PROBLEEM met chasis Klein Modellbahn NMBS 60

Gestart door 1op32, 18 oktober 2013, 21:37:41 PM

Snobby Crash

#30
Ik vrees dat we het probleem van deze loks elders moeten zoeken.
Ik hoorde reeds op verschillende forums dat er slechte zink zou gebruikt zijn,
maar ook als dit zou zijn, is er een reden waarom de zink wegrot...


Gisteren avond viel mijne Frank... (Euro)


Op onze boot, plaats ik elke twee jaar in de nabijheid van de koperen
schroef "zinkanodes" deze zijn nodig om de electrolyse die ontstaat met de
koperen schroef en het zoute zeewater. Zonder zinkanodes zou door de
electrolyse mijn koperen schroef en schroefas worden aangetast en na enkele
jaren aangetast worden en deels worden opgevreten.  Dit wil ik niet want een
schroef en een schroefas steken is echt geen lachertje en heel duur.
Daarom plaatsen we elke twee jaar links en rechts achter de boot naast de schroefas
zinkanodes. Hierdoor ga je de zinkanode electrisch verbinden met de schroef en schroefas.
Het zoute water zorgt voor de geleiding van de stroom.
Doordat zink een lager potentiaal heeft dan het metaal van schroef en schroefas,
zal het zink door electrolyse wegrotten en blijft schroef en as onbeschadigd.


Nu vrees ik dat dit net hetzelfde is wat er gebeurt in deze Klein lok van de NMBS.
Het is niet omdat er minderwaardig zink is gebruikt, maar omdat zink nu eenmaal
een lager potentiaal heeft dan de twee gebruikte motoren met hun koper (denk koper)
omhulsel en al het andere metaal ro,dom de beide motoren.


De motoren en het metaal blijven goed, maar het zink wordt door wervelstromen
en electrolyse weggevreten. Dit gaat dus merkelijk sneller naarmate de lok meer
zal rijden, omdat er zich dan meer wervelstromen ontwikkelen binnen de lok.
Als de lok stilstaat op de rails, zal het wegrotten minder zijn, staat hij naast de rails
of zit hij in de doos nog minder, maar gedurende heel wat jaren zal er bij elke
lok van dit type zinkrot ontstaan.


Oplossing zou zijn, de zink te behandelen, met een soort verf, als deze bestaat ?
De koperen of bronzen behuizing van de motoren te vervangen ofwel
het zink onderstel te vervangen.


Ik maak vanavond een lok open en plaats enkele foto's,


Ik denk als je met een kleine ingreep, door de zink te verven met een tweetal
lagen verf al heel wat ellende bespaard zodat er geen electrische verbinding
is tussen de verschillende gebruikte metalen, waarvan zink het laagste potentiaal heeft
Lucht is immers ook een geleider van electriciteit.


Wordt vervolgt....


Geert

Snobby Crash

Nu heb ik net twee van de vier loks opengemaakt en
ik zie er niets verkeerd aan !

De zink is onbeschadigd en lijkt spiegelnieuw...
Enkel heeft 1 lok een scheurtje in het midden van
het plastic onderframe...

Vanavond maak ik de andere twee ook even open
om te kijken of er iets mis mee is...

Geert

raf

geert de motoren zijn in ijzer en de draaistellen in plastiek
er komt helemaal geen koper of ander metaal in de buurt van die zink.
mijn lok heeft 20 meter gereden en is dan in de doos gestoken en daar een aantal jaren in blijven staan tot ik hem eens open deed en de zink rot zag
je offer anodes op je boot moeten daar inderdaad zitten maar je hebt een electroliet (zeewater)en dat heb je dus bij een trein niet
of hij moet in een bak water zitten maar das ook niet normaal
heel het chassis was bij mij broos geworden en krom getrokken
het dikke stuk heb ik door gezaagd en ook aan de binnen kant trof ik witte poeder aan
dus ???? heb ik bij je idee van dat corroderen van de zink
als je nog een goed chassis hebt kun je het op meten en in Qcad of ander programma tekenen en dan een nieuw chassis laten frezen in messing of aluminium
het is natuurlijk wel een heel werkje maar ja dan kunnen al je loco' s wel netjes terug op de baan
ik zou voor messing gaan vanwege het gewicht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Al mijn (6 stuks) zijn vervangen door messing chassis, zou het niet in alu doen, want je heb te weinig gewicht tenzij je gaat verzwaren.
Heb de juiste 3D tekening van zo chassis met de bedoeling die te laten frezen op een CNC machiene, helaas was de kost prijs veel te hoog, als er een 100 tal zouden kunnen aangemaakt worden zou het iets of wat betaalbaar zijn.

Bij PB kon je die chassis kopen aan 40€ op het einde kosten die al 50€ te bedenken dat je zware kosten maakt voor toch al een oude machien, je bent beter af met een recent type 60 te kopen die dan ook nog de mogelijkheid heeft om te digitaliseren en beter zal rijden....das mijn bedenking.

Herwig

#34
Gelijkluidende    vragen & antwoorden    over de Zinkal-legering van Kleinbahn en een vervangchassis, vindt u terug op dit forum:    "Buitenlandse Modellen" :      "Kleinbahn"  (recent draadje).

( in dit recente Kleinbahn-draadje:    bericht  #35:   is dan weer een verwijzing naar het zelfde Kleinbahn-verhaal, maar dan reeds op dit forum  in het jaar 2007...)

