Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nieuws uit... 1974

Gestart door doomslu, 24 november 2013, 10:22:35 AM

doomslu

(link gevonden op het TMM-forum)
Bijna 40 jaar geleden en toch lijkt het onderwerp wel hedendaags.
Behalve dan de beelden, die ons terugbrengen naar vergeten tijden.
Wat me meest opvalt zijn de lege snelwegen...

http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_FD697C13BCEA4C2E9652D880A0F75A78

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Mooie documentaire Luc , niet alleen was het toen nog heel rustig op de weg , ook de mensen hadden veel minder haast ( stress) dan nu.   ???

dieselfreak

Ik vond de treinen van toen een stuk mooier dan die van tegenwoordig, heimwee naar het groene tijdperk van de NMBS.
MC

Gerolf

Dat groene tijdperk werd iets later doorbroken, door de AM75 in het grijs-oranje (die nu nog steeds bollen, maar dan in bordeaux-geel)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ERVIN op 24 november 2013, 11:41:23 AM
hadden veel minder haast ( stress) dan nu.   ???

of dat zeker is weet ik niet ....want wat mij opvalt als de deuren opengaan is er nauwelijk tijd voor degenen die af de trein moeten ......


voor mij zijn de treinen het mooist de tijd dat de Railtours met regenboogkleuren de rails kleurden !

Groeten Peter ;)

PS misschien gefilmd op een autoloze zondag het jaar ervoor ! (of hoelang waren er autoloze zondagen ?)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 24 november 2013, 11:59:06 AM
door de AM75 in het grijs-oranje

vreselijke kleuren !
Groeten Peter ;)

dieselfreak

Citaat van: Gerolf op 24 november 2013, 11:59:06 AM
Dat groene tijdperk werd iets later doorbroken, door de AM75 in het grijs-oranje (die nu nog steeds bollen, maar dan in bordeaux-geel)

Het groene tijdperk was eigenlijk enkele jaren eerder al doorbroken, toen eind jaren 60 de eerste rood- gele motorwagens op de sporen verschenen. Maar die kleurencombinatie was dan nog leuk te noemen. Wat ook opvalt in de beelden is de afwezigheid van de graffiti- plaag.
MC

PeterVG

Nu heb ik zekerheid dat ik mijn rangeerders gewoon een blauwe overal mag geven. In 1974 was dit blijkbaar nog standaard. Heeft er iemand enig idee wanneer de gele kledijkleur werd ingevoerd voor NMBS personeel?


doomslu

Smaken verschillen.
Ik vond/vind dat donkergroen eerder saai.
Toen er meer geel, blauw en bordeaux kwam, samen met het groen, was er tenminste kleur op de sporen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Citaat van: doomslu op 24 november 2013, 13:33:30 PM
Smaken verschillen.
Ik vond/vind dat donkergroen eerder saai.
Toen er meer geel, blauw en bordeaux kwam, samen met het groen, was er tenminste kleur op de sporen.

Luc, saai kan ook mooi zijn. Ik vond vooral de combinatie van het donkergroen met de gele sierstrepen op locomotieven mooi, maar zoals je zegt, smaken verschillen en dat is maar goed ook. Er was ook nog een deel 1 van deze documentaire uit het grijze verleden:

www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_DAE9D2E7613D4CAC8D35FB4DC8112177

Nog meer saaie groenheid!

MC

doomslu

Laat de saaiheid maar komen!  ;D
Saaie livreien of niet, het zijn leuke documenten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

wisselstromer

die budd stellekes!!!!!
de mooiste die er hier ooit hebben rondgereden
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

janieburton