klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

Dirky

Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...


OlivierV

Citaat van: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...
Ik heb al gezien als ik in de spiraal sta op de club dat de buitenste railstaaf gewoon verder zit de hele spiraal lang zo heb je ook minder last van het plooien van de railstaaf (minder stug), het verschil wordt dan op het einde opgelost.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Citaat van: OlivierV op 16 september 2013, 13:44:03 PM
Citaat van: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...
Ik heb al gezien als ik in de spiraal sta op de club dat de buitenste railstaaf gewoon verder zit de hele spiraal lang zo heb je ook minder last van het plooien van de railstaaf (minder stug), het verschil wordt dan op het einde opgelost.


????
 

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...

Inderdaad Dirk,

Als je de buitenste railstaaf laat doorlopen valt de "knik" ter hoogte van de raillas best mee,maar je mag ook geen wonderen verwachten door te korte bochten te kreéren.Daar kan je de rail ook wat in de bocht dwingen met een paar héél fijne nageltjes
Op onzichtbare plaatsen mag je de biels weghalen ter hoogte van de raillas,is het zichtbaar,dan kan je de biels onder de rail wat afvijlen/snijden/frezen om zo ruimte voor de raillas te maken.
Raillassen type grote voorbeeld zijn moeilijk realiseerbaar op schaal

gr,Rudy

Snobby Crash

Als ik eens nadenk over een klimspiraal en je legt de bogen gewoon vlak, zal bij een korte boogstraal en een lange sleep de trein de wagons uit de rails trekken. Indien je de rails zou verkanten naar binnen toe, zal bij een korte boogstraal en lange sleep de trein de wagons nog eerder uit de rails trekken. Indien je de bochten zou verkanten naar de buitenzijde toe zullen de wagens bij een korte boogstraal en lange sleep minder snel ontsporen, maar heb je een krachtigere lokomotief nodig om de wrijving van de getrokken sleep doorheen de bocht te krijgen. Ik heb het in bovenstaand voorbeeld over een klimspiraal, indien je een daalspiraal maakt, heb je net het tegenovergestelde effect.

Geert

OlivierV

Klimspiraal best je rails plat leggen en gewoon geen absurd scherpe bochten gebruiken, neem gewoon minimaal R2 en R3 en een stijgingspercentage van maximaal 3% in het midden van de plank waar je 2 sporen op liggen. Gebruik de R3 om te stijgen, de R2 om te dalen.

sowieso zijn scherpe bochten op hedendaagse realistische en ruime modelbanen een beetje uit den boze...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: OlivierV op 05 november 2013, 22:31:18 PM
Klimspiraal best je rails plat leggen en gewoon geen absurd scherpe bochten gebruiken, neem gewoon minimaal R2 en R3 en een stijgingspercentage van maximaal 3% in het midden van de plank waar je 2 sporen op liggen. Gebruik de R3 om te stijgen, de R2 om te dalen.

sowieso zijn scherpe bochten op hedendaagse realistische en ruime modelbanen een beetje uit den boze...

En welke stralen vertegenwoordigen die R2 en R3 ?? (is al eens een onderwerp geweest ergens  ;) ).
De spiraal die te bewonderen was op de digitale baan op de tentoonstelling heeft een straal 600mm/540mm met een helling van 3% op het stijgspoor (85mmstijgen over een lengte van 2,82m) en die werden met een lichte verkanting naar binnen gelegd. Een heel weekend geen enkel probleem gehad
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 05 november 2013, 22:40:11 PM
Citaat van: OlivierV op 05 november 2013, 22:31:18 PM
Klimspiraal best je rails plat leggen en gewoon geen absurd scherpe bochten gebruiken, neem gewoon minimaal R2 en R3 en een stijgingspercentage van maximaal 3% in het midden van de plank waar je 2 sporen op liggen. Gebruik de R3 om te stijgen, de R2 om te dalen.

sowieso zijn scherpe bochten op hedendaagse realistische en ruime modelbanen een beetje uit den boze...

En welke stralen vertegenwoordigen die R2 en R3 ?? (is al eens een onderwerp geweest ergens  ;) ).
De spiraal die te bewonderen was op de digitale baan op de tentoonstelling heeft een straal 600mm/540mm met een helling van 3% op het stijgspoor (85mmstijgen over een lengte van 2,82m) en die werden met een lichte verkanting naar binnen gelegd. Een heel weekend geen enkel probleem gehad

Hangt af van het merk van rails.

Was ookeen item hier op het forum waarom niet alle fabrikanten de zelfde boogstralen gebruiken en waarom dat een R3 bij fabrikant XYZ niet de zelfde straal heeft als bij fabrikant ABC.

Als ik misschien een baan bouw dan zou ik toch 1,10m x 1,10m  à 1,20m x 1,20m voorzien om een klimspiraal, dat geeft minstens 80cm in het midden om te staan, en als ik plaats zou hebben zou ik misschien max 1,50 op 1,50m voorzien.

Nu ja het zelf bouwen lijkt mij een hele klus, maar buiten, ik dacht, 2 fabrikanten kan men blijkbaar geen kant en klaar klimspiralen kopen(er zou een Turks bedrijf zijn die enkelsporige klimspiralen maakt in plexi heb ik mij laten vertellen, maar die maken geen dubbelsporige klimspiralen >:( )
 

SuSke

Er zijn in België toch "kleinserie" fabrikanten die je zoiets kunnen leveren - in gelijk welk materiaal gelaserd  ;)  ::).
Je moet alleen even informeren naar de kostprijs  ;D

Het had mooi geweest om die spiraal bij MTD in plexi te hebben, maar dat heeft toch wel een aardig prijskaartje, vandaar de optie: zelfbouw met dunne multiplex plaatjes volgens de gekende systemen.
Wel rekening houden met het feit dat vanaf een bepaalde straal je beter bent met een 8-hoek ipv een 6-hoek.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 10:15:38 AM
Er zijn in België toch "kleinserie" fabrikanten die je zoiets kunnen leveren - in gelijk welk materiaal gelaserd  ;)  ::).
Je moet alleen even informeren naar de kostprijs  ;D

Het had mooi geweest om die spiraal bij MTD in plexi te hebben, maar dat heeft toch wel een aardig prijskaartje,

Graag dan enkle namen, want bij mijn weten nog geen enkle "kleinserie" fabrikant tegengekomen op een beurs(ook niet in Woluwe).

MTD?????? Vind niks op het internet.
 

Gerolf

http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)

Bedankt zal eens contact opnemen met MTD mbt de klimspiraal.

Zal contact opnemen met de forumleden voor het laserwerk als ik volgend jaar(ik hoop het) mijn baan begin te bouwen
 

SuSke

Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 13:41:36 PM
Citaat van: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)

Bedankt zal eens contact opnemen met MTD mbt de klimspiraal.
Zal contact opnemen met de forumleden voor het laserwerk als ik volgend jaar(ik hoop het) mijn baan begin te bouwen
Janie, bij MTD kom je terug bij mij terecht. Wij zijn een modelspoorclub uit Edegem - Antwerpen en op onze tentoostelling kon je de spiraal van de digitale baan bewonderen. Spijtig genoeg heb ik daar geen foto's van genomen  :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 14:10:04 PM
Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 13:41:36 PM
Citaat van: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)

Bedankt zal eens contact opnemen met MTD mbt de klimspiraal.
Zal contact opnemen met de forumleden voor het laserwerk als ik volgend jaar(ik hoop het) mijn baan begin te bouwen
Janie, bij MTD kom je terug bij mij terecht. Wij zijn een modelspoorclub uit Edegem - Antwerpen en op onze tentoostelling kon je de spiraal van de digitale baan bewonderen. Spijtig genoeg heb ik daar geen foto's van genomen  :(

Is de klim spiraal zelfbouw of aangekocht?

Is ze enkelsporig of dubbelsporig?


 

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.