H0 Lichtkoepels maken

Gestart door Peter, 02 september 2013, 18:43:32 PM

Peter

Zoals beloofd in mijn draadje over station Boom, een beetje uitleg over hoe ik, na verschillende manieren, er in igeslaagd ben om toch "aanvaardbare" lichtkoepels te maken. Gezien ik er 25 nodig heb was kopen bij een Amerikaans merk, gezien de prijs geen optie. Tevens hadden die ook niet de juiste maat.
Voor mijn station moest ik (heldere) lichtkoepels hebben van 9 x 9 mm.
Mijn oplossing is noet het wondermiddel, en anderen zullen mischien eenvoudigere en/of betere oplossingen hebben, maar voor mij voldoen ze.

Het basis materiaal kreeg ik van mijn liefhebbende, en altijd steunende echtgenote.
Het is een soort heel dunne micca zoals oa. ook gebruikt wordt voor verpakkingen.
De sheet die ik gebruik is 0,30 mm dikte.



Het tweede hulpstuk is een doodgewone stuk houten lat waarin ik een gaatje boorde van 9 mm.



Het derde hulpstuk is een gewoon rond houten staafje (uit de Brico) van 7 mm doormeter. De top van dat staafje heb ik met een vijltje wat afgerond (hoe boller, hoe boller de koepel wordt)



En we kunnen beginnen.
Leg de Micca boven op het plankje (boven het gaatje natuurlijk :)
Vraag lief aan je echtgenote of ze met een haardroger,  op de warmste stand, naar dat gaatje wil blazen, en na een paar tellen kan je met dat afgerond staafje de micca voorzichtig in dat gaatje duwen volgens de gewenst bolvorming van die koepel.



Het stukje uit de sheet snijden volgen de gewenste afmeting en klaar is de lichtkoepel



Vergeet niet voor de koepel op je model te plaatsen, een verhoogde rand aan te brengen
De gaten in het dak zijn, in mijn geval 9 x 9mm, waarrond een randemet Evergreen strip van 0,5 x 1 mm werd aangebracht.

,

Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

alvast een leuke en vooral goedkope manier, trouwens goed gevonden !
Groeten Peter ;)

doomslu

Schitterend gevonden! Bravo Peter.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Mooi toepasbaar voor meerdere doelen.
Spijtig dat het aanbod van zo'n echtgenotes zo klein is...

Michael

Peter, hoe simpeler hoe genialer, jou manier van lichtkopels maken kan zich makkelijk vertalen in  wat grotere productie aantallen.
Dank voor de uitleg, dit komt mij nog wel eens van pas.
Het succes schuilt natuurlijk in de verborgen krachten van uw echtgenote. ;D
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

#5
Hoi Peter,
Een zeer inventieve methode om transparant plastic te vormen.
Heb je er ook nog aan gedacht om het plastic met een föhn op te warmen zodat het nog makkelijker te vervormen is?

grt Piet.
Edit:
Wat een stomme suggestie.
Bedankt Marc.

marc goovaerts

Heu, Piet...

Misschien is het in Olland anders, maar hier: haardroger = föhn  ;)

PietB

Citaat van: marc goovaerts op 02 september 2013, 20:40:26 PM
Misschien is het in Olland anders, maar hier: haardroger = föhn  ;)
Dat is het in Olland ook hoor Marc.  :D

grt Piet.

marc goovaerts

Dan snap ik je reactie niet. Er staat toch dat zijn charmante wederhelft de zaak met de haardroger opwarmt ?


PietB

Citaat van: marc goovaerts op 02 september 2013, 21:31:25 PM
Dan snap ik je reactie niet. Er staat toch dat zijn charmante wederhelft de zaak met de haardroger opwarmt ?
Verdikkie je hebt helemaal gelijk Marc [bloos  :-[ bloos] daar heb ik falikant over heen gelezen.
Wat een oenige actie van Bossie! Neem mij niet kwalijk.

grt Piet.

dani

misschien moet ze het eens proberen met de krultang :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

 

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.