Peter

Als het een troost mag zijn: Ook de "grote" merken hebben problemen gehad met zinkpest. Märklin heeft er problemen mee gehad en zelfs Brawa heeft dit probleem gehad. Het positieve is dan weer dat je je lok naar Brawa mocht opsturen en die bouwden er gratis een nieuw chassis onder of je kreeg indien er schade was aan de bovenbouw gewoon een nieuwe lok. (verzending ook gratis) Hoe Märklin het heeft opgelost weet ik niet.
De laatste jaren zijn er bij Brawa geen klachten meer (met mijn modellen zijn in ieder geval geen problemen (recentere produkties), maar als je tweede hands koopt vraag dan in elk geval naar een schriftelijke waarborg aan de verkoper
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

Er was bij Märklin onlangs toch terug zinkpest gemeld bij een van de Kofjes en volgens mij ook bij een krokodil.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Stieven76

Citaat van: Herwig op 10 december 2014, 13:11:16 PM
Gelijkluidende    vragen & antwoorden    over de Zinkal-legering van Kleinbahn en een vervangchassis, vindt u terug op dit forum:    "Buitenlandse Modellen" :      "Kleinbahn"  (recent draadje).

( in dit recente Kleinbahn-draadje:    bericht  #35:   is dan weer een verwijzing naar het zelfde Kleinbahn-verhaal, maar dan reeds op dit forum  in het jaar 2007...)

Herwig, is het niet gemakkelijker om gewoon de link te plaatsen?  ;)
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18835.0.html

Herwig

Dank voor knappe koppeling met  "Kleinbahn"-rubriek. 

Stieven76

Citaat van: Herwig op 11 december 2014, 10:06:47 AM
Dank voor knappe koppeling met  "Kleinbahn"-rubriek.

Dat is niet moeilijk hoor, gewoon de link van het topic waar naar je wil refereren kopiëren uit je adresbalk en plakken in je post. Vind ik persoonlijk gemakkelijker dan die tekstuele verwijzingen, we zitten op het internet hé  ;)
Dan is het voor de geïnteresseerde persoon maar net te klikken op de link.  ;D

Snobby Crash

Ik zou nog even wat foto's plaatsen van de 4 loks...
met deze netjes naast elkaar...
volgende fotoheb ik er twee van de vier reeds opengemaakt en het zink ziet er nog spiegelnieuw uit....

Geert




Metpetergaathetbeter

bij mij was er ook niks aan maar wat temperatuursverschillen zijn vaak genoeg om het proces in gang te zetten, hopelijk blijf jij hier van gespaard !
Groeten Peter ;)

nmbssncb

Citaat van: 1op32 op 18 oktober 2013, 21:37:41 PM
Het metalen chasis is in 16 stukken uit elkaar gebrokkeld ?? Bovendien zijn deze stukken helemaal gebogen alsof ik de loc een half uur in de microgolfoven zou gezet hebben.
De loc heeft nooit gereden zelfs nooit eerder de verpakking verlaten het zakje onderdelen zit nog ongeopend in de doos...
Iemand ooit eerder zoiets gezien ?

Been there, seen that... helaas.

In 1996 heb de 3-rail uitvoering/ombouw (bedrijfsnummer: 6079) gekocht bij Hünerbein in Aachen (was niet bepaald goedkoop en de verpakking was erbarmelijk).
In 2009, tijdens een onderhoudsbeurt, stelde ik zinkpest vast en viel het chassis in 4 stukken uiteen.  Die heb ik weer aan elkaar gelijmd maar dat was niet echt een succes...
Kleinbahn was toen al failliet, en Hünerbein kon mij niet verder helpen en ja, PB Messingbouw heeft een vervangend chassis.

Er zijn momenteel veel mooiere en betere versies van type 60 op de markt (VBV) en kan men m.i. beter zijn geld daaraan besteden.
De kap van de 6079 heb ik te koop aangeboden.

Zinkpest komt nog steeds voor in deze "moderne' tijd met "kwaliteitscontroles"... Zelfs gerenommeerde fabrikanten als M. heeft er nog regelmatig last van en daar heb ik ook ervaring mee: het chassis de 37521, de bruine "Seetal" SBB De 6/6 15303, viel ook in stukken uiteen.  M. voelde zich niet echt verantwoordelijk voor deze productie- en/of kwaliteitsfout ook al omdat de "garantietermijn" van 2 jaar was verstreken.  Compensatie werd geboden in de vorm van een keuze uit een beperkt aantal Zwitserse modellen met bijbetaling.  Een vervangende Seetal was niet meer beschikbaar... Later heb ik via de verkoper toch het chassisonderdeel kunnen bemachtigen en verwacht ik de locomotief op termijn te repareren (M. in Göppingen meldde toen dat het bewuste onderdeel niet meer leverbaar was).


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Herwig

    Ter info:   de oorspronkelijke Oostenrijkse firma     "Gebrüder Klein =  Kleinbahn"      is  (zonder tegenbericht)   NIET   failliet.
                   
    De afsplitsing K.M.B. (Klein ModellBahn) (  +/- 1979    à     +/- 2008  ) wél.... .  Werd opgericht na een commercieel meningsverschil in de familie, zoals dat heet... .          ]

Huugooke

Citaat van: Herwig op 14 december 2014, 11:23:03 AM
    Ter info:   de oorspronkelijke Oostenrijkse firma     "Gebrüder Klein =  Kleinbahn"      is  (zonder tegenbericht)   NIET   failliet.
                   
    De afsplitsing K.M.B. (Klein ModellBahn) (  +/- 1979    à     +/- 2008  ) wél.... .  Werd opgericht na een commercieel meningsverschil in de familie, zoals dat heet... .          ]
...en ik had hetzelfde probleem met één van hun Oostenrijkse locs; daar was nog wel een vervangchassis voor te krijgen. Of het nu beter is valt natuurlijk af te wachten...