Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Roco 10764 command station/booster verbinden met pc

Gestart door Stieven76, 18 december 2013, 18:14:56 PM

Stieven76

Hi,


Ik wil eens proberen om zelf een .Net programma (C# en WPF) te maken om mijn locs via de pc te bedienen ipv met de MultiMaus. Puur voor de fun, want mijn module is maar een scheet groot  ;)


Nu heb ik dit al gevonden: [size=78%]http://xpressnetlib.brozek.org/index.html[/size]
Een .Net lib om commando's naar het command station te sturen.
Echter vind ik niet direct hoe ik het command station verbind met mijn pc zijn usb aansluiting. Wat ik wel al gevonden heb is dat de pc connectie moet gebeuren met een rj12 kabel die in de master poort moet van de command station. Is dat alles wat nodig is dan, enkel en kabeltje van USB naar rj12? Ik vermoed dat er nog iets tussen moet, of niet?


Ondertussen heb ik de demo solution al gedownload en zou dit eens willen testen.. Enkel de verbinding tussen de pc en command station ontbreekt..


Roco 10764 command station/booster is de zwarte doos die in de MultiMaus startsets zit.
Iemand die me wat meer inzicht kan geven?  :D

argilla

vraag me eigenlijk af waarom jij geen rocomotion gebruikt. daar heb je een verbindingskabel bijzitten voor de booster naar de pc. En je hebt alles wat je wilt . Of is het dat niet ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Stieven76

Nee, dat denk ik niet.
Ik wil het programma om mijn locs te sturen zelf schrijven, wat niet zo moeilijk is met de XpressnetLib code.
Alleen heb ik geen idee hoe ik de pc met mijn command station kan verbinden.. Op hun site staat iets van GenLI, GenLI-USB, GenLI-Bluetooth maar waarschijnlijk zijn er nog andere manieren.
Vandaar dat ik dacht dat misschien hier iemand het wel wist  :D

dani

hoe je die verbinding maakt weet ik ook niet zo direct, zou ik eens moeten bestuderen.
(ik zal proberen morgen op je mail te antwoorden ook, trouwens, maar wasvandaag tot laat aan het werk voor mijn job).
De source van mijn programma mag je gerust hebben als je daar war mee bent .

Succes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

#4
Ik denk dat ik dit moet hebben: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1363936/s88XPressNetLi.html
Net een mailtje gestuurd naar de verkoper voor wat meer informatie.  :)


Edit: in de handleiding vanaf p6 staat hoe alles te verbinden. [size=78%]http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf[/size]


dani

Let wel op , S88 is enkel terugmelding van bezetstatussen.
Dat kan je naar je  Roco  Mutimaus box sturen of naar je PC.
Maar ik denk niet dat die module ook de MM aan de PC koppelt...    (ik ben geen expert in die Roco wereld maar volgens mij mis je nog iets)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

INFO

Tja Dani dat heb je dan dus helemaal mis, want dat is nu speciaal de module om de Multimaus via de PC te koppelen en te kunnen bedienen met een programma naar keuze zonder vast te zitten aan RocoMotion.

En terug/bezetmelders heb je gewoon nodig om de positie van de trein te kunnen bepalen. En daarvoor is er gekozen voor melders op basis van s88, waarom omdat die algemeen te koop zijn en erg aantrekkelijk in prijs zijn. Dit systeem wordt sinds 2008/2009 zo aangeboden.

Groetjes.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stieven76

Citaat van: dani op 19 december 2013, 10:27:13 AM
Let wel op , S88 is enkel terugmelding van bezetstatussen.
Dat kan je naar je  Roco  Mutimaus box sturen of naar je PC.
Maar ik denk niet dat die module ook de MM aan de PC koppelt...    (ik ben geen expert in die Roco wereld maar volgens mij mis je nog iets)


Net een mailtje terug gehad van Wim Ros van Rosoft.
S88XPressNetLi is idd enkel voor de pc met de Roco station te verbinden. In het startpakket zit ook een S88SD16-n bij, en deze dient puur voor de terugmelding. Maar dat heb je niet nodig als je geen terug melding doet of nodig hebt. Wel als je met Koploper of zo wil werken.


Nog één vraag. Ik heb dus XpressnetLib .Net lib gevonden. Deze lib bevat alle manieren om de locs aan te sturen. Je kan hiervan echter niet de broncode bekijken daar dit een dll is. Nu vraag ik me wel af hoe de echte communicatie gebeurd naar het Roco command station. Zijn er daar ergens voorbeelden of een uitleg over te vinden? Misschien kan ik het dan zelfs zonder de lib proberen.


Programmeren in .Net C# kan ik, maar van heel het digitale systeem heb ik nog geen kaas gegeten  ;D
Ik kan natuurlijk simpel de lib gebruiken, maar het is wel leuk om te weten wat er achter de schermen gebeurd..

Stieven76

Ha Wim (INFO), dat ben jij dus  ;D ;D  Had ik dat geweten had ik je ook via hier gewoon kunnen contacteren.
Sorry voor de spam in je mailbox.  :-[
Heel het digitale systeem is nieuw en wil er dus graag wat mee spelen om het beter te begrijpen.


dani

en zo heb ik ook weer wat bijgeleerd over de 2-rail wereld.
Bedankt Wim voor de verduidelijking, daar hebben we allemaal iets aan !
Super...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Lijkt mij zeer interessant en ik denk dat het via deze weg ook wel mogelijk moet zijn om via tablet/iPad of smartphone/iPod/iPhone je baan te besturen aan de hand van Touchcab. (iets wat met een router en een ecos ook kan maar dan zonder pc tussen).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

misschien wel, en ik ga niet "neen" zeggen, maar  "touchcab" veronderstelt wel dat je een compatibele host draait  (bvb de ECOS software) , en die zal den op de PC moeten worden ingezet (en/of ontwikkeld) in dit geval.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Zover ga ik niet gaan. Moest het via de pc gewoon al feilloos werken zou ik blij zijn.
Eerst sowieso de onderdelen bestellen en dan rustig verder doen. Zal het op mijn kerstlijstje zetten s88 + usb to serial cable, stuk of 2 TAMS decoders en nog wat scenery materiaal.


Ondertussen op het werk me aan het inlezen in de xpressnet commands en hoe ze te sturen via .net


http://www.opendcc.org/elektronik/opendcc/xpressnet_commands_e.html
Samen met de voorbeeld code die ik hier staan heb verklaard dit toch al wat. Al ben ik nog niet mee met het xor command dat je soms moet meegeven. Nu ja in de eerste plaats wil ik de reeds bestaande XpressnetLib dll gebruiken en daarna zien we wel verder.


Vbtje:


public void DoEmergencyStop()
{
if(!IsConnected || allStopped)
return;


var command = new byte[2];


command[0] = 0x80;
command[1] = 0x80;


port.Write(command, 0, command.Length);


allStopped = !allStopped;
}



dani

Stieven, ik zal je kerstlijstje wat aanpassen....

Een USB to Serial converter, een TAMS DCC decodertje, en een "gewone"  S88 module mag je hier al zeker en vast es komen lenen om wat te testen.   Die heb ik allemaal "in dubbel" liggen.  (mijn voorrad al opgebouwd voor later).     Dan moet je geen geld uitgeven om te experimenteren en als het werkt kan je nog altijd de nodige spullen kopen.   (goed hee dat ik weer ben uit winterslaap...)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.