrichten op een korte tijd.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

#203
Wat mij opvalt Raf,is dat jij geen onderlaag legt onder je sporen,zoals kurk of iets in die aard,
niet alleen ter isolatie,maar ook om een verhoging te creéren onder je sporen..
In het grootbedrijf liggen die sporen meestal iets hoger dan het "maaiveld" zoals men dat noemt.
Of heb je daar andere plannen mee?

;)

raf

#204
Hallo Rudy

deze sporen liggen nog los.voor ik de sporen leg komt er een laag van een soort schuimspul onder.het is isolatie materiaal wat gebruikt word bij in pakken.
de rails lopen haast overal in een bedding dus verdiept in het landschap dus om ze te verhogen daar ga je niet veel van zien.
in het station zie je daar ook niets van door de perrons en voor de rest is er eigen lijk niet veel aan sporen te zien.
op de helling weet ik nog niet hoe ik het ga doen want daar komen ze eigenlijk weer op een massieve ondergrond te liggen.
een bedding van 1 mm  in HO is reeds veel in 1/1 dus ik vind het niet staan om een bedding van een 3 mm te hebben.
maar de sporen die je op de laatste foto's ziet liggen nog niet vast en daar moet dus dat spul nog onder komen
ik zal eens een foto nemen waar je het kan zien dat het er onder ligt.

een van de oudere foto's en dan zie je dat ik 36 jaar geleden daar reeds piepschuim onder heb liggen.Maar dat spul begint te vergaan na al de jaren .Het is nog geen probleem maar het zou er wel een kunnen worden .Daarom haal ik het nu weg waar ik maar kan.

het 1 mm dikke witte spul wat ik nu gebruik.





Als je goed kijkt dan zie je dat ik wel een kleine verhoging heb langs de zijkanten van de rails.
Hier moet nog wel de stofzuiger overheen maar dat doe ik als ik een groot stuk heb in geschotterd.

Hier het volledige baan plan zonder de schaduwstation sporen onder het linker gedeelte.
Ik zat te denken aan een 8 tal opstel sporen of 6 opstel sporen en twee sporen die naar een lager gelegen schaduwstation gaan ;maar dat zal van de financieen afhangen LOL want wissels kosten een pak geld.
sporen dat valt nogal mee maar die wissels das echt wel stik duur.
Ook het station is nog niet van sporen voorzien omdat ik hier nog niet weet wat ik voor een station ga bouwen.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Raf,
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor!
Mijn vraag was louter informatief,ik ben altijd benieuwd hoe iemand anders zaken 'oplost'
Er zijn geen verplichtingen van dat of dat,uiteindelijk is wat telt het eindresultaat,en vooral het plezier dat je d'r aan beleeft.
Doe zo voort,het komt wel slim...

;)

Gerolf

Citaat van: raf op 02 maart 2014, 20:10:05 PMdat zal van de financieen afhangen LOL want wissels kosten een pak geld.
sporen dat valt nogal mee maar die wissels das echt wel stik duur.

Zelf wissels bouwen? Is haalbaar, en een stevige kostenbesparing ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo
Verantwoorden ??? nee hoeft niet maar ik probeer altijd bij te leren .
het zelf bouwen van 3 rail zie ik zo niet zitten
de puco's gaat niet gemakkelijk zijn om dat zo te krijgen.
waar ik welaan het denken ben is niet elektrische kopen en dan met een servo bedienen.
een servo is goedkoper dan dat marklin spul
in het schaduw station zie je der niets van maar beter 1 systeem voor heel de baan.
maar eerst eens kijken dat ik de signalisatie aan het werken krijg.
ik dacht toe te komen met 1 bezet melding maar nu blijkt dat niet zo te zijn.
dus een tweede lijn moet er nog bij komen  voor het oranje licht (langzaam rijden)
of toch software matig oplossen ???ik bezie het nog wel eens
want eens het loopt kan ik nog altijd een draad bij trekken ik heb op de print vrije ingangen genoeg

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

het printje gaat nog veranderen doordat ik een doorloop stekker ga maken
zo kan ik BV 4 printjes achter elkaar steken en maar een voeding aansluiting gebruiken voor de sturing van de pic processoren
zo bespaar ik dus 3 keer een 7805 ,condensatoren en diodebrug


hier het schema maar of je der aan uit geraakt ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Verdekke
vandaag de pendel op de baan geinstalleerd en de boel opgestookt
pic hemelen ;7805 naar de haaien en 1 opto heeft gerookt.
gelukkig alles in huis en direct terug hersteld (alles stond in voetjes).
Maar waarom smoren dat was de vraag voor ik alles terug aan sloot.
bleek er een diode verkeerd te zitten onder de sporen.
dus grrrrrrrrrrr maar daarna werkte alles wel naar behoren al waren er hier en daar wel een paar slechte contacten maar dat was te herleiden tot vuil op de rails.
Tja een twee rail die stopt als er eentje vuil is hé
dus morgen filmpje uploaden want het werkt werkelijk goed

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.