Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

knibbelknabbel

Deze muurtjes dienen om de spoortoestellen van allerlei aard niet te doen verzakken. Als ze zouden verzakken, dan komt er teveel mechanische spanning te staan op de kabels en kunnen die loskomen... meestal zie je die bij de zogenaamde SK's of assentellers van het oude type. De nieuwe zijn veel kleiner en worden aan de binnenkant van het spoor gemonteerd.

Koen

@Joeri,

Bedankt voor de info. Leuke details om te verwerken in de baan.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Dit muurtje kom je tegen op plaatsen waar een wisselmotor zit of zat. Waarschijnlijk lag hier vroeger een wissel (oversteek of splitsing?). Het muurtje diende om de ballast op z'n plek te houden, dat het niet teveel uitzakt en dus de motor beter steunt.

oops, Joerie was me al voor
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

@Michiel,

Deze ben ik inderdaad ook tegengekomen.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

doomslu

Ooit eens een poging ondernomen om dat in model te maken...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Koen

Knap Luc!
Trouwens jouw ballastbed mag er ook best zijn. Hoe heb je dit voor mekaar gekregen?
Ik ben nog altijd niet echt tevreden over mijn creatie.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Dat ballastbed? Grijze ballast, en daarop verweerpoeders (lees: geraspte krijtjes) in verschillende tinten. Werkt wel niet erg snel...
Op deze foto is het zichtbaar:

Stieven76

Luc, hoe fixeer je het krijtstof dan, of is dit niet speciaal nodig en blijft het vanzelf zitten?
ziet er allezins wel goed uit.

doomslu

Ik vermoed dat je dat kan fixeren, maar dat heb ik niet gedaan.
Na stofzuigen blijft er genoeg kleur over.

Koen

Dit ziet er goed uit. Dat het niet snel vooruit gaat, maakt niet echt uit. Als het maar mooi is.
Ik overweeg om de huidige ballast te verwijderen en opnieuw beginnen.
Tja, dat is leergeld zeker  ;). Bedankt voor de tip.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

Koen,

niet je huidige ballastbed verwijderen, ziet er goed uit man, is zonde!! ;) ;)

gaat lekker zo, bij de 1e foto's zorg ervoor dat je niet teveel ballast tussen de sporen legt, het ligt op de bielsen (euh dwarsliggers) lijkt het, ik zou eerst verder bouwen, en later eens kijken of het wel/niet bevalt, ik vindt het resultaat erg goed hoor ;D

doomslu

Ballast verwijderen zou ik zeker niet doen, Koen.
Als het je niet bevalt kan je het bijwerken met poeders...

Koen

@Wim, Luc,

Ik ga het even laten bezinken. Ik ga vandaag de laatste verbindingen onder het spoor maken in afwachting van de terugmeldmodules en dan start ik met de bekabeling van de tweede module. Voor het landschap moet ik toch wachten tot alle modules klaar zijn op gebied van bedrading en elektronica En dan zien we wel verder.

@Allen,
Bedankt voor alle informatie en aanmoediging n :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Het is even stil rond Le Varoney maar de werken liggen niet stil. Ik ben volop met de bedrading bezig van de tweede module. Ook het paneeltje van de manuele bediening is klaar. Langzaam maar zeker vordert dit werkje. Onderstaand even een aantal foto's.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren