Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

Huugooke

Klop allemaal, maar het probleem met klassieke voedingen is de transfo: als je een oud toestel van over de plas, gemaakt voor 117/60HZ, hier, met transfo 230-127, aansluit heb je gegarandeerd een rookgenerator.
Met de voedingen van de laatste jaren is dat geen probleem meer, ze werken anders, en op het plaatje zal je zien: "100-250V /50-60HZ.
De Japanners hebben het nog slechter, die hebben de twee frequenties!

Dit compleet naast de kwestie van dit topic zijnde, waarvoor excuus.

janieburton

Citaat van: Sattrickske op 03 september 2014, 12:41:01 PM
Je ziet het verkeerd, maar een heel klein beetje maar ;D
Gelijkrichting en afvlakking geeft inderdaad wat je op het eerste zicht zou denken: gelijkstroom (DC).  Maar jammer genoeg is het geen 100% zuivere DC.  Hoe goed je ook gelijkricht en afvlakt, er blijft steeds wat extra rommel achter (rimpel, ruis, ...).  De oorspronkelijke wisselstroom (AC) 50Hz of 60Hz veroorzaakt de meeste rommel.  Als je de DC spanning spanning zou analyzeren met een spectrum analyzer, ga je zien dat in Europa er spikes gaan voorkomen bij 50Hz, 100Hz, 150Hz, ... en in de USA 60Hz, 120Hz, enz... (de zogenaamde harmonischen).

In de meeste toepassingen ga je daar meestal geen bal van zien of aantrekken.  In de audio toepassingen bv. wel, want die frequenties bevinden zich in het hoorbare spectrum en konden daarom invloed hebben op bv. afgespeelde muziek (hoorbare brom op de achtergrond).  Die frequenties + hun harmonischen moeten daarom steeds apart onderdrukt worden.  In de USA deden ze dat voor 60Hz + harm. en in Europa voor 50Hz + harm.  Tegenwoordig doen ze dat voor beiden tegelijk, omdat er niet meer echt een aparte Amerikaanse of Europese markt is.  Her en der kom je nog componenten tegen die maar één van de twee frequenties onderdrukken, en soms helemaal niets onderdukken.

Voor het grootste gedeelte heb je wel gelijk, in de meeste gevallen merk je daar niks van.  Maar van zodra je frequentie gevoelige toepassingen hebt (versterkers, ADC, DAC, ...), ga je wel problemen hebben zonder die extra filtering.

Dank voor de uitleg.
 

GVL

Na dit electronisch intermezzo terug naar de kern van de zaak.

De grondbedekking op de linkerhelft van de module is aangebracht.  De sporen worden gekruist door een asfaltweg waarvoor ik schuurpapier gebruikt heb dat ... opgeschuurd is ten einde een verweerde look te verkrijgen.  De dubbele streep in het midden van de weg is wit geschilderd.  Ik vermoed dat geel begin jaren 60 nog niet toegepast werd voor dergelijke markering.  In ieder geval was er in die tijd nog geen witte streep aan de rand van de weg.



De fuel facility is ook ingebouwd.  Hopelijk komt de Californische sfeer stilaan tot leven ...



Groeten.

marc goovaerts

Mooi sfeervol. Misschien mag het asfalt wat vuiler en wat tijdperk-figuurtjes erbij ?

Sattrickske

Vooral de randen van het asfalt mogen wat vuiler, ik vind de boorden te recht en te proper afgelijnd tgo de rest om de jaren 60 te zijn.  Tenzij er natuurlijk regelmatig zo'n bezemwagentje passeert dat de boel komt opkuisen (bestond dat eigenlijk wel in de sixties?) ;D

GVL

Terechte opmerking, Patrick.
De weg steekt nu nog een paar mm boven de omgeving uit. Bij het ophogen van de grond verwacht ik een onregelmatige wegrand te verkrijgen.
Groeten.

