Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kerstdiorama. (schaal N)

Gestart door PietB, 10 oktober 2013, 22:23:18 PM

PietB

In een ander draadje heb ik verteld dat ik een plannetje heb met dit locje

Maar het uiterlijk moest mi. eerst even aangepast worden, want  de gebruikssporen deden mi. te veel afbreuk aan het model.
Dus de kwast en verf er vandaag bijgepakt.
De bovenste foto's zoals de loc was.

En zoals het er nu uitziet.


Er zijn hier en daat nog wat kleine randjes te zien, maar de grote beschadigingen zijn nu weg.

Opm. ik ben echt te uitbundig gebouwd voor deze schaal.

grt Piet.

PietB

Even een vraag, ik heb helemaal geen ervaring met dit materieel.
Ik moet nog een stroombron zien aan te schaffen.
Wat kan ik het beste gebruiken, voor dit locje met misschien 2 wagonnetjes met binnenverlichting en een 3 tal huisjes en een klein stationnetje alles met verlichting.

grt Piet.

Stieven76

Zou zo'n gewone startset transfo niet ruim voldoende zijn voor dit baantje? Wel even opletten voor de correcte spanning want ik heb geen idee hoeveel spanning een N-locje mag hebben :)


Frank_N

Een netadapter met 6V = loopt het lokje hier prima op. Vooruit, achteruit lukt niet.
Maar beter met een oude"gewone" treintrafo van 0,5 A gaat het ook, heb je gelijk een aparte ~uitgang voor je verlichting. En je kan de snelheid regelen ;)
Groet van Frank

PietB

Vandaag een pakje met rails uit Belgë ontvangen.
Waarvoor mijn dank Gerolf
http://www.youtube.com/watch?v=U6uNynaucb8&feature=youtu.be
Even een beeld van de eerste meters van het minitrix locje.
Ik moest hem een beetje hard laten rijden anders stopte hij regelmatig.
Dat zal reinigen worden.
Dan nog een vraagje voor de N-spoorders:
De railbogen zijn van Arnold 0131 , kan ik daar iedere rechte N rail van elk ander merk op aansluiten?

grt Piet.

dani

ik ben benieuwd.....   leuk idee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Als ik nu geweten had dat je een ovaaltje wou ...  ;)
Arnold rails zijn een beetje speciaal, omdat de lassen wat verspringend aansluiten.
Ofwel andere Arnold rails, ofwel flexibele gebruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 17 oktober 2013, 10:14:44 AM
Als ik nu geweten had dat je een ovaaltje wou ...  ;)
Dat geeft niets Gerolf, ik ben er evengoed heel blij mee.
Want ik had dat locje gekocht zonder dat ik het heb zien rijden.
En dankzij jouw rails heb ik daar nu zekerheid over.
Citaat van: Gerolf op 17 oktober 2013, 10:14:44 AM
Arnold rails zijn een beetje speciaal, omdat de lassen wat verspringend aansluiten.
Ofwel andere Arnold rails, ofwel flexibele gebruiken ...
Dat had ik inderdaad ook gezien, vandaar mijn vraag.
Maar een kennis van mij belde gister op en vroeg of ik intresse had in een stel N-rails.
Dus daar ga ik van het weekend even kijken.

Grt Piet.

PietB

Vandaag weer een stapje verder in de N-spoor wereld gekomen.

Een kennis van me vertelde me dat hij een 'stel N-rails overhad', dus ben ik eens gaan kijken.
Het zijn Trix rails

Van links naar rechts:
4922, 4912 en 4904
De nummers staan onder op de rails, nu ben ik eens op het internet gaan snuffelen, maar ik kan van deze nummers niks vinden wel van de 14922, 14912 en 14904.
Is de nummering van de rails soms veranderd?

En dan nog een vraag, Märklin heeft van zijn rail materiaal dit soort diagrammen

Weet iemand ook van het bestaan van een trix uitvoering van zo'n diagram?

grt Piet.

Michiel

Minitrix heeft een voorstelling van zijn railgeomtrie in betalend drukwerk beschikbaar. Maar zo vrij, vind ik ook niet veel. Er is deze meer beschrijvende geometrievoorstelling:

http://www.9mm.bplaced.net/9mm_seiten_gleise_006.htm

en aanvullend een beeld van spoorcirkels dat iemand heeft uitgetekend met een ontwerppakket:

http://img113.imageshack.us/img113/9089/radienminitrixrocogleisabstnderm0.jpg

De nieuwe artikelnummers zijn inderdaad dezelfde als de oude, maar met een "1" ervoor. Succes met je kerstbaantje!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Weer een stapje verder vandaag.
Ik vond de trafo die Stieven voorstelde wel een 'leuk kastje'
Dus ben ik eens op Marktplaats gaan zoeken.
En gisteren werd deze regelaar/trafo bij mij afgeleverd.

Het enige waar ik nog naar moet gaan zoeken in een 2-3 tal 2assige personen wagonnetjes.

En dan kan ik me gaan bezighouden met het plannen van de bouw.

(wordt vervolgd)

grt Piet.

Michiel

Ik zal eens zien of ik wat heb liggen.  ;) Trouwens, je hoeft niet te wachten op die wagentjes om te kunnen bouwen, hoor. Laat je maar eens goed gaan, zou ik zeggen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

veel plezier met het bouwe, Piet !   
Ik had (zeg wel HAD) een 4- of 5-tal van die wagonnetjes maar die zijn intussen van eigenaar veranderd dus ik kan je niet helpen vrees ik daar.


Maar ik ben WEL benieuwd naar wat het gaat worden !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jefftrack

Mag ik als dorps genoot vast wat inspiratie foto's plaatsen van onze Arensdorf Winterbaan in de schaal N:





Jeffrey

PietB

Citaat van: Michiel op 31 oktober 2013, 11:50:37 AM
Laat je maar eens goed gaan, zou ik zeggen!
Ik heb net met 'de madam' project afspraken gemaakt, dus ik kan gaan starten \0/

Citaat van: dani op 31 oktober 2013, 12:11:54 PM
veel plezier met het bouwe, Piet !   
Ik had (zeg wel HAD) een 4- of 5-tal van die wagonnetjes maar die zijn intussen van eigenaar veranderd dus ik kan je niet helpen vrees ik daar.
Nooit geweten dat jij ook spoor N had Dani?

Citaat van: Jefftrack op 31 oktober 2013, 12:24:06 PM
Mag ik als dorps genoot vast wat inspiratie foto's plaatsen van onze Arensdorf Winterbaan in de schaal N:
Oh maar jij legt de lat, voor mij, wel heel erg hoog Jeffrey
Wel een erg mooie baan, waar is die, eventueel, te bezichtigen?

grt Piet.