Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

klimspiraal minimum straal

Gestart door The Railwarrior, 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

janieburton

#45
Citaat van: eve op 27 augustus 2013, 09:38:05 AM
Citaat van: janieburton op 26 augustus 2013, 12:22:16 PM
Vraagje, gebruik men beter flexibele rails of gaat men voor sectionele gebogen rails?

Ik heb minimum 120cmx 120cm beschikbaar en eventueel maximum 150cmx150cm.

Wat is de minimum afstand in de klimsiraal tussen de 2 sporen zodat rijtuigen op schaal 1/87ste elkaar niet kunnen raken? 6,5 cm?

Nu heb bij verschillende merken gekeken en bij Peco is het maximum R3, maar dat is niet dezelfde R3 als bij Piko of R4 bij Piko is ook niet hetzelfde als R4 bij Fleischmann, maar blijkbaar is er geen R5 of R6(of ik moet er hebben overgezien)

Der is nog werk aan de winkel voor MOROP om de boog stralen van deverschillende merken te harmoniseren

Neen.
Als iedere gebruiker nu eens de straal van de bogen en bochten aangaf ipv. de verwarrende R1...Rx.

Erik

Dat zou een werk zijn voor het MOROP congres dat alle fabrikanten voor R1,R2, R3, enz dezelfde straal zouden gebruiken  niets houd een fabrikant abc tegen om R1, R2, R4 in zijn pakket te hebben en concurent fabrikant DEF om R2, R3 en R5 in zijn pakket te hebben.
 

The Railwarrior

Citaat van: B_Modelbouw op 27 augustus 2013, 10:03:46 AM
Ik maak gebruik van de Fleischmann Profirails ... Hun gebruikte stralen zijn;

- R1 = 356,5mm   //  746mm
- R2 = 420mm      //  873mm
- R3 = 483,5mm  //  1000mm
- R4 = 547mm     //  1127mm

Bijkomend ook de buitendiameter vermeld (belangrijk dat het op je tafel past).
Verder kun je met Flexrails grotere stralen maken ... Hiervan maak ik gebruik in
mijn derde schaduwstation met zeven opstelsporen i.p.v. de vier hierboven.

als ik het goed begrijp heb je dus voor je klimspiraal R3 en R4 gebruikt (wat overeenkomt met roco R4 en R5 ongeveer althans toch)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Het gelijktrekken van alle boogstralen over alle fabrikanten is volgens mij een onhaalbare zaak. Elke fabrikant heeft zijn eigen ideeën over de geometrie van de sporen. Dat is een samenhangend systeem van boogstralen, standaard lengtes, wisselhoeken en parallelafstanden. Zou je dat gaan normaliseren dan dwing je feitelijk alle fabrikanten tot een zelfde geometrie.
Bovendien valt het buiten de scope van de Morop. De normalisatie is er op gericht om uitwisselbaarheid te bevorderen. En gelijk maken van boogstralen is daarvoor helemaal niet nodig. Dus hoef je het ook niet te normaliseren.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2013, 13:28:24 PM
En gelijk maken van boogstralen is daarvoor helemaal niet nodig. Dus hoef je het ook niet te normaliseren.
Maar het gebruik van aanduidingen als R1 tm R5 wekt wel de suggestie dat er een systeem van eenduidigheid in zit.
Maar niets is minder waar.

Zoals Klaas al aangeeft, kijk maar naar de verschillen tussen Fl en Mä

Bij Fleischmann
- R1 = 356,5mm
- R2 = 420mm   
- R3 = 483,5mm
- R4 = 547mm   

Bij Märklin C-rail
- R1 = 360mm
- R2 = 437,5mm
- R3 = 515mm
- R4 = 579,3mm
- R5 = 646,6mm

grt Piet.

doenitz

hallo, ik was de onderbouw van uw baan aan het bekijken en vroeg me
af wat u als poten voor u baan gebruikt en wwat voor afmetingen?
verder ziet het er veel belovend uit.
 

janieburton

Citaat van: bossie op 27 augustus 2013, 15:00:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2013, 13:28:24 PM
En gelijk maken van boogstralen is daarvoor helemaal niet nodig. Dus hoef je het ook niet te normaliseren.
Maar het gebruik van aanduidingen als R1 tm R5 wekt wel de suggestie dat er een systeem van eenduidigheid in zit.
Maar niets is minder waar.

Zoals Klaas al aangeeft, kijk maar naar de verschillen tussen Fl en Mä

Bij Fleischmann
- R1 = 356,5mm
- R2 = 420mm   
- R3 = 483,5mm
- R4 = 547mm   

Bij Märklin C-rail
- R1 = 360mm
- R2 = 437,5mm
- R3 = 515mm
- R4 = 579,3mm
- R5 = 646,6mm

grt Piet.

Daarom dat "die" van Morop eens werk moeten maken van harmonizering van de gebogen sporen.

R1,R2,R3, R4, enz...

Zou bij elk merk gelijk moeten zijn en dan kan het merk zelf kiezen welke Radius ze in hun programma opnemen.

