Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

janieburton

Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

@ Rgp

Zijn dat de NEM normen?

Welk merk komt ongeveer in de buurt, met sectionale bogen gelijk aan of iets groter dan r=63?
 

SuSke

Citaat van: janieburton op 23 november 2013, 22:18:12 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

@ Rgp

Zijn dat de NEM normen?

Welk merk komt ongeveer in de buurt, met sectionale bogen gelijk aan of iets groter dan r=63?

@Janie:
Zijn geen NEM normen, maar pure praktijk ervaringen van zoveel andere modelbouwers die allen op het zelfde uitkomen.
Achter de te gebruiken straal zit gewoon een stukje meetkunde. Als je het perfect in 3D gaat uitrekenen is je straal eigenlijk zelfs een klein beetje groter omdat dat hoogteverschil moet mee rekenen.
Geen enkele fabrieksbocht zal perfect in de benodigde straal vallen, vandaar dat je overal vindt dat de sporen in de spiralen uitgevoerd worden met flexibele rails.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Ruimere bogen mogen altijd. Dit zijn minimum maten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Citaat van: SuSke op 24 november 2013, 01:05:58 AM
Citaat van: janieburton op 23 november 2013, 22:18:12 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

@ Rgp

Zijn dat de NEM normen?

Welk merk komt ongeveer in de buurt, met sectionale bogen gelijk aan of iets groter dan r=63?

@Janie:
Zijn geen NEM normen, maar pure praktijk ervaringen van zoveel andere modelbouwers die allen op het zelfde uitkomen.
Achter de te gebruiken straal zit gewoon een stukje meetkunde. Als je het perfect in 3D gaat uitrekenen is je straal eigenlijk zelfs een klein beetje groter omdat dat hoogteverschil moet mee rekenen.
Geen enkele fabrieksbocht zal perfect in de benodigde straal vallen, vandaar dat je overal vindt dat de sporen in de spiralen uitgevoerd worden met flexibele rails.

Dat het niet juist de straal van 63cm hoeft te zijn is geen probleem het mag iets ruimer zijn(en zoals Rgp vermelde de dalende spoor straal mag iets scherper zijn dan het klimmende spoor)

Bij flex rail in een klim spiraal kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er op de raillassen waar men 2 flexen aan elkaar zet, en dat de uiteinden van de ene spoorstaaf niet gelijk loopt met de andere(en hierdoor soms "railschoenen moet verwijderen), dat dit altijd een knik zal geven doordat er een uitwaartse druk staat op de rails, die mooi gebogen staat waar er "railschoenen" zijn maar bij de plaats waar de "railschoenen" weg zijn de rail nooit mooi gebogen te krijgen waardoor een knik ontstaat en dat dit vermoedelijk later een probleem kan opleveren.
 

Gerolf

Als je de rails van je flexibele sporen van tevoren al buigt, is dat geen probleem  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Zo'n voorbuigapparaat heeft al eens in MSM gestaan, als ik me niet vergis.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel



Bij flex rail in een klim spiraal kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er op de raillassen waar men 2 flexen aan elkaar zet, en dat de uiteinden van de ene spoorstaaf niet gelijk loopt met de andere(en hierdoor soms "railschoenen moet verwijderen), dat dit altijd een knik zal geven doordat er een uitwaartse druk staat op de rails, die mooi gebogen staat waar er "railschoenen" zijn maar bij de plaats waar de "railschoenen" weg zijn de rail nooit mooi gebogen te krijgen waardoor een knik ontstaat en dat dit vermoedelijk later een probleem kan opleveren.
[/quote]

Reeds meerdere keren is hier aangehaald dat je de railstaven niet op dezelfde lengte moet afzagen,maar de langste rail laat doorlopen in de biels van de volgende flex,en desnoods kan je de railpunten wat dwingen met een paar kleine nageltjes zonder kop.
Als je héél handig bent kan je ze zelfs aan elkaar solderen,maar dan kunnen ze minder vlot krimpen/uitzetten.
Daar het toch in de klimspiraal is,blijft dit voor eventuele toeschouwers onzichtbaar,en latere problemen zijn hier niet aan de orde. :P

;)

eve

#112
Omdat ik dan toch met een nieuwe helix bezig ben en nergens foto's van "knikken" gezien heb...

Of de foto zie je links bochten Roco 52,9 cm straal. Rechts Roco Flexrail. De einden van die flexrails zijn met een tang zachtjes in de goede richting gebogen. Dat is alles.



Uploaded with ImageShack.us

Erik

Rangeerduivel

blijkbaar valt er zelfs op de 'gewone' manier niets op aan te merken... :)

Het is wel logisch,hoe korter de bocht,hoe meer de rails gaan tegen wringen,maar dan moet je al met geen lange rijtuigen meer rijden ook.

;)

janieburton

Citaat van: eve op 25 november 2013, 10:25:38 AM
Omdat ik dan toch met een nieuwe helix bezig ben en nergens foto's van "knikken" gezien heb...

Of de foto zie je links bochten Roco 52,9 cm straal. Rechts Roco Flexrail. De einden van die flexrails zijn met een tang zachtjes in de goede richting gebogen. Dat is alles.



Uploaded with ImageShack.us

Erik

Dank voor je mooie verhelderende foto's
 

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 25 november 2013, 10:25:38 AM
De einden van die flexrails zijn met een tang zachtjes in de goede richting gebogen. Dat is alles.
En dan hoef je ook niet moeilijk te doen met verspringende lassen.

The Railwarrior

Kan iemand mij hier vertellen of het al dan niet af te raden is om meegebogen wissels te leggen in een klim/daalspiraal?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

meegebogen wissels zijn zelfs op een vlakke baan al een verhoogd risico op ontsporen.
Dat wil je in een klimspiraal helemaal niet hebben.

Persoonlijk zou ik ze er niet inleggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Heb bij mijn gebogen wissels van Roco-line radius 5 en 6 nog geen enkele ontsporing gehad, ook niet in een helling
Belangrijkste volgens mij is dat ze goed op een zuivere ondergrond gelegd zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Ondanks andere mankementen die ze vertonen heb ik met mijn Piko (code 100) meegebogen wissels ook geen ontspoorproblemen.
uiteraard ook geen problemen met rechte wissels.
Zoals ik reeds eerder meldde in andere draadjes zit het probleem hem in het kortsluiting geven van locwielen op de puntstukken (isolatielaag slijt weg na een tijdje)

;)