Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

Bedankt Olivier.
Inderdaad we waren goed voorbereid. Ik had voldoende voorraad  :D.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Stieven76

Citaat van: Koen op 07 juni 2020, 18:13:09 PM
Wel Cédrick, die brug is een verhaal apart. Mijn eerste idee was om Mechelen station na te bouwen. Dus als eerste begin je met de belangrijkste onderdelen te bouwen. In dit geval de vierendeelbrug over de vaart.
Groetjes,
Koen

Vandaar dat de brug me zo bekent voorkwam. knap gedaan hoor!

SuSke

Mooi werk Koen, de noeste arbeid begint te lonen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Wat je al hebt gerealiseerd is de moeite waard ! Dat beloofd een heel mooie baan te worden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Koen

Bedankt Frans en Luc.
Ik ben blij dat er eindelijk schot in de zaak komt. Het is dankzij Evan dat er structuur in mijn werk gekomen is. Hij leerde mij in lagen werken, wat echt wel loont. Binnenkort gaat de groendienst weer aan de slag  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

Prachtbrug.
Het ingenieur Vierendeel-brugontwerp, bleef dat beperkt tot een 100% Belgisch verhaal (NMBS) of zijn er toch dergelijke metalen bruggen in het buitenland te vinden ?    Geen, één, meer ?

Koen

Bedankt Herwig.
Of dergelijke bruggen in Frankrijk staan, vrees ik voor. Er bestaat dan ook de mogelijkheid dat ik deze brug zou vervangen door een Franse brug en liefst dan nog een versie waar Eifel getekend heeft  :) maar dat is voor in een later stadium.
Het is tenslotte maar één extra module bouwen dewelke de huidige vervangt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

#1312
"Het ing. Arthur Vierendeel-principe werd immers wereldwijd toegepast. Onder meer in de Verenigde Staten, Congo, Japan,Zwitserland werden Vierendeelbruggen gebouwd. "

" ...'In Frankrijk, Japan, Canada,... overal ter wereld staan er ing. Vierendeel-bruggen', zegt Wouter Priem van Erfgoedforum Brugge ..."

"...en de modernere brug Randon uit Frankrijk,Vichy   (met ing. Vierendeel-ligger )...".       

(Met dank aan Erfgoed Brugge).

Voilà, met een minimum aan plausibele fantasie kan uw persoonlijke H0-Vierendeel-brug gerust definitief blijven liggen waar ze nu ligt.





Koen

Bedank voor deze prachtige informatie, Herwig.
Desondanks neem ik het in overweging om een nieuwe module te bouwen (ik had dit al eerder aangehaald in een gesprek met Evan).
Maar goed. Dit zal nog even moeten wachten. Eerst de rest afwerken en daarna is er tijd om hierover te denken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Je hebt het al zelf opgezocht Herwig. Vierendeelliggers zijn alomtegenwoordig in de wereld. Een mooi principe bedacht door een Belgische ingenieur toen de berekeningen nog met andere technieken dan met een rekenlat gedaan werden.

Het principe van de vierendeel-ligger wordt niet alleen in de bruggenbouw gebruikt.
Ook in veel gebouwen en andere structuren vind je viernedeelliggers terug.
Het grote voordeel van een vierendeelligger is dat je ruime openingen hebt zonder de beperkingen van verbanden om de boel mooi recht te houden.
Het nedaal is dan wel dat je veel meer materiaal nodig hebt om een stabiel geheel op te bouwen, de verbindingen worden allemaal een heel stuk zwaarder.
Bij bruggen kan dit op een vrij elegante manier weggewerkt worden.
Bij gebouwen zijn dit dikwijls de hoofdbrekens voor de ingenieur, want de architect wil alles zo slank mogelijk.
Ze komen in voor uitgevoerd in staal, beton, hout, aluminium.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Vandaag heb ik volgens de beproefde techniek geprobeerd om de muur van de nodige kleur te voorzien. Helaas loopt dit niet zoals gehoopt.
De gegoten stukken hebben op verschillende plaatsen minder absorptie dan op andere plaatsen. Gevolg: de muur vertoont "plekken".
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou natuurlijk een basiskleur kunnen zetten zonder verdunning maar dan krijg ik het effect dat ik had bij de tunnel (te donker) omdat je de voegen moet kunnen accentueren.
Het vreemde is dat dit zich voornamelijk bij de gekochte platen voor doet. De zelf gegoten platen hebben dit fenomeen veel minder.

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

Chrisrail

#1316
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Koen

Dag Chris,

Bedankt voor de tip. Ik ga nog maar eens testen op een stuk overschot dat ik heb liggen.
In het slechtste geval wordt het afbreken en opnieuw beginnen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

Doe ik altijd eerst een grondlaag aanbrengen (meestal grijs of zwart) ongeacht het soort ondergrond. Kan met latexverf of grondverf uit een spuitbus.

Erik.

SuSke

Altijd hetzelfde recept Koen:
- primer
- stenen inkleuren met verschillende tinten
- globale wash om kleuren te blenden
- wash voor de voegen
- pin washes voor accenten

En zijn er kleurverschillen, of kleine verschillen in dekking, geen zorgen om maken.
Op het eind zal de globale wash die verschillen wegwerken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.