Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

analoog > digitaal

Gestart door Dirky, 09 december 2013, 22:02:44 PM

erik de noorman

Ik werk nog steeds met een IB van de eerste generatie en doet het nog prima. Aangevuld met memory van M (tweedehands spotgoedkoop ter info) en delta als extra booster (tweedehands). Het iris systeem kan er op aangesloten worden en verder kan je ze besturen met afstandsbediening.

Erik.

dani

enfin.... ik wil graag heel even nog terugkeren naar de originele vraag...

Ik denk dat je -waar mogelijk - inderdaad best al digitale loks kan aanschaffen als je de meerprijs nu wil betalen.
Het zal in de meeste gevallen goedkoper komen dan later een aparte decoder in te (laten) bouwen.
Natuurlijk ben je dan gebonden aan de decoder van de fabrikant, terwijl als je analogo koopt en later ombouwt, je de vrije keuze hebt over welk merk en type je in plugt of soldeert .  Die factor is zeker het overwegen waard.   Voroal als je veel belang hecht aan rij eigenschappen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Dirky op 17 januari 2014, 10:26:12 AM
ik wil gewoon weten wat de "beste" installatie is.
Heel simpel, is die er dan?
Een beetje flauwe opmerking maar ik zal (proberen) het uit te leggen.
1 - Een centrale koop je met een visie, hoe groot (aantal locs-treinstellen, wissels en andere magneel artikelen) verwacht ik in de toekomst te hebben.
2 - Wat wil ik er mee? Handbediend of (in de toekomst) automatisch rijden?
3 - Welke protocollen (DCC - MM enz) ga ik gebruiken.

Zelf heb ik er voor gekozen om een Intellibox-basic aan te schaffen.
Deze centrale heeft een loconet interface en een usb aansluiting.
Loconet kun je gebruiken om S88 terugmelders op aan te sluiten, maar ook zijn er boosters te koop die via loconet aan je centrale gekoppeld kunnen worden.
De usb aansluiting is te gebruiken om de centrale met een PC te koppelen.
Een nadeel aan de IB-basic is het aantal locadressen dat hij aan kan dat zijn er nl maar 32 zijn en dat je moet kiezen of je voor de magneet artikelen DCC of MM gebruikt.
De IB basic kan voor loc's mixed opereren, maar voor magneet artikelen is één protocol beschikbaar.
Dat heb ik over het hoofd gezien toen ik deze centrale aanschafte, het is nu (nog) niet aan de orde maar als ik tegen die limiet van 32 aan loop, moet er wat anders komen.

Dus de vraag: "Wat is de beste centrale?" is eigenlijk niet te beantwoorden.
"Wat is voor mij de beste centrale?" is makkelijker te benatwoorden.
Maar dan zul je voor je zelf een aantal criteria moeten opschrijven en dan zul je op het internet naar de specificaties van de betreffende centrales moeten gaan kijken.

grt Piet.

OlivierV

't Is maar wat je wil, maar om digitaal in te stappen kan je met de MM niet veel misdoen en dat is hier al meermaals beschreven geweest.
Maakt geld je geen dr*l uit => ESU Ecos II...

Voor mij persoonlijk is die MM voldoende, ik heb geen vaste baan (behalve een dubbelovaal om nieuwe locs in te rijden) en ik denk dat die voor de meeste mensen met een niet gigantische baan ook wel voldoet als je zelf je treinen wil besturen...

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 17 januari 2014, 12:09:59 PMVoor mij persoonlijk is die MM voldoende, ik heb geen vaste baan (behalve een dubbelovaal om nieuwe locs in te rijden) en ik denk dat die voor de meeste mensen met een niet gigantische baan ook wel voldoet als je zelf je treinen wil besturen...

Groet,
Olivier

Zelfs dan voldoet de Piko (Uhlenbrock) cenrale nog.
Alleen kan je daar maar 1CV mee instellen,nl het decoderadres

;)

Stieven76

Inderdaad, voor mijn kleine module en het ovaaltje dat ik al eens leg voldoet de MultiMaus meer dan voldoende :)
Ik heb nu wel ook niet echt een grote collectie locomotieven maar in principe maakt dat niet zoveel uit.

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 17 januari 2014, 12:32:08 PM
Citaat van: OlivierV op 17 januari 2014, 12:09:59 PMVoor mij persoonlijk is die MM voldoende, ik heb geen vaste baan (behalve een dubbelovaal om nieuwe locs in te rijden) en ik denk dat die voor de meeste mensen met een niet gigantische baan ook wel voldoet als je zelf je treinen wil besturen...

