Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Treinen op afstand bedienen.

Gestart door ERVIN, 09 oktober 2013, 16:14:08 PM

Jurgen

Rudy, tegenwoordig bestaan er ook dingen zoals Bluetooth (op korte afstand) en radiogolven en zelfs WiFi, allemaal draadloos zou ik toch denken.  :)
Nu bestaat er volgens mij niets dat met Bluetooth of radiogolven werkt als draadloze treinbesturing, maar WiFi is ondertussen toch al een bestaand product.

Of die WiFi dan ook compatibel is met Erwin zijn systeem weet ik ook niet, maar voor alles is een oplossing hé. Dus: draadloos is niet altijd infrarood.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

hapkin

#31
Citeerk snap niet goed wat sommige mensen verlangen,een draadloze bediening moet je ALTIJD naar de ontvanger richten,je TV zal ook niet op een andere zender overschakelen als je de afstandsbediening op je kat richt!
Dat is nu éénmaal draadloos...<infrarood.

Als ik tv aan het kijken ben  zit ik ALTIJD voor de tv
Een treinbaan is meestal in een U , O of L vorm maw je zal soms ook in de positie komen dat je met je rug naar de ontvanger staat.
En je kan het al raden, dan werkt dat ding niet...
Een handregelaar van bv esu (er zijn er nog) werkt met radiogolven en kan je zelfs je trein uit een andere kamer besturen (als voorbeeld)
Je hoeft dus niet op de ontvanger te schijnen zoals bij je tv...
Nu hoor ik je al denken dan zet ik gewoon meer ontvangers
Maar je zal zien dat als je aan het rijden bent en er gebeurt iets, je net niet snel genoeg op de ontvanger kan mikken en je treintjes op elkaar rijden.
Dan kan je natuurlijk altijd de kat de fout geven  ;D ....

CiteerRudy, tegenwoordig bestaan er ook dingen zoals Bluetooth (op korte afstand) en radiogolven en zelfs WiFi, allemaal draadloos zou ik toch denken.  :)
Nu bestaat er volgens mij niets dat met Bluetooth of radiogolven werkt als draadloze treinbesturing, maar WiFi is ondertussen toch al een bestaand product.

Of die WiFi dan ook compatibel is met Erwin zijn systeem weet ik ook niet, maar voor alles is een oplossing hé. Dus: draadloos is niet altijd infrarood. 

Ik weet dat esu en digitrax met radiogolven werken (er kunnen er nog zijn)
digitrax werkt zelfs op 2.4 ghz zoals je gsm en alle nieuwe zenders voor rc modelbouw.

mvg steve
     


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

hapkin

#33
ach laat maar ...

Eerst eens lezen
Er is een verschil tussen "gsm op 2,4 GHz" en digitrax werkt zelfs op 2.4 ghz " zoals je gsm"

jakke

Ik had  een ipodtouch en ontdekte via dit forum dat er een apple app bestond die toeliet via een ecos 5xxxxx een treinbaan  te bedienen  ,niet noodzakelijk vanachter pc of besturingscentrale .
Uiteraard is de  vraagsteller hier niet mee gebaat maar ik wil zeggen dat ik speciaal voor dit doel zo'n besturingscentrale 2de hands gekocht heb .
Ik heb het plan te rijden met pc>koploper>ecos>ipod(als 't nodig is )

Waarschijnlijk is de hele configuratie zoals ik ze in gedachte  heb overkill ofachterhaald ? Ik denk dat ik er tevreden over zal zijn .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

dani

Citaat van: hapkin op 14 oktober 2013, 23:13:16 PM
Er is een verschil tussen "gsm op 2,4 GHz" en digitrax werkt zelfs op 2.4 ghz " zoals je gsm"
Dat kon je dan iets duidelijker geformuleerd hebben, zoals het er nu staat is het verwarrend, maar zoals je zegt  "laat maar" , t is maar een detail.
Net zoals er aan mijn microgolfoven niet eens een micro hangt  en ik er dus geen karaoke mee kan doen terwijl ik mijn eten opwarm.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Citaat van: dani op 15 oktober 2013, 12:49:34 PM
Citaat van: hapkin op 14 oktober 2013, 23:13:16 PM
Er is een verschil tussen "gsm op 2,4 GHz" en digitrax werkt zelfs op 2.4 ghz " zoals je gsm"
Dat kon je dan iets duidelijker geformuleerd hebben, zoals het er nu staat is het verwarrend, maar zoals je zegt  "laat maar" , t is maar een detail.
Net zoals er aan mijn microgolfoven niet eens een micro hangt  en ik er dus geen karaoke mee kan doen terwijl ik mijn eten opwarm.

Verdorie, zit ik daar al jaren achter te zoeken.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Volgens mij zijn we een beetje off-topic aan het gaan , maar ik heb mij dus volledig op een verkeerd spoor laten zetten , dat heb je natuurlijk met al die meisjesnamen hé , wat TO3 zegt is dus datgene dat ik moet hebben , draadloos met een soort " bol " tegen mijn plafond.

Dan kan ik eindelijk eens van vlakbij mijn treinen uit mijn kopstation zien vertrekken , nu zit ik daar zo'n 5.00 meter van af.

Toch bedankt mannen om mee te helpen denken. ;)

INFO

Yep, Iris is je nieuwe vriendin.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

Heb het "draadje" gevolgt maar er is mij iets opgevallen in de 1ste posting.

Citaat van: ERVIN op 09 oktober 2013, 16:14:08 PM
Even de huidige situatie schetsen , ik bestuur mijn locs en wissels met koploper , buiten deze twee is er nog geen automatisatie.
Ik gebruik het Fleischmann Twin-Center en bijbehorende boosters.
Ik zit dus altijd aan mijn bureau en met de muis laat ik mijn locs sneller of trager rijden.

Is er eigenlijk een degelijk systeem waarmee ik mijn locs op afstand kan bedienen , zonder dat ik altijd aan mijn bureau hoef te zitten , een walk-around maar dan met infra-rood straling o.i.d.??

Als (her)beginner, herinner mij een persoonlijke posting waar ik vroeg wat "het beste was" als blokbeveileging en de meerderheid raade mij een computerprogramma aan om via de computer de treinen te besturen en op mijn antwoord dat ik geen computer wou waren er toch een aantal zeer negatieve reakties.

Ik lees het volgende: Ik zit dus altijd aan mijn bureau en met de muis laat ik mijn locs sneller of trager rijden.

Ik denk nog steeds dat als men een computerprogramma gebruikt dat men gewoon met de computer bezig is en niet met modeltreinen.

En ik denk dat Ervin dit heeft bevestigt met zijn bovenvermelde uitspraak en ook met het het volgende:
Dan kan ik eindelijk eens van vlakbij mijn treinen uit mijn kopstation zien vertrekken , nu zit ik daar zo'n 5.00 meter van af.
 

Jurgen

Ik kan je wel volgen Janie.

Maar zelfs als Erwin analoog zou gereden hebben zou hij nog steeds op 5 meter van zijn station gezeten hebben, gewoon omdat zijn baan zo groot is. Daar heeft de computer op zich dus niets mee te maken.


Een computer is eigenlijk alleen maar nodig als je baan te groot is om zelf het overzicht te kunnen bewaren. In zo'n geval kan je computer dan bepaalde gedeelten van je baan beveiligen en automatiseren zodat je zo weinig mogelijk ongevallen kan veroorzaken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Wat Jurgen zegt is dus de waarheid hé Janie , mijn baan is té groot om alles zelf te bedienen , er liggen hier meer dan 100 wissels , en ik weet niet of je het Fleischmann Twin-Center kent ,  die centrale kan best al die wissels aan , heeft hij geen problemen mee , maar om nu bvb. wissel nr.84 te schakelen moet ik dus echt gaan bladeren doorheen de wisselstanden in het TC en dat vergt erg veel tijd , daarom dus dat ik gebruik maak van mijn PC om die dingen te schakelen , ik heb mijn volledig sporenplan getekend op mijn PC zodat alles overzichtelijk is en ik dus met een simpele " tik" op mijn muis die bepaalde wissel kan schakelen.


Onderstaande foto laat duidelijk zien hoe ver ik van mijn kopstation vanaf zit , je ziet mijn PC staan en aan de andere kant van mijn zolder staat het kopstation. ;)


janieburton

Citaat van: Jurgen op 16 oktober 2013, 13:52:45 PM

Een computer is eigenlijk alleen maar nodig als je baan te groot is om zelf het overzicht te kunnen bewaren. In zo'n geval kan je computer dan bepaalde gedeelten van je baan beveiligen en automatiseren zodat je zo weinig mogelijk ongevallen kan veroorzaken.

Met een BM2 of BM3 van Lenz kan men toch ook perfect een baan beveiligen of niet?

Ja, je baan is wel imposant!!
 

Jurgen

Geen idee Janie, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou het dus niet weten.

Maar er zullen ongetwijfeld wel meerdere manieren zijn om je baan te beveiligen, al zal de ene wat makkelijker zijn dan de andere. Zoals Erwin zegt, op zijn computer is het een muisklik, met zijn centrale een half uur zoeken naar de juiste wissel. Alles zal zijn voor- en nadelen hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

Het principe van je wissels voa de PC aan te sturen (al dan niet met een centrale als doorgeefluik van de signalen)  vind ik een heel makkelijke manier van werken.

Persoonlijk ben ik bezig dit via een microcontroller platform zelf op te bouwen, maar inderdaad, als je met een simpele muisklik op de wissel in kwestie  de wissel kan omleggen, dan is dat eens zo makkelijk en overzichtelijk.  Als je wat handig bent in programmeren kan je trouwens ook de stand van de wissel  aanduiden op het scherm en kan je "presets" inbouwen in je programma, zodat je bepaalde rijwegen kan programmeren of dat je bij het opstarten van de baan alles  via een bepaald schema zet.  Zo is het bij mij in elk geval de bedoeling.

En inderdaad, eens je meer dan 30 a 40 wissels hebt, wordt het op een centrale wel wat onoverzichtelijk dus deze keuze lijkt me zeker gegrond.

(hele mooie en ruime , nette baan, trouwens !  Komplimenten voor de bouwer van dienst :-)  )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.