Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

Lange Trein

Dag Gino,
Ik ontdek pas nu je topic, met de nadruk op ontdekken. Waaaooh, super, wat een bron van inspiratie!
Bedankt dat je je technieken, materiaal en zeker de resultaten wil delen.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Herwig

Erg mooi ( &  "cool" ...) .
Achtergrond/decorplaat lijkt me verhoudingsgewijs nogal hoog.  Komt er misschien nog ergens een hoge schoorsteen, toren of pyloon of iets dergelijks  ? (of hoge bomen)

GVL

Dank voor jullie reacties, mannen.
Denis, blij dat je er iets aan hebt.
Herwig, de achtergrond torent een kleine 60 cm boven de rails uit. Er zijn geen hogere voorwerpen voorzien dan degene getoond in de foto. Dus er zal veel lucht te zien zijn hoewel er nog een bovenfries van 13 cm hoogte komt. Ik wil vooral vermijden dat men als toeschouwer al te gemakkelijk over de achtergrond en door het plafond van het baantje kan kijken. Het model moet zo veel mogelijk 'gekaderd' worden.
Groeten.

Herwig

Kleinere toeschouwers m/v kunnen idd soms van-beneden-naar-boven toe over een te lage achtergrond heenkijken. Sommigen leggen daarom een afdekdoek bovenop fries & decorwand, maar dit is soms ook niet zo aantrekkelijk.                                                     Avondgroeten.

GVL

Vooraleer de buitenkant van de module af te werken, heb ik de sporen gelegd, aangesloten en geschilderd. Zonder friezen is de bereikbaarheid immers iets beter.



De wissels worden eenvoudig omgelegd met een staaldraad van 1 mm die in een messingbuis beweegt.  Voor de bediening vanaf de baanrand heb ik stukjes in aluminium laten draaien waarin de draad geklemd wordt dmv een boutje M2.5.



Puntstukpolarisatie gebeurt via deze 'frog juicer' van Tam Valley Depot.  De bruine draden gaan naar de puntstukken; grijs en orangje naar de DCC ringleiding.  Zeer simpel en geen geknoei meer met allerhande schakelaars.



Ook de raillassen zijn nu aangebracht.  De standaard raillengte in de US bedroeg lange tijd 39.5 voet (zo pasten de staven net op een wagon van 40 voet).  Ik heb dus iedere 13.8 cm een Exactoscale raillas geplaatst.  Afwijkend van de Belgische praktijk, liggen de raillassen alternerend (dus niet recht tegenover elkaar) en in uitkraging tussen 2 dwarsliggers (dus geen dubbele dwarsliggers onder een raillas).



Tot slot mijn jongste niet-Belgische aanwinst die de testritten uitgevoerd heeft -- de Baldwin 1000 pk rangeermachine, waarvan de Santa Fe er een veertigtal in dienst had.



Groeten.

PeterVG

Dit lijkt een zeer mooie oplossing om wissels manueel om te leggen Gino.
De frontplaat van je module gaat echt mooi tonen. Voor een expobaantje zeker te overwegen.
Al begrijp ikzelf de meerwaarde van de elektronica niet goed om het puntstuk te polariseren.
Dat geknoei met allerhande schakelaars waarover U het heeft valt in mijn geval reuze mee en lijkt me flink goedkoper dan de aangekochte printplaat.
http://youtu.be/2ak7JDMCopA

ceuleer


evan

#112
Knap Gino,

Die inspirerende afwerking van de wisselbediening is proper uitgewerkt.  Ik snap Peter ook want het werkt ook en denk dat het goedkoper is met een tuimelschakelaar dan die Frog-juicer.

Waarom inspirend?
Op onze GROTE nieuwe clubbaan van B&B hebben we geopteerd om onze wissels van de "yards en sidings" ook manueel te bedienen en dat zijn Peco Streamlines code 83 (# 6 en meer), maar wel insulfrog.  Waarom insulfrog.  De courante locos hebben die electrofrog helemaal niet meer van doen omdat het gedeelte "insulfrog" zodanig klein is.  Een trackmobile van BLI rijdt er probleemloos over aan lage snelheid.  Dat bespaart ons heel wat bekabel en aansluitwerk :o

Ik blijf je draadje met plezier volgen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GVL

Peter, dit is de eerste keer dat ik zo'n frog juicer installeer.  Twee wissels polariseren betekent 4 draadjes aansluiten; 6 wissels komt neer op 8 draadjes.  Indien dit product zijn deugdelijkheid bewijst in de praktijk (het is en blijft tenslotte Amerikaanse electronica), lijkt het me een zeer aantrekkelijke oplossing.  De kost per wissel is ongetwijfeld hoger maar daarvoor krijgt men wat meer tijd boven de baan ipv eronder ...