Maar blijkbaar is dat voor Morop een brug te ver


Piko heeft geloof ik een R9 maar tussen R4/R5 en R9 is er niets.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 28 augustus 2013, 12:21:28 PM
Zou bij elk merk gelijk moeten zijn en dan kan het merk zelf kiezen welke Radius ze in hun programma opnemen.
Bedenk eens wat daarvan de consequentie is. B.v. de Morop stelt voor: R1 = 300mm, R2 = 350 mm, R3 = 400mm, enz..
Maar Roco heeft een boogstraal 358 mm. Moeten ze die dan loslaten, of moeten ze die R3a noemen?
Of moet de Morop alle reeds bestaande boogstralen opnemen en die op volgorde gaan nummeren? Het is een onhaalbare zaak, en ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen door een voorstel te doen hoe zo'n norm er uit zou kunnen zien.

SuSke

En je moet de volledige spoorconfiguratie overhoop gaan halen. Alle wissels gelijkvormig met dezelfde uitwijksrtalen, alle tussenaftanden gelijk maken.

Wat is flexrail toch een plezier  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Het is een onzinnige opdracht om daar een standaard van te maken, eens je bij een bepaalt spoorsysteem bent, blijf je daar doorgaans bij voor de ganse baan. Je gaat geen R1 van Roco geoline combineren met piko R1 sporen... Helemaal geen probleem als dat wat groter uitvalt...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Misschien lijkt het op het eerste zicht niet doenbaar maar in de USA zijn wel alle wissel gelijk vastgelegt door de NMRA, daar is een Nr4 wissel van ABC gelijk aan een Nr 4 wissel van DEF, enz... voor wissels Nr5.

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 augustus 2013, 13:17:10 PM
Citaat van: janieburton op 28 augustus 2013, 12:21:28 PM
Zou bij elk merk gelijk moeten zijn en dan kan het merk zelf kiezen welke Radius ze in hun programma opnemen.
Bedenk eens wat daarvan de consequentie is. B.v. de Morop stelt voor: R1 = 300mm, R2 = 350 mm, R3 = 400mm, enz..
Maar Roco heeft een boogstraal 358 mm. Moeten ze die dan loslaten, of moeten ze die R3a noemen?
Of moet de Morop alle reeds bestaande boogstralen opnemen en die op volgorde gaan nummeren? Het is een onhaalbare zaak, en ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen door een voorstel te doen hoe zo'n norm er uit zou kunnen zien.

Dat wat je voorsteld met R3a is niet zo gek!

Bij de tijdperken zijn er bij toch ook onderverdelingen met a,b, en c  (zie NEM801)
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 28 augustus 2013, 16:56:46 PM
.....maar in de USA zijn wel alle wissel gelijk vastgelegt door de NMRA, daar is een Nr4 wissel van ABC gelijk aan een Nr 4 wissel van DEF, enz... voor wissels Nr5
Ja, logisch, want het wisselnummer geeft de wisselhoek aan. Een wissel #4 heeft een hoekverhouding van 1:4, wissel #5 heeft een hoekverhouding van 1:5, enz..
Is dus heel wat anders dan het nummeren van boogstralen.

doomslu

Het is volgens mijn bescheiden mening ook een beetje zinloos om dat gaan vast te leggen in een norm.

Trouwens, echte modelbouwers 'doen' het met flexi. ;)

Om waarheidsgetrouw te zijn moet je proberen de afstand tussen twee parallelle sporen zo klein mogelijk te houden, het is te zeggen kleiner dan wat de fabrikanten doorgaans aanbieden. In bogen heb je dan een probleem, want onze modelbogen zijn véééél te kort.
Daarvoor bestaan normen. Al de rest is wat fabrikanten er van maken, veelal gebaseerd op te 'scherpe' wissels.

Ik heb de afstand in het grootbedrijf niet onthouden, en nu vind ik het niet meer terug...  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM
Ik heb de afstand in het grootbedrijf niet onthouden, en nu vind ik het niet meer terug...  :(
Ik ken de situatie in België niet, maar in Nederland is de standaard afstand afstand 4 meter op de vrije baan. En dat komt weer doordat het PVR (profiel van vrije ruimte)  4 meter breed is.
Daarop zijn uiteraard weer uitzonderingen. Op de lijn door Zeeland is de afstand 3,60 meter. De PVR's overlappen elkaar dus. Op emplacementen liggen de sporen vaak iets wijder uit elkaar, 4,50 meter. Dat is dan om meer loopruimte tussen de sporen te krijgen.

SuSke

#59
Voor de nieuwsgierigen, het officiële "profiel van vrije ruimte" gebruikt bij INFRABEL.



Hier staat aangegeven wat de afstand is tussen de aslijn van het spoor met de "as tussenspoor" dus de as van een dubbelspoor.
Zoals gedacht is die afstand ook afhankelijk van de boogstraal van het spoor en reken je de spoorverwijding in vanaf bogen met een straal van 250m.
Bij rechtspoor (s=0) is de tussenafstand dus 2x (1803,5 + 0/2) = 3607mm of in H0: 41,5mm en dat is zeer dicht tegen elkaar.

Op de digitale baan bij MTD hebben we de sporen op 47mm van elkaar gelegd op de spoordijk omdat het dan toch mooier oogt dan de standaard 56mm bij Tillig Elite Code 83 maar nog berijdbaar is zonder met de schrik in het hart te zitten dat je een frontale aanrijding krijgt. In de bochten moeten wij natuurlijk wel iets verder uit elkaar, maar dat is dan naar de werkelijkheid  ;)  ::)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.