Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

stoomverdelingssystemen bij locomotieven

Gestart door Huugooke, 06 november 2013, 19:16:54 PM

Huugooke

Op een beurs een kit van een Amerikaanse stomer gekocht:
http://hoseeker.net/assemblyexplosionMdc/roundhouse460tenwheeler450pg01.jpg
Vrij mooi gedetailleerd, rijdt uitstekend, maar wat me stoort is het ontbreken van enig detail in het "kleppensysteem".
Buiten een stukje staaf dat zou dienen om de rijrichting om te schakelen (volgens de gebruiksaanwijzing) is er niet veel te zien.
Ik weet dat er veel verschillende systemen zijn (Walschaerts bijvoorbeeld) maar het is me niet duidelijk welk hier gebruikt is.
Zowat het hele net afgezocht naar foto's, maar geen duidelijk genoeg. Deze variant van de "Ten-Wheeler" heb ik trouwens op geen foto gezien.
De handleiding was trouwens fout, de juiste is deze:
http://hoseeker.net/assemblyexplosionMdc/Assembly%20Explosion%2014L-2%204-6-0%20Ten%20Wheeler.jpg
Iemand die er meer van weet?

SuSke

Volgens een uitleg me verstrekt in het stoomcentrum Maldegem, bestaan er inderdaad stoomverdelingssystem die zich tussen de wielen bevinden. Je ziet aan de buitenkant dan ook enkel de aandrijfstangen.
Logisch dat men dat niet gaat namaken in model, je zou er toch niets van zien  :)

Vraag me de naam ook niet meer. Ik heb toen een uitleg gekregen over 4 of 5 verschillende systemen met elk hun voor- en nadelen, maar de "Walschaerts" leek toch een van de meest gesofisticeerde.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

ik heb wel gevonden hoe ze allemaal werken:
http://www.steamlocomotive.com/appliances/valvegear.php
Als sommige intern zijn is er inderdaad niets te zien. Toch intrigeert dat stangetje me.

Havoc

Hugo, ik snap niet goed over welk "stukje staaf" je het hebt want in geen van de 2 tekeningen die je gelinkt hebt is er iets van de stoomverdeling te zien. Even rond gekeken op het net en hetgeen er het dichtste bijkomt is te zien op deze pagina:
http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?100866-SP-T-amp-NO-Ten-Wheeler-Project

Op de foto van de echte loc is het een Walschaerts verdeling. Als het dat stangetje is dat ook op de eerste foto van die pagina te zien is, dan is dat wat ze op de wikipedia pagina ervan de "fly crank rod" noemen.

Bij elke stoomverdeling is het belangrijkste deel van de beweging van de stoomschuif afkomstig van de stand van de wielen. Bij de Walschaerts verdeling wordt die bekomen door de "schaar" aan te drijven via een "krukpen". De verbinding tussen de krukpen en de schaar is dat stangetje.

Bij de Stephenson verdeling wordt die beweging met excentrieken uitgevoerd. Voordeel van excentrieken is dat die makkelijker af te regelen zijn, als een krukpen verkeerd in hoek staat is ook de uitslag niet correct, een excentriek moet je enkel verdraaien, de uitslag is steeds gelijk. Nadeel van de excentriek is dat die meer wrijving geeft en ook niet met kogellagers te voorzien is.

Van stoomverdelingen is Walschaerts de meest gebruikte. Overal ter wereld behalve in de UK. In de engelse locomotiefbouw was het vooral Stephenson met 2 excentrieken. In theorie is Stephenson iets beter maar Walschaerts geeft meer constante "lead" (vooropening) en is constructief minder bewerkelijk. In de US is later Baker meer gebruikt. Voordeel van Baker is dat er geen glijdende onderdelen zijn (er is geen schaar), enkel rollende.

In de UK zijn binnenliggende stoomverdelingen veel gebruikt. Dit is een gevolg van het kleine profiel, er is niet veel plaats naast de loc. In de rest van de wereld werden verdelingen meestal buiten aangebracht. Veel gemakkelijker toegankelijk voor onderhoud. Zeker in de US waar het ruimteprofiel enorm is en onderhoudskosten reeds vroeg in de gaten gehouden werden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


anne w

Beste Hugo,

Op stoomloks is er in ieder geval één bedieningsstang en dat is voor het omkeren van de draairichting, dat die buiten om loopt is te verklaren (denk ik) omdat in het machinisten huis in het midden weinig ruimte is vanwege de ketel, dus moet hij naar de zijkant.

Verder is er ook iets van een bediening van de kleppen (stoomschuiven) t.o.v. de stand van de zuigers, maar dat zou geïntegreerd kunnen zijn in de omkeerinrichting, dat is tenslotte een grote verandering van de stand van de stoomschuiven t.o.v. de zuigers.

Maar ja, ik ben scheepswerktuigkundige, heb iets geleerd van stoommachines, maar veel meer van stoomturbines.

Als de schuifbeweging tussen de assen zit, dan is er verder niet veel te zien.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Huugooke

Die omkeerstang beweegt dan uiteraard een klepsysteem op de beide cilinders?
De tekeningen van de kit zijn zeer onvolledig; door combineren en deduceren heb ik het wat moeten improviseren.
op deze tekening zie je inderdaad stukje 27209 dat waarschijnlijk deze stang voorstelt.
http://hoseeker.net/assemblyexplosionMdc/Assembly%20Explosion%2014L-2%204-6-0%20Ten%20Wheeler.jpg
Waarschijnlijk moet dan onderaan nog een koppeling naar de stang van het omkeersysteem zijn.
Een detailfoto zou dus helpen.

Huugooke

Na het bekijken van duizenden foto's op het www eindelijk iets gevonden  (waarom fotograferen ze die altijd langs de "verkeerde" kant?), en dan nog wel op een eigen opname.
Die stangen zijn gekoppeld onder de ketel door. Met die lange hendel aan de zijkant worden ze bewogen.
Detailleren dus!

Havoc

De "reverser" loopt van het machinistenhuis naar de stoomverdeling langs slechts 1 kant van de loc (dat kan goed de 27290 zijn in je tekening). Die bepaalt de plaats van de "die block" in de schaar. De die block wordt door een hefboom bewogen en die beweging is inderdaad gekoppeld tussen beide kanten van de machine.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Goed verhaal, Johan,

Even wat koekelen....

Hier het verhaal van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Egide_Walschaerts

Hier de compound machine: http://en.wikipedia.org/wiki/Compound_locomotive

Dit is wat André Xavier Chapelon ervan maakte: http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Chapelon

Groet van Frank