Evan, insulfrogs zijn inderdaad eenvoudiger te bedraden en tegenwoordig wellicht afdoende maar ik heb me nooit echt kunnen verzoenen met stroomloze stukken in mijn rails.  En doordat ik de standaard puntstukken van Peco vervangen heb door de gietstukken van Details West, moet er wel voor polarisatie gezorgd worden.

Groeten.

GVL

Ijzig trage vooruitgang.

De friezen zijn bevestigd en de buitenkant van de module is rondom matzwart geschilderd.  Verder is de verlichting geplaatst.  Ik heb 6 LED stripjes verdeeld over de breedte van het baantje maar hun positie dient wellicht nog herzien te worden om onrealistische schaduwen op de achtergrond zo veel mogelijk te vermijden.

In één hoekje is er ook al wat ballast en grondbedekking aangebracht.



Groeten.

janieburton

Citaat van: GVL op 28 juli 2014, 22:51:47 PM
(het is en blijft tenslotte Amerikaanse electronica

??  :o ?? bestaat er zoiets als Europese elektronica? Is Amerikaanse elektronica anders dan de Europese?
 

tunnelmotor2000

Citaat van: janieburton op 30 augustus 2014, 14:56:36 PM
Citaat van: GVL op 28 juli 2014, 22:51:47 PM
(het is en blijft tenslotte Amerikaanse electronica

??  :o ?? bestaat er zoiets als Europese elektronica? Is Amerikaanse elektronica anders dan de Europese?

Word allemaal in China en omliggende gemaakt, enkel de reisweg is anders.... ;)
 

Sattrickske

Citaat van: janieburton op 30 augustus 2014, 14:56:36 PM
Citaat van: GVL op 28 juli 2014, 22:51:47 PM
(het is en blijft tenslotte Amerikaanse electronica

??  :o ?? bestaat er zoiets als Europese elektronica? Is Amerikaanse elektronica anders dan de Europese?
Ja, USA gebruikt 60Hz, Europa 50Hz. Veel componenten (bv. ADC) gebruiken onderdrukkers voor die specifieke frequenties.

janieburton

Citaat van: Sattrickske op 02 september 2014, 12:49:54 PM
Citaat van: janieburton op 30 augustus 2014, 14:56:36 PM
Citaat van: GVL op 28 juli 2014, 22:51:47 PM
(het is en blijft tenslotte Amerikaanse electronica

??  :o ?? bestaat er zoiets als Europese elektronica? Is Amerikaanse elektronica anders dan de Europese?
Ja, USA gebruikt 60Hz, Europa 50Hz. Veel componenten (bv. ADC) gebruiken onderdrukkers voor die specifieke frequenties.

Ja dat wist ik dat er een verschil is bij wisselstroom, dat wij hier met 50Hz en dat ze daar met 60Hz werken; maar als je gelijkricht naar gelijkstroom en afvlakt dan maakt die 60Hz of 50Hz geen verschil. Of zie ik het weer verkeerd.  :o
 

Sattrickske

Je ziet het verkeerd, maar een heel klein beetje maar ;D
Gelijkrichting en afvlakking geeft inderdaad wat je op het eerste zicht zou denken: gelijkstroom (DC).  Maar jammer genoeg is het geen 100% zuivere DC.  Hoe goed je ook gelijkricht en afvlakt, er blijft steeds wat extra rommel achter (rimpel, ruis, ...).  De oorspronkelijke wisselstroom (AC) 50Hz of 60Hz veroorzaakt de meeste rommel.  Als je de DC spanning spanning zou analyzeren met een spectrum analyzer, ga je zien dat in Europa er spikes gaan voorkomen bij 50Hz, 100Hz, 150Hz, ... en in de USA 60Hz, 120Hz, enz... (de zogenaamde harmonischen).

In de meeste toepassingen ga je daar meestal geen bal van zien of aantrekken.  In de audio toepassingen bv. wel, want die frequenties bevinden zich in het hoorbare spectrum en konden daarom invloed hebben op bv. afgespeelde muziek (hoorbare brom op de achtergrond).  Die frequenties + hun harmonischen moeten daarom steeds apart onderdrukt worden.  In de USA deden ze dat voor 60Hz + harm. en in Europa voor 50Hz + harm.  Tegenwoordig doen ze dat voor beiden tegelijk, omdat er niet meer echt een aparte Amerikaanse of Europese markt is.  Her en der kom je nog componenten tegen die maar één van de twee frequenties onderdrukken, en soms helemaal niets onderdukken.

Voor het grootste gedeelte heb je wel gelijk, in de meeste gevallen merk je daar niks van.  Maar van zodra je frequentie gevoelige toepassingen hebt (versterkers, ADC, DAC, ...), ga je wel problemen hebben zonder die extra filtering.