Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Gisteren was mijn moeder op bezoek, zoals elke donderdag, en ze ging nog eens meekijken naar de modelbaan.
Dus mijn moeder van 85 jaar mee naar boven, ze zet haar leesbrilletje op en is alles aan het bekijken, mooi, mooi, is het commentaar, maar dan de opmerking : "hier hebt ge gemorst met lijm precies" .

Ik val bijna om van verbazing, want zelf moet ik mijn bril opzetten en voor de kleinste stukjes ook nog een loep erbij pakken , maar effectief, ik heb dus gemorst met lijm, een stukje van 3 mm op 1 mm op een oppervlakte van 150 cm bij 60 cm vertoond lijmresten en ze heeft het gezien. Het is zo klein dat ik het zelfs bijna niet kan fotograferen maar mijn moeder van 85 jaar met de leesbril ziet die fout dan. Ik had het zelf nog niet opgemerkt en moest al goed kijken om het plekje te vinden.



Zal het deze avond dan maar even aanpassen en er wat extra gras planten.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

We weten het allemaal uit onze jeugdjaren. Ze weten alles en hebben alles gezien... Een talent dat blijkbaar niet slijt.
Er is op je baan dus een plasje water blijven staan na de laatste regenbui... 16 op 48 cm.

Dirkh

Ik heb hier op het forum een foto gezien die wat ouder was gemaakt (zwart wit)  en dat leek me ook eens leuk te doen. Dus wat oude auto's bovengehaald, een stoomlokje met bijpassende wagonnetjes en eens een foto gemaakt en aangepast.



Ik wilde verder gaan werken aan mijn overweg maar ik zal een andere oplossing moeten zoeken voor de slagboom, hij is helemaal krom getrokken. Gelukkig is het nu gebeurt en niet wanneer hij reeds gemonteerd was op de baan.



Mijn eerste test stukje met een staafje van 0.5mm is nog wel recht gebleven, deze is gesneden uit evergreen van 0.25 mm en blijkbaar is dat niet stevig genoeg. Ik had 0.25 gebruikt om zo een overweg boom van 4 cm dikte na te maken, die van 0.5 mm komt al direct overeen met 8 cm dikte en leek mij te dik uitvallen.
Al ik op onderstaande foto de slagboom van 0.5 mm vergelijk met de vrachtwagen lijkt die mij te dik. Dus op zoek naar een andere oplossing, ik dacht van een messing profiel te gebruiken maar een van 0.2 of 0.25 mm x 0.5 mm heb ik nog niet gevonden. Dus nog wat verder zoeken naar een oplossing.


marc goovaerts

Ik denk ook dat messing of een ander metaal heel wat stabieler zal zijn.
Nog niet zo lang geleden vernoemde Gerolf in een ander draadje een leverancier met heel fijne profielen.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Marc, je bedoeld http://www.fohrmann.com.
Die hebben inderdaad een setje messing profielen http://www.fohrmann.com/bleche-profile-werkstoffe-zubehor/messingstreifen-4421.html maar daar komen dan nog 9.9€ verzendkosten bij en dan wordt het een dure zaak voor 2 stukjes van 3.5 cm.
Ik blijf nog even verder zoeken , volgende week moet ik weer voor een paar uurtjes naar gasthuisberg en dan denk ik eens verder te rijden naar "het spoor", misschien hebben die wel een messing latje van 0.2 of 0.3 mm op 0.5 mm.

marc goovaerts

Heu... u niet op slechte ideeën willen brengen, maar Gasthuisberg...
De grootste keuze (wel allemaal rond) in diameters en lengtes van héél dun gehard staal heet... injectienaalden.

Dirky

Ik heb hier een walsje waarmee ik (vertinde) koperdraad "plet". Resultaat is een plat staafje van ca. 0,3mm dikte en 0,8mm hoogte...
Mocht dat je interesseren rol ik wel een paar stukjes. Misschien kan het nog kleiner met dunnere draad (als ik er dan kan vinden)...

Dirkh

Marc,
dat weet ik en die gaan ook gebruikt worden :(.
Trouwens ik heb er hier nog een deel liggen, maar de overwegen in Frankrijk hebben geen ronde slagbomen maar rechthoekige profielen als slagboom.
Dus een profieltje van 0.2 op 0.5 mm of zo zal het worden.

