Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

doomslu

Mooi spoorverloop, niet te druk en toch wat mogelijkheden. 'I like'  ;)

Zie ik een klein knikje na de Engelse wissel? Dat ligt toch nog niet vast?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Nee Luc,

Dat knikje is een gevolg van een spoor dat er maar tegen gelegd is om het traject te laten zien. Ik hoop vandaag de sporen op de eerste module vast te kunnen leggen. Verder moeten de sporen na het "genagelde" gedeelte nog doorgeslepen worden om de geluidsoverdracht af te blokken.
Wordt vervolgd  :) .



Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

#122
Ik ben op dit ogenblik bezig met het vastleggen van de kurk en de sporen op de tweede module. Toch vind ik dat de geluidsdemping niet echt doeltreffend is. Mogelijk door het systeem met nageltjes aan de kopse kanten? Een oplossing hiervoor is het doorslijpen van de sporen achter de kopse bevestigingen maar toch twijfel ik aan de doeltreffendheid van deze werken. Ik ga nog testen uitvoeren met een stuk spoor te lijmen zonder nagelverbinding. Lukt dit, is het doorslijpen noodzakelijk.
Nog even een foto met de stand van zaken.
Ter info: De sporen van de tweede module liggen niet meer uitgelijnd ten opzichte van de eerste module.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Koen

Gisteren avond heb ik het wisselcomplex aan de rechterzijde van het station aangelegd. Niet 100% naar mijn zin daar ik relatief scherpe bochten moet nemen (in verhouding tot de linkerzijde van de baan). Een alternatief zou kunnen bestaan uit het bijbouwen van een extra rechte module en die gevolgd wordt door een blinde module waar een U bocht in gelegd wordt.
Oordeel zelf en graag lees ik jullie visie.

Mvg
Koen





Nooit te oud om te leren

OlivierV

Koen, zo scherp zijn die bogen toch niet als ik ze zo bezie? Ze zijn best in het blote zicht bekijkbaar. Ik denk zelfs dat sommigen veel scherpere bogen op hun baan hebben liggen dan dit "boogje".

Goet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Binco

Je wissels liggen al op de juiste plaats.  ;)
Je bocht is scherp maar je kan dit een beetje compenseren met de sporen in verkanting te leggen.
Steek ongeveer een profiel van 1mm onder de buitenkant van het spoor en het zal al beteren denk ik.

Succes!

Koen

@Olivier,

Ik weet dat er andere banen zijn waar de bochten scherper zijn maar hier gaat het over de verhouding met de rest van de modules.

@Stephen,

Dit ga ik zeker doen (net oals de bocht aan de andere zijde van het station). Ik vrees alleen dat het contrast tussen de linker- en rechter zijde van het station te groot is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Modelspoortechnisch lijken dit toch erg ruime bogen. Ik vind dat de bocht er mooi en sierlijk bij ligt. Wanneer je deze bocht zou schalen naar werkelijkheid, dan zijn deze bochten natuurlijk ongezien krap. Maar we hebben nu eenmaal niet die onbeperkte ruimte ter beschikking, en vind daarom deze bochten een heel mooi en overtuigend compromis. Doen!, zou ik zeggen.

En over het verschil tussen de bochten aan de linker en recht zijde.... wie wenst symmetrie? Dat is saai. Zo is het veel boeiender.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

@Michiel,

Compromissen in de modelbouw zijn inderdaad wel noodzakelijk (al zou ik het anders wensen  :) ).
En ja, misschien heb je wel gelijk wat die symmetrie betreft. Dat kan inderdaad wel saai zijn. Om één of andere reden heb ik nogal de neiging om symmetrisch en strak te werken (noem het maar een afwijking  ;D ).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Stieven76

Ik volg Michiel hierin. Een beetje afwisseling kan geen kwaad en ik vind die bocht wel goed liggen.
Ik zie me al staan wachten op het perron om dan de trein van uit de bocht te zien naderen  ;D ;D Het heeft zeker zijn charme.  ;)

Is dit eigenlijk een stuk van een volledige baan of ga je enkel deze modules bouwen?

Kautenbach

prima opzet hoor Koen, mooi ruim ;) ik zou wel een "aanleiding" maken waarom je sporen in de boog liggen, iets van een steunmuur of 1e aanzet van en berg waar het spoor voorlangs loopt, dan komt het helemaal goed ;D

idd is die verkanting een goed idee, niet meer dan 1 mm, t is vlak voor een stopplek tenslotte

Koen

@Stieven,

Dit is een deel van een modulebaan. Het is de bedoeling om een tiental modules te bouwen die in een U komen te staan.

@Wim,

Die aanleiding komt er zeker. Het is de bedoeling om vanaf de boog stilaan over te gaan naar een bergachtig landschap.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

...... 8) 20 modules is ook een optie ;D ;D

Koen

Citaat van: Kautenbach op 11 oktober 2013, 17:04:51 PM
...... 8) 20 modules is ook een optie ;D ;D

Zou leuk zijn maar dan moet de caravan buiten slapen  ::).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

gardevil

Citaat van: Koen op 11 oktober 2013, 17:44:26 PM
Citaat van: Kautenbach op 11 oktober 2013, 17:04:51 PM
...... 8) 20 modules is ook een optie ;D ;D

Zou leuk zijn maar dan moet de caravan buiten slapen  ::) .

Mvg
Koen

Doe er dan 40 bij kan jij ook in je caravan slapen ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?