Algemene regel voor de railspanning op een digitale baan

Gestart door Snobby Crash, 01 oktober 2013, 12:33:03 PM

janieburton

Wat is de beste spanning voor een DCC baan.

Vroeger had men bij FLM 16V, Lima was 12V en Jouef was ,geloof ik 14V.

Is het zo dat als de DCC spanning hoger is dat de loc dan een groteren beter regelbereik heeft?
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 21 oktober 2013, 20:42:47 PM
Wat is de beste spanning voor een DCC baan.

Vroeger had men bij FLM 16V, Lima was 12V en Jouef was ,geloof ik 14V.

Is het zo dat als de DCC spanning hoger is dat de loc dan een groteren beter regelbereik heeft?

Volgens de DCC normen is de spanning een bipolaire gelijkspanning die van plus naar min vijftien volt gaat.
Maar misschien bedoel je gewoon DC, gelijkspanning dus?

janieburton

Citaat van: Huugooke op 21 oktober 2013, 21:23:18 PM
Citaat van: janieburton op 21 oktober 2013, 20:42:47 PM
Wat is de beste spanning voor een DCC baan.

Vroeger had men bij FLM 16V, Lima was 12V en Jouef was ,geloof ik 14V.

Is het zo dat als de DCC spanning hoger is dat de loc dan een groteren beter regelbereik heeft?

Volgens de DCC normen is de spanning een bipolaire gelijkspanning die van plus naar min vijftien volt gaat.
Maar misschien bedoel je gewoon DC, gelijkspanning dus?

Neen, ik bedoel (oude) Lima's hebben motors voor 12V, Flm oude motors 16V en oude Jouef 14V nu als er 15V op de ingang van de decoder staat is er dan ook 15V aan de uitgang die met de motor is verbonden en kan dat negatief zijn voor de oude 12V Lima motors?

En in geval van FLM is er spanning te weinig, daar die motors voorzien waren voor 16V.
 

Huugooke

Ok, ik ben mee!
De motor uitgang van de decoder geeft geen gewone gelijkspanning, dat is een speciale spanning om de motor zijn maximaal vermogen te laten geven.

janieburton

Citaat van: Huugooke op 21 oktober 2013, 23:09:34 PM
Ok, ik ben mee!
De motor uitgang van de decoder geeft geen gewone gelijkspanning, dat is een speciale spanning om de motor zijn maximaal vermogen te laten geven.

Nu volg ik niet meer!  Is het een blok of sinusspanning?
 

Huugooke

#20
Citaat van: janieburton op 22 oktober 2013, 11:51:16 AM
Citaat van: Huugooke op 21 oktober 2013, 23:09:34 PM
Ok, ik ben mee!
De motor uitgang van de decoder geeft geen gewone gelijkspanning, dat is een speciale spanning om de motor zijn maximaal vermogen te laten geven.

Nu volg ik niet meer!  Is het een blok of sinusspanning?
Correct me if i'm wrong, maar het zal meestal een blokspanning zijn die in "breedte" geregeld wordt.
Zoek even op "PWM" voor uitleg

Klaas Zondervan

De spanning naar de motor is altijd een blokspanning. Daarbij wordt de pulsbreedte of de frequentie geregeld, of beide.
Het is beslist geen sinus, want dat zou te veel warmteontwikkeling in de stuurtransistors veroorzaken.

janieburton

Dank voor de info.

Als ik het begrijp maakt het niet uit voor een 12V motor of er 15 of 16V DCC spanning staat op de ingang van de decoder.
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 23 oktober 2013, 12:09:21 PM
Dank voor de info.

Als ik het begrijp maakt het niet uit voor een 12V motor of er 15 of 16V DCC spanning staat op de ingang van de decoder.
Uiteraard kan de maximale snelheid ingesteld worden, wat de spanning op de motor bepaalt.

janieburton

Citaat van: Huugooke op 23 oktober 2013, 17:17:12 PM
Citaat van: janieburton op 23 oktober 2013, 12:09:21 PM
Dank voor de info.

Als ik het begrijp maakt het niet uit voor een 12V motor of er 15 of 16V DCC spanning staat op de ingang van de decoder.
Uiteraard kan de maximale snelheid ingesteld worden, wat de spanning op de motor bepaalt.

Als ik goed begrijp is de Voltage aan de uitgang van de decoder hetzelfde als de ingangsspanning, als de maximale snelheid is ingesteld.

Wil dat zeggen als je 12V motors op je baan hebt dat je dan best niet meer dan 12V (indien je de uitgangsspanning kan regelen van je digitale centrale) DCC spanning op je baan zet.
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 24 oktober 2013, 01:32:08 AM


Als ik goed begrijp is de Voltage aan de uitgang van de decoder hetzelfde als de ingangsspanning, als de maximale snelheid is ingesteld.