Groet,
Olivier

Zelfs dan voldoet de Piko (Uhlenbrock) cenrale nog.
Alleen kan je daar maar 1CV mee instellen,nl het decoderadres

;)
Niet als je je locs wil afregelen he en dat is wel iets wat ik doe met een nieuwe machine.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

"If I had money to burn, I'd buy me a..."
ESU


loc analoog of digitaal?

prijs digitale loc - prijs analoge loc = prijs decoder?

stelling: is ingebouwde decoder = los verkrijgbare decoder (of is het een "low cost prul)
ja? ->doen
nee->analoog kopen en later een goeie decoder
Ik wou het in een flowchart zetten maar ik heb geen goesting.

En wat dat multiprotocol betreft: alleen praktisch als je al eens een occasie koopt of gasten ontvangt.

Het hierboven (of onder) beschreven systeem MR-direct is volgens mij het beste, maar niet bepaald kant-en-klaar, en uitstekend geschikt voor de eeuwige knutselaar met veel tijd en toch flink wat kennis.

Rangeerduivel


[/quote]
Niet als je je locs wil afregelen he en dat is wel iets wat ik doe met een nieuwe machine.
[/quote]

Dat is nu juist het voordeel van de druktoetsbesturing van Piko,in tegenstelling met de ouderwetse draaiknop van de Multimaus,je loc's hoeven niet afgeregeld te zijn.
Ik heb jaren gereden met niet-afgeregelde loc's,zonder problemen.
Dat is nu net het leuke aan de handbesturing,je rijdt ZELF,en niet de electronica die het allemaal voor jou doet.
Het is maar pas op het moment dat ik overgestapt ben naar de Multimaus dat mijn loc's dienden afgeregeld te worden.
Reden van overstap was dat ik niet alle geluidsfunkties van moderne sound-decoders kon oproepen met de Piko.
Hij kon OOK 999 adressen opslaan en wissels digitaal bedienen.
En je kan ook met 4 loc's tegelijkertijd rijden.
En dat terwijl er veel meer loc's op je baan staan,je kan ze allemaal naar eigen willekeur oproepen.
Ik wil hiermee maar zeggen dat Dirk in zijn zoektocht naar de (voor hem) beste centrale dit moet weten,dan kan hij er ook rekening mee houden bij het kiezen.

;)

ceuleer

Als geld geen rol speelt, dan zou ik direct een Ecos 2 of Marklin CS kopen, het touch-kleurenscherm waar je de afbeeldingen van de locomotieven ziet staan welke je momenteel bedient, en de bedieningsknoppen voor de functies die bij op het beeldschem staan met hun eigen icoon.
De roco Z21 heeft dus ook dat kleurenscherm op de Ipad, Iphone of andere tablets, je kan in de appstore de app al gratis downloaden en op de tablet proberen zonder dat je al een Z21 moet kopen, zo heb je al een idee van de mogelijkheden.
Ook nog een ander toestel met dezelfde functies als ESU en Marklin is de Viessmann Commander.
Of al deze toestellen even gebruiksvriendelijk zijn weet ik niet.
Voor mij was de doorslag van de ESU Ecos 2 omdat bijna al mijn decoders van ESU zijn, met de Roco Z21 kan je dan weer Zimo decoders updaten.
Dus geen enkele van al deze centrales zullen alles kunnen, een beetje bekijken voor wat je ze nodig hebt is misschien wel het beste.
De Ecos 2, Marklin cs of een Lenz command station kan je ook nog uitbreiden met een Ipad/Iphone, met de app Touchcab wanneer je alles draadloos verbind.
Hier een link van de Z21 en Touchcab met wat uitleg.

https://itunes.apple.com/be/app/z21-mobile-hd/id535465008?l=nl&mt=8

https://itunes.apple.com/nl/app/touchcab/id306441868?mt=8

Ik heb nu de Ecos 2, ik zal nog veel moeten leren, want de mogelijkheden met deze centrale zijn enorm, de gebruiksvriendelijkheid om tussen de loco's te schakelen en alles te bedienen van de sounddecoder werkt super.
Ik heb lang getwijfeld om de Z21 te kopen, maar ik heb geen enkele zimo decoder, en je kan er geen sound mee op een ESU decoder zetten.
Maar draadloze bediening via Iphone is dus zeker op 4 systemen te gebruiken, misschien wel meerdere.

grz,
Gunter

Huugooke

IMHU: het kunnen programmeren van decoders mag geen doorslaggevend punt zijn. Dat kan je ook, en gemakkelijker,  met een losse programmer op PC.