GVL

De fuel facility wat verder aangekleed.
Vooraan is spaarzaam groen aangebracht, erop achtend dat het zand van de ondergrond goed zichtbaar blijft.  Eerst turf ('earth' en 'earth blend'), daarna herfstgroene en goudgele grasvezels en tenslotte enkele tufjes polyfiber.  Later komt er hier en daar nog een struik.  De palmbomen van JTT bevallen maar matig.  Als alternatief heb ik me een kitje van Joefix aangeschaft.  Eens kijken wat dat geeft.





Groeten.

oetbeem

Ziet er keurig uit!

Met vriendelijke groet

Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Michael

Gino, ik vind het groen wat je hebt aangebracht een goede indruk geven van zo'n terrein. Grind waar na verloop van tijd wat groen doorheen komt zeer geslaagd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Herwig

[  in rubriek  "Sophan March."   een vraag aan Gino... ]


GVL

Danny, Michaël, Martin,
Dank voor jullie positieve reacties.  De foto's zien er niet misschien slecht uit maar 'in the flesh' leek de bodembedekking mij iets te groen en te weelderig. 
Daarom ben ik opnieuw begonnen.  Meer bruine en goudgele vezels en minder groene moeten de dorheid van het Californische klimaat beter tot uiting brengen.  Enkele vlokken coarse turf 'light green' zorgen dan voor de groene accenten.
Ik post binnenkort enkele foto's (vandaag niet gelukt wegens bezoek aan Oostende waar ik me vergaapt heb aan oa The High Line en Val Rikard).
Groeten.

GVL

De aangepaste begroeiing ziet er nu zo uit.  Minder gras, meer zand.



De palmbomen zijn een combinatie geworden van JTT-kruinen (geëtste bladeren) en Joefix-stammen.  Toch een verbetering tov de standaard bomen van JTT.



Vandaag ook 2 rijen sinaasappelbomen geplaatst die een passende achtergrond vormen voor het ice house.



De Baldwin switcher heeft net een lege reefer tot voor het platform gesleept.  Veel pause krijgt de machinist niet.  Een ervaren ploeg vulde de ijsbunkers in 90 seconden rond ...



Groeten.

GVL

Rond Wileman Bros & Elliott zijn nog enkele details aangebracht en de asfaltweg is verder verweerd.  De voertuigen, waaronder een elegante Greyhound bus, onttrekken de overgang tussen weg en achtergrond grotendeels aan het zicht.  De linkerkant van de module nadert zo stilaan de voltooiing.



Het ijsplatform is vastgezet op het baantje en de grondbedekking errond afgewerkt. 



Drie Preiser wegenwerkers zijn een nieuwe carrière bij de ijsfabriek gestart en van de typische werktuigen voorzien.  Rechts staan 2 'passers' klaar om met hun 'pickeroon' ijsblokken op het dak van de reefer te schuiven.  De 'chopper' links houdt zijn smeedstalen 'bident' paraat waarmee hij de blokken in kleinere stukken hakt zodat de ijsbunkers beter gevuld worden.  Op het platform liggen ook enkele zoutzakjes.  Blijkbaar heeft de klant gevraagd zout bij het ijs te voegen om zo een snellere koeling te krijgen.



Tenslotte heb ik besloten het packing house in de voorgrond te vervangen door een gebouw geïnspireerd op het overdekte laadplatform van Youngstown Grape Distributor in Reedley.  Zie http://coastdaylight.com/esl/vid/cncph_vid_reedly.html.  De open structuur laat een doorkijk toe wat hopelijk het ruimtegevoel bevordert.  Bovendien wordt de geografie van het baantje scherper gedefinieerd.  Zowel Wileman Bros & Elliott als Youngstown Grape Distributor bevinden zich langs eenzelfde lijn van de ATSF in midden Californië.  Het realistisch nabootsen van afbladderende verf wordt wel een uitdaging.  Iemand een idee hoe men dat best aanpakt?

Groeten.

Herwig

#134
bladderende verf:  in    "Mara Harbor"    wordt deze truuk ergens getoond, geloof 'k ......

? Californische ratelslangen in H0, zijn die in de handel ?