@Dirky, als dat mogelijk zou zijn ben ik altijd geïnteresseerd, 0.3 op 0.8mm nog te doen volgens mij, dat zou dan overeenkomen met 4.8 op 12.8 cm hoogte.
Ik zou dan als het mogelijk is 2 stukjes van ongeveer 4 cm lengte moeten hebben. Kan je misschien nog bij de dakplaten steken als ze nog in de auto liggen.

Dirky

Dakplaten zijn vandaag verzonden  :(  :) :) :)

ik steek de staafjes in een omslag, laat die dan een week in de auto liggen, en... ;)

Dirkh

Verdorie, begin ernaast te slaan. Gisteren een hele avond aan het prutsen geweest om 6 signalen te maken, 4 voor de overweg waar nog een bel op moet komen, en 2 voor naast het spoor.
Nu zie ik vandaag dat ik de signalen verkeerd gemaakt heb !! >:(



En zo zouden ze moeten zijn



ik heb dus het I profile verkeerd staan. Deju toch , nog maar eens terug beginnen.
Maar er is ook goed nieuws, mijn 3D prints van de kasten van de slagbomen zijn aangekomen, en de mechaniek werkt !!



Je ziet het nu nog niet goed maar in de kast zit een hefboompje dat ik via een visdraadje kan laten bewegen, nu nog de slagbomen eraan monteren en wat verf erop en ik kan gaan testen, maar dat zal waarschijnlijk voor morgen zijn.

marc goovaerts

Die 3D-prints zien er inderdaad goed uit.Hoe dik je heb je de zijkanten gemaakt ? 0,3 mm ?

Dirkh

Marc,

ik weet niet welke zijkanten ze bedoeld maar de wanden van de voet zijn 0.5 mm, sommige details zijn maar 0.2 mm
Het raster op bijgevoegde figuren is 5 mm om een idee te geven, het gleufje om de slagboom in te monteren is 0.3mm op 0.8mm met wanden van 0.3mm. Daar komt het geplet draadje van Dirky in (het past heb ik al geprobeerd, dus nogmaals bedankt Dirky)





Ik vreesde voor het asje maar blijkbaar is het gelukt om het gemonteerd te printen, ik had als backup nog een tweede versie gemaakt moest dit niet lukken met allemaal losse stukken, die heb ik nu dus nog in reserve, maar blijkbaar hebben ze bij shapeways de moeite gedaan om de stukken zelfs 2 maal uit te printen, ik heb er 6 ontvangen waarvan er 3 waren waar het asje vast zat en 3 die werken. :) (Had voor mezelf al maar een reserve voorzien)

Er zit nog een kleine ontwerpfout in, het tegengewicht is een beetje te lang, (0.5 mm schat ik) waardoor de boom niet helemaal verticaal kan komen, ik moet dus een klein stukje van het tegengewicht afvijlen of afsnijden. In de 3D design software die ik gebruik is het niet mogelijk om de het draaien te simuleren, dus dat was wat rekenen en gokken, iets te lang dus. Mijn wiskunde is niet meer wat het moet zijn, ik zal wel ergens met iets vergeten rekening te houden bij de berekening.  :-[  Het is ook allemaal zo klein.

Nu nog een buisje in de voet lijmen, een visdraadje aan de hefboom binnenin en  proberen maar. Maar eerst nog wat huiselijke taken, dus testen zal waarschijnlijk voor morgen zijn.

marc goovaerts

Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg, Dirk.

Bij het nameten kom ik uit op een hefboompje binnenin van 2 mm breed en daarin een gleufje van 0,4 mm breed en héél erg ondiep.

Mooi resultaat. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe je een ontwerp moet afleveren om er voor te zorgen dat alles niet vast aan elkaar geprint wordt.
Er zijn heel wat van voorbeelden van bewegende tandwielkasten op het internet die in één ruk geprint zouden zijn.

Als ik het goed begrijp, heb je op basis van één en hetzelfde ontwerp zowel draaiende als vastzittende resultaten gekregen ?

Voor de Franse N-ers bestaat er waarschijnlijk wel interesse wanneer je dit via Shapeways te koop zet ?