Wil dat zeggen als je 12V motors op je baan hebt dat je dan best niet meer dan 12V (indien je de uitgangsspanning kan regelen van je digitale centrale) DCC spanning op je baan zet.
Nee, ik heb het weer niet goed gezegd; de decoder maakt van de spanning die de centrale geeft "iets" anders.
Zo wordt die spanning eerst gelijkgericht, die gelijkspanning wordt dan door de motorsturing "gehakt" tot een blokgolf. De breedte van die blokgolf bepaal jij door de instructies die je geeft via de centrale. Eigenlijk draait de motor niet op de grootte van de spanning maar op de "aanwezigheid" van spanning.
Je kan de decoder programmeren dat hij een bepaalde maximale breedte geeft, die overeenkomt met de hoogste stand van je regelaar.
Zo bereik je dat de ene lok vlugger rijdt dan de andere. Je kan ook de snelheid van optrekken bepalen, zodat een lok maar langzaam vertrekt, ondanks dat je de regelaar helemaal opendraait.

Je kan die maximale waarde ook instellen voor je verlichting, zodat je eigenlijk geen lampjes van een hogere spanning moet installeren.

Huugooke

Misschien ter aanvulling nog dit:
Als je een "gewone" lok op een digitale baan zet, dan zal hij normaal niet meer doen dan zoemen. De loc kan met die rare spanning niets doen, en gelukkig is de weerstand van de wikkeling zodanig dat er niet direct schade zou mogen ontstaan, alhoewel de motor wel warm kan worden.
Uitzondering zijn de core-less motoren, die heel warm kunnen worden.
En groter probleem zijn DCC centrales die gelijkstroomlocs kunnen sturen. Via adres 00 kan er voor gezorgd worden dat de "rare" spanning op de DCC sporen een soort gelijkspanning wordt waarop de DC loc wel kan rijden. Vermits de spanning die op die manier ontstaat veel hoger is dan de 12 volt die normaal is, kan de motor wel schade ondervinden, en zeker de core-less types.

janieburton

Dank voor de info.

Om zeker te zijn mag men dan nooit de DCC(centrale) uitgangs Voltage hoger zetten dan de motor met de laagste Voltage; als men veel Lima loc's heeft dan is dat dan 12V.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 27 oktober 2013, 21:40:18 PM
En groter probleem zijn DCC centrales die gelijkstroomlocs kunnen sturen. Via adres 00 kan er voor gezorgd worden dat de "rare" spanning op de DCC sporen een soort gelijkspanning wordt waarop de DC loc wel kan rijden. Vermits de spanning die op die manier ontstaat veel hoger is dan de 12 volt die normaal is, kan de motor wel schade ondervinden, en zeker de core-less types.
Het principe wat ze hier toepassen is het z.g. "zero-stretching". Het DCC signaal bestaat uit korte pulsen, logisch "1", en lange pulsen, logisch "0". Door de "0"-pulsen aan een kant langer te maken ontstaat een gelijkspanningscomponent waar de analoge loc op gaat rijden.
Dit is een truc die al bij het ontwerp in DCC is ingebouwd. Maar aangezien er al heel wat motortjes op deze manier in rook zijn opgegaan wordt het nergens meer aanbevolen om deze optie te gebruiken.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 oktober 2013, 20:13:01 PM
Citaat van: Huugooke op 27 oktober 2013, 21:40:18 PM
En groter probleem zijn DCC centrales die gelijkstroomlocs kunnen sturen. Via adres 00 kan er voor gezorgd worden dat de "rare" spanning op de DCC sporen een soort gelijkspanning wordt waarop de DC loc wel kan rijden. Vermits de spanning die op die manier ontstaat veel hoger is dan de 12 volt die normaal is, kan de motor wel schade ondervinden, en zeker de core-less types.
Het principe wat ze hier toepassen is het z.g. "zero-stretching". Het DCC signaal bestaat uit korte pulsen, logisch "1", en lange pulsen, logisch "0". Door de "0"-pulsen aan een kant langer te maken ontstaat een gelijkspanningscomponent waar de analoge loc op gaat rijden.
Dit is een truc die al bij het ontwerp in DCC is ingebouwd. Maar aangezien er al heel wat motortjes op deze manier in rook zijn opgegaan wordt het nergens meer aanbevolen om deze optie te gebruiken.

Maar die "pulsen" hebben toch ook een "Voltage" of spanning? Of zie ik het verkeerd.