Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Winkelpand(en) in H0

Gestart door Cord, 06 oktober 2013, 19:54:40 PM

Welk interieur op zolder?

Een interieur met kunstschilder en naaktmodel(len)?
Een interieur met kunstschilder en een braaf stilleven?
Een interieur van een zolder met dozen en oude rommel?
Het interieur van een student (m/v)?

Cord

Citaat van: Gerolf op 12 december 2013, 11:51:23 AM
Of in een tuinhuisje? Dan is het wel zichtbaar voor het modelbouw-bewonderend-publiek  ;)
Heren (zijn er überhaupt vrouwen op dit forum?) ik ga er eens rustig over nadenken en als ik er uit ben dan zal ik het u laten weten.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

denk niet dat een stoker ooit presteerde om in een tuinhuisje te stoken, persoonlijk denk ik steeds op een zolder van een huis of een stal, vanwege het gevaar ontdekt te worden ! Als je dan een baan geloofwaardig wilt bouwen dan mag je hier zeker niet de fout op maken, in een thuishuis anders iemand de fruitsap perst  en voor anderen ! Of een kleine bierbrouwerij, ik had als ik nog student twee vrienden die bier maakten in hun vaders garage !

Groeten Peter ;)

Cord

Ik probeer het in elk geval zo geloofwaardig mogelijk te houden en ik hoef natuurlijk ook niet in élk huis een interieur te bouwen. Op een gegeven moment moet je die Preisertjes ook een keer de vrijheid gunnen om zèlf uit te maken wat ze allemaal achter die gordijnen uitvreten.
En nu we het toch over geloofwaardig hebben.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Citaat van: Cord op 12 december 2013, 17:47:29 PM
Ik probeer het in elk geval zo geloofwaardig mogelijk te houden en ik hoef natuurlijk ook niet in élk huis een interieur te bouwen. Op een gegeven moment moet je die Preisertjes ook een keer de vrijheid gunnen om zèlf uit te maken wat ze allemaal achter die gordijnen uitvreten.
En nu we het toch over geloofwaardig hebben.
Dat is een prachtig filmpje. Heel knap gemaakt.
Misschien is dat wel wat er gebeurd wanneer we niet bij onze modelbaan zijn  ;D ;D
vraag me wel af hoe ze dite gemaakt hebben.. Met de computer dat snap ik ook wel  ;)

Cord

Kleine update:
Aanvankelijk was ik van plan zelf een hoekpand (Stationsplein 1) te bouwen en dat tegen de slagerij (Stationsplein 3) aan te zetten. Maar in verband met mijn laatste aankoop wordt het toch ietsje anders. Omdat Faller 190651 wat hoger is dan was bedoeld, betekent het er dat tussen nummer 1 en 3 een steegje komt... of eigenlijk meer een doorgang naar achteren.
Plezierige bijkomstigheid van dit Faller-bouwpakket is dat er zitten veel meer onderdelen in dan noodzakelijk voor de bouw en dat komt omdat een ander bouwpakket van Faller, het VVV-kantoor uit dezelfde serie komt. Met al die extra onderdelen kan ik dus nóg een pand maken.  :)


De rechter zijmuur van het Faller-pakket, met de ramen komt dan aan de linkerkant van het pand en rechts (waar de steeg komt) een blinde muur. Met de ramen aan de andere kant, heb ik tevens de mogelijkheid om een goed zichtbaar interieur te maken op een van de verdiepingen. 8)


Stationsplein 3 heeft dus nu nog een zijmuur waar feitelijk een heel stuk mist.


Een nieuw stuk muur erin...


Ach, en wat doe je dan? Plamuren, met plamuur van de Action.


Het is een muur in een steeg, dus kijken wat het wordt.
Tussendoor ook even mijn slagerij ingericht.


De slager was zoek, maar inmiddels op een beurs in Rijswijk weer een nieuwe gevonden.


En vanaf de voorpui blijft er genoeg te zien van het interieur... als ik tenminste de ramen even lap.  :)
De trapgevel (het pakket van Faller) wordt een café.
Later meer.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ERVIN

Zo , dat is mooi , leuk sfeertje.  ;)

TBCédric

Citaat van: ERVIN op 16 januari 2014, 18:12:22 PM
Zo , dat is mooi , leuk sfeertje.  ;)
Inderdaad een leuk sfeertje.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Cord

Dank jullie wel.
Soms (of eigenlijk best wel vaak) denk ik dat die fabrikanten doen ook maar wat: een trapgeveltje en een fietsenwinkel en dan hebben die Hollanders ook wat leuks op hun baan staan.
Er is een aantal dingen die ik aan dit pand wil aanpassen en ombouwen.


