Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

janieburton

 

OlivierV

Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 19:31:52 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 18:53:49 PM
Zelfbouw en dubbelsporig

In plexi en gesneden met laser?
Zoals Suske reeds schreef, de gekende methode met dunne multiplexplaatjes ...
Dat je in zo'n grote spiralen lichte verkanting gebruikt kan ik mij voorstellen, de bogen waren enorm!
Gingen jullie trouwens ook niet dit weekend op Amra staan met het Dok? :)

Wat boogstralen betreft

voor mij is
R2=430mm
R3=480mm

;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Citaat van: OlivierV op 06 november 2013, 19:39:28 PM

Wat boogstralen betreft

voor mij is
R2=430mm
R3=480mm

;)

Is dat niet wat te klein om een klimspiraal?

Je kunt  bij een straal van 430mm(86 cm doormeter) toch niet in het midden meer staan als er een probleem ontstaat in de klimspiraal.

Bij een lange sleep( min 8 rijtuigen van 1/87 schaal) bestaat toch het gevaar dat ze uit de rails worden getrokken.
 

Gerolf

In het midden gaan staan zou voor de meeste mensen geen probleem mogen zijn.
Wat wél een probleem kan zijn is het stijgpercentage.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

86 cm diameter, daar kan je met gemak in staan en draaien en pirouettes draaien. Toch in mijn geval.

Uiteraard zal ik later sowieso opteren voor minimaal R3 (voor stomers met van die pinnen op hun cilinders, bij kleinere boogstralen lopen de voorloopwielen hier tegenaan).

En wat Gerolf zegt, bij krappere boogstralen moet je ook op het percentage letten. ;)

Of zo'n sleep dan ontspoort, dat moet te testen zijn. Ik zie de 3-railers op dat ene forum daar soms krappere spiralen bouwen en die sleuren er ook een hele hoop wagons door. (geen verwijten naar die jongens met hun slepende ziekte en rails met pukkels uiteraard), maar dikwijls die je daar veel krappere spiralen en het gaat er ook door.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

De problemen met ontsporende wagons in bochten (een stijgspiraal is gewoon een la(aaaa)nge bocht  ;) ) zit heel dikwijls in stroef lopende wielen van de wagons zelf. Als je achteraan enkele zware stroef lopende wagons hebt hangen dan wordt dat risico gewoon groter.
Wieltjes en lagers kuisen en smeren is de boodschap. Regelmatig controleren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

Doornroosje

Je kan ook altijd een ovaal maken in plaats van een cirkel, zoals ik doe. Ik gebruik de R3 en R4 van Fleischmann, met in de helft van de cirkel telkens 2 rechte stukken. Dit maakt een stijgingspercentage van ongeveer 2.5% als je 10cm per ovaal klimt. Het geval is gigantisch, groter dan ik dacht, maar in de ovaal zelf heb ik plaats zat om te werken.

janieburton

#98
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

Dat wil dan zeggen als ik het goed begrijp:

Als je het stijg% tot 2,5% wil beperken met een hoogteverschil van 10cm dat het binneste spoor een diameter( in het hart van het spoor) heeft van 126cm[(1,26m), r=63cm], zie tabel van rgp; en dat dan het buitenste spoor(rekening houdend met een tussenruimte van ongeveer 6,4mm, (hart tot hart) dan een diameter, in het hart, moet hebben van minimum 132,4cm[(1,324m), r=66,2cm].

Dan zit OlivierV met de boogstralen van respektievelijk 430mm en 480mm in een stijg% in de binneste spiraal, bij 9 cm hoogteverschil; van iets minder dan 3,5% en de buiteste spiraal is dan 3,0% en bij een hoogtevershil van 10cm wordt dat dan bij 430mm meer dan 3,5% en bij 480mm wordt dat dan iets minder dan 3,5%.

Bij mijn weten is er dan geen enkle fabrikant die sectionale bogen in zijn programma heeft dat groter is dan, met de uitzondering van de tegenbogen voor de wissels, dan 643,6 mm (r5 bij Trix C rail) http://www.conrad.be/ce/nl/product/243363/TRIX-H0-62530-Gebogen-rails-6-stuk?ref=list

De tegenbogen van Trix Crail zijn 1114,6 mm of wel 2229,2mm diameter of 2,2292m.

Bij FLM is de tegenbocht voor wissels r= 647 mm en de r3=483.5 mm bij 10cm verschil minder dan 3,5% en bij r4=547 mm is het dan minder dan 3,0%

Met Roco zou men toch aardig in de buurt komen:

r5=542.8 mm iets minder dan 3,0%
http://www.conrad.be/ce/nl/product/214488/Roco-rails-42425-H0-Gebogen-rails-R5-12-stuk?ref=list

r6=604.4 mm iets meer dan 2,5%
http://www.conrad.be/ce/nl/product/214490/Roco-rails-42426-H0-Gebogen-rails-R6-12-stuk?ref=list

Blijkbaar is het toch niet zo simpel om het stijg% te beperken tot 2,5% en get gebruik van sectionale bogen.
 

Metpetergaathetbeter

#99
flexibele rails gebruiken maak je elk gewenste bochT mee !  :)

Groeten Peter ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 07 november 2013, 14:10:03 PM
Blijkbaar is het toch niet zo simpel om het stijg% te beperken tot 2,5% en get gebruik van sectionale bogen.
Toch zijn daar al oplossingen voor gegeven.
Je maakt een ovaal, of je gebruikt flexrails. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

rgp

Janie,

Die % zijn voor het stijgende spoor, dus het dalende spoor kan een kleinere radius hebben !

In het eerste geval: dalend spoor r= 57cm, stijgend spoor r = 63cm, benodigde plaats: een cirkel met r= 68cm

Roland

janieburton

#102
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 15:30:46 PM
Janie,

Die % zijn voor het stijgende spoor, dus het dalende spoor kan een kleinere radius hebben !

In het eerste geval: dalend spoor r= 57cm, stijgend spoor r = 63cm, benodigde plaats: een cirkel met r= 68cm

Roland

Ok, was vergeten dat het dalende spoor een hoger % mag hebben.

Welk merk heeft sectionale sporen van r=63cm, Trix C rail heeft een r=643,6.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 november 2013, 15:03:00 PM
flexibele rails gebruiken maak je elk gewenste bochT mee !  :)

Groeten Peter ;)

Maar dan heb je kans op problemen bij de raillassen; meer bepaalt een knik in het spoor aan de raillas.
 

Klaas Zondervan

Die knikken kun je voorkomen door zorgvuldig te werken. Bouwen met flexrail kost wat meer moeite dan sectierails aan elkaar steken. Maar het resultaat kan zoveel mooier zijn.

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 07 november 2013, 21:34:28 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 november 2013, 15:03:00 PM
flexibele rails gebruiken maak je elk gewenste bochT mee !  :)

Groeten Peter ;)

Maar dan heb je kans op problemen bij de raillassen; meer bepaalt een knik in het spoor aan de raillas.


Een middel om dat te voorkomen is de lassen niet paralel met elkaar te plaatsen,maar een 5tal cm te 'versnijden'dan houden de biels de rail op hun plaats,de lassen hoeven dan alleen maar wat te 'helpen'.
Bij flexen kan je de rail doorschuiven,wat bij andere sporen niet lukt.
Dit onderwerp is al behandeld in een ander draadje

;)