Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

temperatuurschommelingen

Gestart door stefan rosiers, 26 februari 2006, 21:02:14 PM

stefan rosiers

Hoe bedoel je; iets anders doen?

ysbeer

Waar bouwen jullie eigenlijk jullie banen.[?]
In vochtige en tochtige donker kelders of half lekke en natte zolders[:(!]
Volgens mij(maar ik ben ook maar een mens[:0])valt het allemaal reuze mee
Als je een ruimte heb waar je als mens redelijk gezond kunt verblijven val het voor de trein ook wel mee.[:)]
Het enige wat ik ooit heb gehad was krom getrokken rails die in de zon lagen.
Klein beetje ruimte bij de lassen,en nooit meer last gehad.
Ook niet van houtrot,schimmels over roestige loks.
Trouwens een roestige lok zie in werkelijk heid ook wel eens[:D]

wim

stefan rosiers

Volgens mij werd er vroeger zeker niets aan temperatuur- en vochtigheids schommelingen gedaan omdat men de middelen niet had; en zie eens, de meeste oude loks zien er nog steeds stralend uit en rijden zelfs soms nog.

Havoc

citaat:
Als je een ruimte heb waar je als mens redelijk gezond kunt verblijven val het voor de trein ook wel mee.


Ja, maar meestal worden die door mensen opge-eist. Dus de treinen moeten het met de rest stellen.

citaat:
Hoe bedoel je; iets anders doen?


Treinen bouwen in de werkplaats (friste plaats in huis) of buiten laten rijden (met frisse pint en/of bbq). Een tuinbaan heeft zo zijn voordelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Stefan,

In MSM 47, momenteel in druk, wordt ingegaan op het bewaren van treinen, meer bepaald de invloed van temperatuurschommelingen en vocht. Aan de hand van enkele treffende voorbeelden wordt een overzicht gegeven van wat er zoal kan mislopen. Dus, nog even geduld.
Groeten,
Guy

Een voorsmaakje. [:p] [:p]

Mijn treinen liggen ook op zolder, en ik ben vaak bang dat er iets zou kunnen gebeuren.
In de zomer kan het daar vrij warm worden en laat ik een ventilator draaien, al betwijfel ik of het iets helpt.
Voor de koude moet je minder bang zijn denk ik.
Tom

DelticPower

@Tom en alle andere. Zoals ik eerder al vermelde, is een simpele hygrometer van een paar euro al een mogelijkheid om de zaak in de gaten te houden. Vochtigheidsgraad tussen 40 en 70 % is normaal. Hoger gaat het hout van de onderbouw werken, lager dan 40% wordt het hout te droog en gaat scheuren. Centrale verwarming geeft vooral in het stookseizoen droge lucht, dus bevochtigen. Let op bij het gebruik van airco's. De meeste onttrekken ook vocht uit de lucht, maar er zijn ook type's die de lucht bevochtigen om te koelen(goedkopere types)
Daarom meten is weten en met een hygrometertje zie je hoe de zaak ervoor staat.[:)]
Groeten van Jan Simons

Tom

Op naar de winkel dus morgen achter een hyfrometer. [;)]
Tom

stefan rosiers

Het gaat hier altijd over hout en sporen; maar kunnen temp.versch. ook invloeden hebben op het chassis en de metalen kap van de loc.
Ik ben verzamelaar dus voor mij persoonlijk is dit wel iets belangrijker.

DelticPower

@ Stefan.
Heb hier geen ervaring mee, maar er is op dit forum een draadje over een kromtrekkende lok van Klein Modelbahn. Ook op de Beneluxrailforum staat een stukje over zelfvernietiging van goederenwagens van hetzelfde merk. Zou gaan over Zamac. Dacht dat hierover berichtjes waren van Fremo B.
Groeten van Jan Simons

ysbeer

Ik slaap niet van nacht.
En zo wel dan droom ik van Kromgetrokken locs,verbogen rails,en gemenen schimmels die mijn wagens op vreten.
Mannen ten strijden.

Jan ik het een hydrometer opgehangen 56% van middag netjes he.

wim

DelticPower

Geweldig Wim, Je ziet meten is weten. Dus droom prettig en slaap wel.
Groeten van Jan Simons

Havoc

Ik vrees dat sommige plastics er eerder last van gaan hebben dan metalen.

Voor we hier de pessimistische doemdenker gaan uithangen, er zijn echter andere punten die mee gaan spelen. Zo kan een dagje wat vochtiger geen kwaad voor hout. Het begint een probleem te worden als het een hele winter duurt. En er zijn simpele oplossingen zoals reeds aangehaald.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefan rosiers

Waar staat dat ergens op het forum; die kromgetrokken lok.Ik kan het niet vinden

dieseltje

Stefan,

Ik denk onder "Belgische modellen" bovenaan bij "blijvend KMB model 60"...
Daar worden allerlei problemen met dit model beschreven, ook het kromtrekken dacht ik...

Ter info: met de zoekfunctie vind je makkelijk topics terug ...[:)]

Benny

vandomm

Er worden wel de problemen die zich voor kunnen doen bij grote temp. verschillen zoals kromtrekken van hout en rails . Maar wat te denken van de fijne electronica in bv. decoders , wisselaandrijvingen , besturingen . Bij een hoge luchtvochtigheid kan men deze apparatuur binnen 5 a 6 jaar niet meer probleemloos gebruiken vawege de oxidatie .Denk maar eens aan een g s m , vocht is hier ook de grote boosdoener en valt buiten de garantie .
Cees .