Dit is zeg maar de standaard uitvoering. Ik heb om die irritante naden weg te werken (want die gevel bestaat uit drie losse delen) een rollaag bovenin de gevel gezet én boven de pui. Met die rollaag boven de pui blijft er alleen geen ruimte voor een naam. Bovendien vond ik dat er teveel baksteen aan de zijkanten van de pui zit.


Dus heb ik de rollaag boven de pui weer weggehaald en rondom de pui een lijst gezet, zodat bovenin ruimte overblijft voor wat tekst.


Dit ziet er gelijk al wat Nederlandser uit. Spreekt voor zich dat de hele gevel nog een verfbeurt krijgt met andere voegen en een andere kleur baksteen.
Verder ontdekte ik dat de kozijnen in de voorgevel van het Faller-pakket nogal ver naar buiten steken. Dat hoort niet; kozijnen horen een stuk binnen de muren te steken en als ik dat zo zou laten dan zou het me blijvend irriteren.


Om de kozijnen wat dieper in de voorgevel te maken, moest in de muren dus wat dikker maken.


De vensterbanken in de voorgevel waren ook niet naar mijn zin. Bovendien zou er een kier ontstaan aan de onderkant van de kozijnen als ze wat meer in de gevel zouden verdwijnen. Twee redenen om onder de raamkozijnen een rollaag te maken.


Alle vensterbanken aangepakt en de muurankers aangebracht. De pui zit nog niet vast, dat werkt wat makkelijker.


De hoekstenen in de trapgevel lopen niet door naar de zij- en achterkant. Ik ben nu bezig om met plakband de hoekstenen door te laten lopen.
Ben ter afwisseling ook maar vast begonnen met het interieur van de kroeg.


Links de linker muur, in het midden twee schuifdeuren en rechts het gedeelte achter de bar.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Nou Cord, dat wordt ook weer een mooitje. Blijf ik volgen  ;)

Kautenbach

supermooi, ook die slagerij trouwens

Gerolf

Zeer mooie gebouwen en interieur  8)
Vooral dat houtwerk vind ik de moeite  :P :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Dankjulliewel.
Vanavond ga ik weer verder.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tussendoor even een begin gemaakt met het interieur op nummer 1, tweede etage, boven het café:


Dit is mijn eerste versie van een van de muren, maar ik vond deze deuren te monumentaal. Ze kunnen prima in een kroeg of in de wachtkamer van een station, maar voor een eenvoudige woonkamer is het te groot en te hoog. Om een beetje de juiste verhoudingen weer te geven heb ik Gerrit erbij gezet.


Ooit heb ik via Marktplaats een dom Pola-setje gekocht, daarin zat het interieur voor een woonkamer, een slaapkamer, een slagerij (waarvan eigenlijk alleen de worsten bruikbaar waren) en een kapperszaak. De kwaliteit van dit setje is van beroerde kwaliteit, maar de deuren waren goed bruikbaar. Het bovenste deel wordt matglas en de panelen aan de onderzijde heb ik er inmiddels weer uitgehaald, want ik zag op de foto dat ze er niet lekker inzaten... net als de handvatten.  :)
Omdat deze kamer vrij hoog is heb bovenin de muur een lijst gemaakt, om het een beetje te breken. Aan zo'n lijst kon je vroeger schilderijen ophangen. Boven wordt het wit (nou ja: doorgerookt grauw) en de onderzijde doorgerookt beige. Rechts van deze muur komt een schoorsteen met kolenkachel en links een muur met een raam.
Spreekt voor zich dat ik de lijmresten nog moet wegpoetsen en er zit ook nog wel wat schuurwerk in.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

janjozef

Knap werk die beenhouwerij, en cafe de rode leeuw heeft effectief bestaan in Mortsel in de deurnestraat, iets anders wel van uitzicht.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Cord

Dankjewel Jan,
In de veel gevallen is het Café de Roode Leeuw, maar die tweede O paste er niet meer tussen.  :o
In Amsterdam was ook een kroeg met die naam.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing