Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Tijdperken

Gestart door doomslu, 10 augustus 2013, 12:43:57 PM

Houden jullie op de modelbaan rekening met een bepaalde periode?

Maakt voor mij niets uit.
Ik hou me er een beetje aan, bvb alles wat stomers is, of alles wat diesels is, of alles na 1980 bvb...
Ik kies voor één tijdperk, maar wijk soms wel eens af.
Ik hou me aan één tijdperk per rijsessie, maar wissel soms eens af.
Ik hou me strikt aan één tijdperk.
Ik hou me aan een zeer korte periode (max één jaar).

Metpetergaathetbeter

eigenlijk alles na ongeveer 1985, heeft nog het voordeel dat goederenwagons die iets ouder zijn daar ze al een aantal jaren rijden vooraleer ze opnieuw onderhoud krijgen ! Reden 5907, 6005 reden dan nog rond en ik heb ze ook verder vele tinten  van de 23 waren toen nog aanwezig !

Groeten Peter ;)

PS maar wel een beetje tijdsgebonden rijden, moderne wagens  (2CV,Porsche 911,Mini) worden dan wel oldtimers, geen moderne 28 met een oude28 of 6005

OlivierV

Qua materieel begint het bij mij in III (aangezien er ook interesse is in bepaalde reeksen stoomlocomotieven).
Verder is mijn huidige Belgische materiaal allemaal grotendeels IV, begin V, maar ooit (alvast niet meer dit jaar) komt er nog wel een huidige 18 wat dan weer TPVI is...

De baan die ik binnen een paar jaar klaar wil hebben situeert zich zo ongeveer eind TPIII begin IV, maar er kan van alles passeren, tenslotte ben jij baas en kies je waar je mee rijdt.

Verder heb ik nog een BR101 en een ICE, modellen die ik als kind altijd wou hebben, die moeten af en toe ook eens rijden.
Ook is er interesse voor Luxemburgs en bepaald Duits materiaal uit  TPIII-IV.

Dus het is een beetje alles door mekaar, maar de treinsamenstellingen kloppen "mas o menos".
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Luc, vraag je dit puur uit interesse, of krijgt dit nog navolging in een of ander onbekend boekje?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ACFI

Tijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.

De laatste stoomlocomotieven, de eerste dieselreeksen, de eerste M2 en de protos van de tweede generatie diesels.

Een deel van goederen is wel al met Uic nummers dus strikt genomen buiten periode maar die hernummering is al begonnen in '65...

En dan is er nog het detail van een werkende baan, maar daar ben ik blijkbaar niet alleen mee ;D

Steven

modelbaanHO

Wat ik vandaag koop is hoofdzakelijk materiaal uit tijdperk 4.

Maar ik heb in de loop der jaren heel wat materiaal gekocht buiten dat tijdperk gewoonweg omdat ik mij niet bewust was van verschillen tussen tijdperken. De fabrikanten gaven het trouwens ook niet aan in hun catalogi. Zodoende heb ik materiaal uit tijdperk 2, 3 en 4.

De laatste jaren is daar dan ook nog eens tijdperk 5-6 bijgekomen omdat op de club gestart werd met de bouw van een digitale baan die zich situeert in dit tijdperk. Omdat het rollend materiaal van de clubleden is en ik zelf ook af en toe wel iets wil laten rondrijden heb ik me dan een "moderne" loc aangeschaft en dan komt van het een het ander en voor je het weet is er een 2de, 3de, ....

Mijn modelbaan situeert zich in tijdperk 4 wat eigenlijk betekent dat moderne "uitrusting" niet voorkomt (straatmeubilair, autootjes en vrachtwagens, ...)
Wanneer ik treinen laat rijden probeer ik toch homogeen materiaal uit 1 tijdperk op de baan te zetten. Omdat fabrikanten voor scenery materiaal zelden aangeven voor welk tijdperk iets geschikt is is het niet altijd eenvoudig om iets te kopen. Ik kan voor veel zaken niet meer zeggen wanneer iets in het straatbeeld is verschenen of verdwenen...



Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

CiteerTijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.

Bedoel je niet "na het afschaffen van 3e klasse? Want 1ste bestaat nog altijd.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Nee, in '56 hebben ze weldegelijk 1ste afgeschaft, en 2de en derde zijn respectievelijk 2de en 1ste klas geworden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ACFI

Citaat van: Peter op 10 augustus 2013, 19:41:20 PM
CiteerTijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.

Bedoel je niet "na het afschaffen van 3e klasse? Want 1ste bestaat nog altijd.

Dag Peter,

Enkele weken geleden is dat hier ook al eens gediscuteerd. Men heeft idd de eerste klasse geschrapt en de rest opgewaardeerd.

Btw. Wat ik nog vergeten was ...

Een kleine grote oproep aan Van Biervliet om hun prachtige 62 als 212 uit te brengen. En waarom ook geen 205.

Pleeze pleeze pleeze.

:) :) :)


conducteur

Citaat van: ACFI op 10 augustus 2013, 20:02:05 PM
Citaat van: Peter op 10 augustus 2013, 19:41:20 PM
CiteerTijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.

Bedoel je niet "na het afschaffen van 3e klasse? Want 1ste bestaat nog altijd.

Dag Peter,

Enkele weken geleden is dat hier ook al eens gediscuteerd. Men heeft idd de eerste klasse geschrapt en de rest opgewaardeerd.

Btw. Wat ik nog vergeten was ...

Een kleine grote oproep aan Van Biervliet om hun prachtige 62 als 212 uit te brengen. En waarom ook geen 205.

Pleeze pleeze pleeze.

:) :) :)
+1
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Citaat van: conducteur op 10 augustus 2013, 16:59:23 PM
Luc, vraag je dit puur uit interesse, of krijgt dit nog navolging in een of ander onbekend boekje?

Dat vroeg ik me ook af, Rian.
Er is volgens mij niks mis mee om een en ander te publiceren in ons lijfblad: MSM.
Kijk naar MSM 127, boordevol "zwijmel" modelspoor. Je kan er lekker bij dromen.....

Een volgende pol wacht ik met belangstelling af, zal er graag aan deelnemen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar toegepaste electronica en electrotechniek.
Digitaal, analoog of een combinatie? Zeer interessant ;)
Daarbij word tegelijkertijd ieders inbreng gelezen, en gewaardeerd.
In zijn vraag van dit topic zit ook een beetje verscholen of je/u/men wil nadenken over en en ander.

At Luc: Gogogo! :-[ (sorry, zijn mijn gedachten maar....
Groet van Frank

Dirky

Alhoewel ik geen baan heb voor 't ogenblik heb ik toch mijn stem uitgebracht voor de voorlaatste keuze. Als er ooit een "eigen" baan komt (een eventuele demobaan is niet iets wat ik als "eigen" zie) zal die gesitueerd zijn in Nederbrakel, de zomer van 1920...

oebr

Citaat van: Havoc op 10 augustus 2013, 13:09:29 PM
De baan is gepland als DB IV. Dus alle materiaal met logo uit dat tijdperk, ook wagentypes uit dat tijdperk. Lijkt me nog belangrijker dan de treinsamenstelling om een coherent geheel te vormen.
Geeft wel enkele problemen. Zo herinner ik me goed dat in IV er lange schuifwand-schuifdak wagens reden. Maar die zijn enkel in versie V te koop.

ja, inderdaad. Dit jaar kwam roco met een paarse v90 voor de dag ipv een 290. Bijna gekocht, maar toch maar ingehouden - komt nog wel ooit eens in de juiste versie uit zeker...  Voor wagons ligt de zaak iets makkelijker in die zin dat je verkeerde logo's kan verwijderen en eventuele opschriften kan maskeren met ingrijpende weathering :-) 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

Ik koop meestal wat ik graag zie en probeer zo een natuurlijk getrouwe trein na te bootsen ttz geen "mik mak" van alles door elkaar in één trein of ik zou een foto moeten hebben dat er in werkelijkheid ook zo'n treinsammenstelling zou hebben gereden(zoals ook iemand in een andere posting het stelde: geen stoomloc voor een containertrein).

Het zou mij niet echt storen een Rae naaste een ICE te zien rijden op mijn nog te bouwen baan of een Thalys naast een goederentrein getrokken door een 59; of een "vintage" Joufke uit de jaren '60.

Het is een fantasiewereld en de eigenaar/bouwer van de baan is heer en meester en tevens God  :o

Ik heb respect en bewondering voor de mensen die bij een bepaald tijdperk blijven of zich houden aan èèn welbepaald land.

 

doomslu

Citaat van: conducteur op 10 augustus 2013, 16:59:23 PM
Luc, vraag je dit puur uit interesse, of krijgt dit nog navolging in een of ander onbekend boekje?
De achterliggende gedachte is inderdaad het 'boekje'.
Ook al is 'het forum' (jullie dus) maar een kleine groep lezers van het blad, en waarschijnlijk, statistisch gezien, niet eens een representatief deel, toch vind ik het interessant om weten met wie we te doen hebben. En jullie zijn me daarbij zeer behulpzaam. Waarvoor dank.

Een voorbeeldje. Uit de eerste poll naar de samenstellingen is gebleken dat jullie er toch belang aan hechten. Voor de toekomst denk ik dus dat het belangrijk kan zijn nieuwe modellen met hun typische samenstellingen te presenteren. Indien dat niet het geval was geweest mochten we ook de rubriek 'samenstellingen' schrappen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Voor mij is het de NMBS in tijdperk III, en eigenlijk streef ik naar het expojaar 1958.
Omdat ik sommige modellen toch zo mooi vind, mogen ze er tot 10 jaar "naast" zitten.
Dus ik ben zeker ook vragende partij voor de oude locnummering ! (en heb zelf nog heel wat te hernummeren...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw