Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Roco 10764 command station/booster verbinden met pc

Gestart door Stieven76, 18 december 2013, 18:14:56 PM

Stieven76

Heel goed Dani  ;D
Zal je een pbtje sturen wanneer ik er eventueel mag achter komen, dan kan ik volgende week tijdens mijn vakantie al wat experimenteren, als de madam het toelaat  ;)

Stieven76

Gisterenavond een eerste layout gemaakt voor mijn XpressNetTrainController  ;D
Het is nog maar een ruwe layout en er zal nog wel het één en ander aan gewijzigd worden.
Links ga je een lijst krijgen van beschikbare locomotieven. Bij het dubbelklikken zal er in het ControlPanel een Controller verschijnen specifiek voor de geselecteerde loc. Deze kan je dan besturen.


Er gaat ook een LocDatabase inzitten, waarin je dus locs kan toevoegen voor digitaal gebruik, of gewoon als overzicht.


Dinsdag na het gynaecoloog bezoek bij Dani langs, achter de s88 module zodat ik kan beginnen met de functies in te bouwen.


Waarom? Juist voor de fun en om te zien of ik het voor elkaar kan krijgen. Is ook een goed oefenproject om me thuis soms wat bezig te houden. Het zal een projectje van lange adem zijn, voor wanneer ik tijd en zin heb  ;)


Voor degene die het interesseert, het wordt geschreven in C# en WPF met het MVVM framework, IDE is Visual Studio 2012 Professional, .Net 4.5, als db zal het waarschijnlijk SQL Server Compact worden.


Ruwe layout:


XpressNetTrainController (1)

OlivierV

Stieven, dat ziet er al goed uit!

Wel zou ik eventueel voor het gebruiksgemak proberen zien of je die slider voor de snelheid niet kan doen zoals in de stuurunit van de esu lokprogrammer software?
Dat is een slider die links staat en eventueel in het midden een streepje voor 0km/h en implementatie om de snelheid te bedienen met het scrollwiel van je muis, lijkt mij erg gebruiksvriendelijk. Zo kan je naar je loc kijken terwijl je de handeling uitvoert en moet je minder op het scherm kijken daar je de knoppen van je muis makkelijk uit je hoofd kent.

Kan misschien overkomen als serieus wat beleg voor op den boterham, maar dat is toch iets wat bij mij opkomt als ik het vanuit het standpunt van de gebruiker bekijk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Bedankt Olivier. De slider is één van de dingen die nog niet op punt staan. Dit is een groffe layout. Maar het idee om de slider met de muis te kunnen bedienen had ik ook al gehad, om dezelde reden die je aanhaalt. Je bent er niets mee als je constant op je scherm moet kijken om je loc te bedienen.
Is niet zo heel moeilijk te doen, al zal ik even moeten zoeken hoe ik dit het best kan doen op de WPF-MVVM manier (view is volledig gescheiden van de logica, en is niet altijd even simpel in WPF  :P [size=78%])[/size]

Ook de wisselende rijrichting moet ik nog eens bekijken.

Nog werk genoeg dus ;D

dani

een heel goed begin, Stieven !   
Het ziet er al g
proper uit, doordacht en goed uitgewerkt.   Het slider gedoe is inderdaad niet altijd evident, zeker als je je scrollwheel wil gebruiken.  Maar het zal wel kunnen denk ik .

Succes met de verdere ontwikkeling en tot dinsdag .

Dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Het scrollwheel is al in orde, dat was eigenlijk nog vrij simpel. De connect methode ook, maar nu moet ik wachten tot ik het effectief kan aansluiten, dat zal iets gemakkelijker zijn omdat ik dan kan zien wat er gebeurd. Vandaar kunnen we dan verder.

OlivierV

Amai, ik ben content dat ge dat scrolwiel in orde hebt gekregen! :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Vandaag de s88 module in de bus gekregen en natuurlijk deze avond direct getest. Mijn LocController programma werkt perfect, en dat zonder te kunnen testen tijdens het programmeren.  Dikke duim voor mezelf  ;D ;D


Wel een bug gevonden in de lib die de commando's stuurt naar XpressNet. Mail gestuurd naar de ontwikkelaar en hopen dat hij het fixed of dat ik de code krijg en het zelf kan fixen. Anders zal ik die hele lib zelf moeten schrijven maar dat is weer te onnozel, de XpressnetLib werkt verder zonder problemen, of ik heb nog geen andere bugs tegengekomen.


Als het lukt maak ik morgen een kort filmpje, anders later van de week.

dani

en dat net voor het wisselen van het jaar ...

Pluim op je hoed, Stieven !!   Feestelijke manier om 't jaar in te zetten vanavond :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Beetje aangepaste layout en werking. Meer achter de schermen toch wel.
Het ControlPanel is nu MVVM. Hierdoor kan ik later naast de ControlPanel tab nieuwe tabs (documenten) openen met de details voor een loc, een soort van steekkaart.
De locs zijn opgeslagen in een Sql Server Compact database. De detail tabs zullen dus dienen om een nieuwe loc toe te voegen tot de database, of een huidige loc aan te passen of te verwijderen. Die tabs en controls moeten nog gemaakt worden.


De LocController zelf dan:
De speedcontrol (slider) is te bedienen met de muis (klikken of slepen), met de pijltjes toetsen (<- ->) en zelfs met de PageUp en PageDown toetsen. Wanneer een LocController de focus heeft, dit kan je zien aan de groene boord, moet je zelfs niet op de slider staan. Deze heeft automatisch de focus, zodoende kan je je ogen op de trein houden ipv op het scherm.  ;D


Todo list:
- onder het output window dient nog een statusbar te komen om kleine messages door te geven. Errors en technische info komen in het outputwindow.
- controls maken voor het toevoegen en wijzigen van een loc in de database
- Ribbon loc database voorzien van functies
- etc


Er is nog best veel werk aan, maar het is dan ook een hobby hé  ;D


Tijdens dit screenshot was ik niet verbonden met XpressNet, vandaar de standaard instellingen op de LocControllers.


XpressNetTrainController (2)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

cassteels

Heel knap gedaan Stieven.
Weet jij toevallig ook of je met die S88XPressNetLi  de cv's van een decoder kan uitlezen? In dat geval lijkt het me zeker de moeite waard om me zo'n module aan te schaffen.

Stieven76

Hey Stefan,


Nee, je kan er geen cv's mee uitlezen. Heb er toevallig van de week naar het kijken geweest.
Dit kan je trouwens met de MultiMaus ook niet, dus ik denk dat dit een beperking is van de Roco Command Station. En of je dan de lib of de MM gebruikt maakt niet uit.
Met de lib kan je enkel de locomotieven en andere accessoires bedienen zoals bv wissels.




OlivierV

Stieven, 't schijnt dat als je je muis kan updaten, dat je dat wel kan doen ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan