Ik had even wat anders te doen

, maar er is alweer een hoop geschreven; Toch nog even wat antwoorden / opmerkingen van mij:
Zie ik dat goed dat het messing busje er uit is gevallen?
Misschien zat het er niet diep genoeg in?
Dat busje viel er inderdaad uit, maar is niet de oorzaak van de mindere rijeigenschappen.
Ik denk dat de AC vervangwielen geen roco's zijn maar van één of ander vervangmerk, en dat de wielassen iets te lang zijn.
Roco wielassen blinken volgen mij altijd, deze zijn precies mat zwart.
De assen, op de door mij getoonde foto, zijn de originele DC-assen van Roco. Het zwarte komt (vermoedelijk) door de (fabrieks)weatering.
Ja , zei de persoon, daar hadden wij ook problemen mee, maar dit is simpelweg op te lossen door in de aspotten een druppeltje olie te doen.
Een drupje olie lijkt enigszins te werken, maar ze rollen nog steeds minder dan andere roco wagons. Verder heb ik een Fbl-wagen uit de (niet geweatherde) set 66050 gehaald en die liep wel soepel. Het heeft dus niet met het model te maken.
Je bent wel specialist in het zaaien van verwarring hé!
Ik kon helemaal niet meer volgen…
Reactie 6: “Vandaag eens 2 asjes in de draaibank spannen en met een diamant bijteltje er 1/1000 van af draaien”
Reactie 34: “De assen waren 25.75 ongeveer en er moeten inderdaad 24.75 mm assen onder”
Reactie 49: “Die van 24.75 zaten er in en liepen dus niet goed of helemaal niet
Nu heb ik er terug eentje uitgehaald en deze opgemeten en nu is die 23.75 ongeveer bij benadering”
Dus samengevat: de assen die eronder zaten waren 2mm te lang...
Maar ja, als ze nu goed lopen is je probleem inderdaad opgelost, niet?
Ik meet bij de wagens die onder deze wagens zitten (Set 66050, 66750 en de VBV-sets) 24,0 mm. Zou er toevallig 24,75 onder moeten, indien de messing bussen verwijderd worden?
Bij mij hebben alle wagens een papiertje erbij zitten waarop (o.a.) de benodigde assen vermeld staan.
Overigens heb ik die messing busjes nog nooit eerder gezien bij Roco-wagens. Wordt dat wel meer toegepast?