Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Zoek je nog containers?

Gestart door Eres, 12 november 2013, 15:35:06 PM

Eres

Zie hier een plaatje van een der aller nieuwste en grootste containerschepen ter wereld. Maersk Line heeft hiervan er 20 besteld waarvan er nu 3 varen. zij hebben een capaciteit van 18.800 teu ( 1 teu is een 20ft container) Leuk als schaalmodel op je container haven terminal met spoor ho. Denk dat het verschil gigantsich is tussen schip en loc.







Met dank aan Hans v Esveldt voor deze foto's

Wim

Stieven76

Woeah, passeert dat maar eens met je zeilbootje.  ;D ;D  Wat een monster.

dani

ik denk dat mijn bestelde LEDjes van uit Hong Kong daar ergens in zitten, meneer, kan u even checken ?    :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Hij was hiervoor al in Antwerpen geweest Dani dus Conradt krijgt alles snel

Wim

dani

helaas geen ledjes van Conrad.  VEEEEL te duur !
Conrad heeft trouwens momenteel wat spul in back order (zie je mail, Wim).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Is dat nu een gewoon zusje,of een tweeling zusje van EMME-MAERSK?

Voor zover ik weet is EMMA tot nu toe de grootste ter wereld,maar als deze nieuw en dezelfde is...

;)

Eres

Citaat van: Stieven76 op 12 november 2013, 15:43:18 PM
Woeah, passeert dat maar eens met je zeilbootje.  ;D ;D  Wat een monster.

Dan ben je kleiner dan de reddingsloepen aanboord die zijn voor 30 personen geschikt

Wim

conducteur

Het is moeilijk te zeggen wie 'de grootste' is. Meet je dat in de lengte, de breedte, de hoogte, het volume, het aantal TEU?
Tot vorig jaar allicht was deze de grootste op basis van het aantal TEU:



Je moet eens zoeken, ik geloof dat er nog elders op dit forum een draadje staat over dit bootje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eres

Dani

Ik heb je mail ontvangen en je hebt reeds een antwoord

Rudy

De E class van Maersk (15.500 teu) waren de grootste tot dat de CMA CGM de 16.500 teu in de vaart gin brengen. Deze schepen van de grootste generatie noemt men de tripple E class.

Maersk, CMA CGM en MSC gaan trouwens samen werken en hebben dan een vloot van 252 container schepen en gaan dus een moordende concurrentie aan met de overige rederijen.

De vrachtprijzen staan enorm onder druk maar daar hebben wij als hobbyisten weinig van kunnen merken. De prijzen voor onze spoor hobby is alleen maar omhoog gegaan. Als komt het merendeel tegenwoordig uit China oa Piko, Roco, Marklin etc

Men is nu al bezig met plannen van schepen amper 1 jaar oud van 14.400 teu te verlengen naar 18.000 teu. en dan vraag je je af zijn ze wel goed bezig in het boven kamertje oa bij M S C

Wim

conducteur

Waar haal je de informatie over die samenwerking? Als die er komt heb je toch bijna een monopolie? Schepen verlengen, dat gaat 'zomaar'?
..maar zover ik weet staan de grootste, en op één na grootste containerkranen nog altijd in Zeebrugge... Ikzelf ben nog op de op één na grootste geweest met school in het kader van een bedrijfsbezoek, toen waren ze nog 'de grootste'. De grootste staan nu aan de overkant van het dok. (AlbertII-dok)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eres

Citaat van: conducteur op 12 november 2013, 16:49:27 PM
Het is moeilijk te zeggen wie 'de grootste' is. Meet je dat in de lengte, de breedte, de hoogte, het volume, het aantal TEU?
Tot vorig jaar allicht was deze de grootste op basis van het aantal TEU:



Je moet eens zoeken, ik geloof dat er nog elders op dit forum een draadje staat over dit bootje.

Rian

Bij dergelijke schepen meet je in het aantal TEU dus het aantal 20ft containers aanboord. Het wil niet zeggen dat een schip als dit allee 18.800 teu kan laden. Maar dat is zijn maximale intake inclusief volle en lege cntrs. Vele schepen hebben niet alleen volle maar ook lege cntrs aanboord.  Men neemt ook een bepaald type cntr mee leeg om in anders havens  te kunnen voorzien waar dan een tekort aan is. Dit noemt men stock exchange.

Je moet rekenen op een 20ft met een max gewicht van 20 ton en een tarra gewicht van 2 ton heb je 22 ton x 18.800 dat gaat niet lukken, heb je nog het light displacement van het schip en zijn vaste constanten dwz bunkers, proviand en andere zaken  dan zit je heel hoog en zo'n schip heeft al gauw 10/12.000 ton aan zware stookolie en 4000 ton aan diesel aanboord Een prijs van stookolie rond de 650 dollar per ton en dan de havenkosten En ook de Suez Canal kosten. Gelet op de dreigende houding van aanvallen in Egypte op schepen in dat kanaal kan het uit gaan lopen op reizen via Zuid Afrika. Dan schieten de prijzen omhoog.

De vrachtprijzen zijn belabberd op de AZIE trade maar wij als hobbyisten hebben daar niets van gemerkt. De prijzen zijn eerder omhoog gegaan.  Piko, Roco Marklin laat alles in China maken. Wij merken daar niets van alleen maar de verhogingen.

Wim

Eres

Citaat van: conducteur op 12 november 2013, 16:58:25 PM
Waar haal je de informatie over die samenwerking? Als die er komt heb je toch bijna een monopolie? Schepen verlengen, dat gaat 'zomaar'?
..maar zover ik weet staan de grootste, en op één na grootste containerkranen nog altijd in Zeebrugge... Ikzelf ben nog op de op één na grootste geweest met school in het kader van een bedrijfsbezoek, toen waren ze nog 'de grootste'. De grootste staan nu aan de overkant van het dok. (AlbertII-dok)

Ik ben een ex zeeman, daarna altijd in de containerscheepvaart gewerkt. Krijg iedere dag mails van de scheepvaart die ook vertrouwelijk is en dan lees je veel ook met alle ongevallen op zee en dat zijn er heel wat meer dan dat men verteld op het nieuws.

Eres

Citaat van: conducteur op 12 november 2013, 16:58:25 PM
Waar haal je de informatie over die samenwerking? Als die er komt heb je toch bijna een monopolie? Schepen verlengen, dat gaat 'zomaar'?
..maar zover ik weet staan de grootste, en op één na grootste containerkranen nog altijd in Zeebrugge... Ikzelf ben nog op de op één na grootste geweest met school in het kader van een bedrijfsbezoek, toen waren ze nog 'de grootste'. De grootste staan nu aan de overkant van het dok. (AlbertII-dok)

Rian

Sorry ik had een regel overgeslagen voor je. Inderdaad krijg je dan een monopolie en omdat het alle drie Europees is komt deze toestemming na een goedkeuring van de E U en die is er nog niet. Ook in de U S A zijn er al protesten tegen deze gigantische samenwerking. Want je maakt de markt helemaal kapot en niemand is hierbij gediend

Wim

Frank_N

Even rekenen....18800 X 6 meter = 112,8 kilometer  ::)8)
Dat word  een lange trein ;)
Groet van Frank

SuSke

Citaat van: conducteur op 12 november 2013, 16:58:25 PM
... Schepen verlengen, dat gaat 'zomaar'? ...

Niet zomaar, maar het is perfect mogelijk als je het op de juiste plaats eerst in 2 zaagt.
Het is dan kwestie van de juiste versterkingen op de goede plaats.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.