Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

van Analoog naar Digitaal

Gestart door Eres, 08 augustus 2013, 16:54:57 PM

Eres

Beste allemaal

Het zijn er teveel om een ieder bij naam te noemen om te bedanken voor de reactie 's). Maar toch een ieder bedankt voor zijn opmerkingen.

Piet het is inderdaad zo dat wij dat onder het auto rijden hebben besproken. Na ik dit allemaal heb gelezen blijf ik dan ook bij mijn oude plannen en gewoon doorgaan met een simpele analoge baan. Als ik allemaal lees met wat je moet doen en al die kreten zeg ik bedankt maar ik blijf bij analoog lijkt mij beter.

Ik wens jullie allen een fijne avond en nogmaals dank

Wim


OlivierV

Het enige waarvoor je digitaal zou kunnen gaan is icm met een Multimaus en evt nog een extra maus, gewoon om geen blokken te meoten stoppen in je baan (iets wat met meerdere treinen bij analoog ook nodig is om meerder locs op je baan te kunnen hebben).

Groet,

Olivier

ps: analoog is ook leuk hoor. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Frank_N

"""ps: analoog is ook leuk hoor. :D""

Inderdaad 8)
Wel wat denkwerk nodig ;)
Groet van Frank

Huugooke

Ik begrijp het van dat bos en die bomen en zo. Maar je zegt zelf dat je een "eenvoudige" analoge baan wil. Je kan ook een eenvoudige digitale baan hebben.
Het voordeel is dan de individuele aansturing van je locs, de mooie verlichting, en ongetwijfeld betere rij-eigenschappen.
Je kan dat al doende leren.

railman56

wim heeft ook het bijkomend probleem dat hij in de stille ardennen woont. bijgevolg is het niet zo simpel om even "om de hoek" in een modelspoorwinkel binnen te lopen, laat staan bij een mede hobbyist.
toch niet te vlug de moed opgeven wim en eens bij gelegenheid raad gaan vragen in je favoriete hobbywinkel en/of eens in een club ten rade gaan. je zal er vlugger en beter geïnformeerd geraken dan hier op het forum. uitleggen gaat nu eenmaal beter mondeling dan schrijven.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

oebr

#20
nou Ardennen, Gouvy ligt toch niet zo heel erg ver van bvb Losheim (over Sank-Vith een half uurtje) of Luxemburg (via Diekirch ben je er op minder dan een uurtje), zelfs Rocky Rail is niet zo ver. Daniel van LS-Models en de bekende uitgever Kurt H wonen zelfs op wandelafstand van bij Wim. Ik heb een tijdje in Reuland gewoond en voelde me daar toch niet zo geïsoleerd hoor :-), spijtig dat Brussel wat ver lag...

Maar je hebt gelijk dat het zeker aan te raden is om eens te proeven, want louter op basis van beschrijvingen van merken en problemen kan je moeilijk begeesterd geraken. ik heb zelf jarenlang 'analoog' hoog in het vaandel gevoerd maar het was iemand van Infrabel die me toch wist te overreden om eens DCC uit te proberen. Het beeld dat ik van digitaal had was dat van een zeer ingewikkeld, omslachtig en foutgevoelig gedoe dat weinig voordelen had tov analoge dienst.
Maar als je dan aan een baan begint blijkt al gauw dat je voor alle zelfs simpele extra's (bvb licht bij stilstand, traag rangeren...) veel elektronica nodig hebt, vooral in kwantiteit dan.
Toen Roco met een prachtig treinstel (dat ik toch wilde kopen) in een startset aan kwam draven en de aankoopprijs eigenlijk met dcc-centrale lager bleek dan zonder was m'n eerste stap in de digitale besturing gauw gezet.

Na wat experimenteren bij wijze van test ook eens een silver+ decodertje gekocht en in een diesel gestopt - dat bleek vrij simpel - en stilaan ben ik toch voor het dcc-systeem beginnen warm lopen. Het waarheidsgetrouw optrekken en afremmen, de constante seinverlichting, het prachtige kruipen over de rails waren indrukwekkend, en toen André Saenen in MSM het ABC-systeem van Lenz (en ondertussen ook ESU, ZIMO en TAMS) voorstelde viel ook m'n grootste bezwaar tegen digitaal weg (in systemen zonder ABC luisteren decoders bijna alleen naar bevelen die specifiek naar hen gestuurd worden. Maw als je wilt dat een trein zou stoppen voor een sein moet je met de trein meevolgen en zoals een echte bestuurder op zicht dat rode sein waarnemen en de lok afremmen. Andere oplossing is een zogenaamde remgenerator inschakelen, wat er op neer komt dat je weer met allerlei schakelingen de simpele extra's moet mogelijk maken. Gelukkig kwam dus 5 jaar geleden dat ABC op de markt wat toelaat om met een paar diodekes - of met een schakelingetje van enkele fabrikanten - het dcc-signaal zo te vervormen dat de decoder in om het even welke passerende trein dit als een afrem of stopcommando beschouwt en volgens netjes geprogrammeerde scenario's tot stilstand komt - braaf bij het rode sein ). Sindsdien ben ik begonnen met de analoge elektronica weer uit te bouwen en te vervangen door de prachtige technologie die bevoorbeeld DCC eigenlijk is.

Voor elektronici eigenlijk redelijk simpele technologie ook, maar zelfs voor leken lijkt digitaal me veel voordelen te hebben.
Pas op: je kan zover gaan als je wil (en het dus zeer ingewikkeld maken met allerlei merken door elkaar, de meest fantastische centrales met futuristische cabrides, loks met de meest uitbundige toeters en bellen, wissels/seinen en zelfs vrijende koppeltjes aangestuurd via multidecoders enz...)- maar als je de opbouw van het stuursysteem zo eenvoudig mogelijk houdt ben ik er van overtuigd dat digitaal simpeler kan zijn dan analoog en je dus minder elektronica-kennis moet hebben.

The hard part is allicht het digitaliseren van oude analoge loks, maar zelfs dan staat in de handleiding wel iets van 'soldeer de rode draad' aan het rechter wiel....  dus toch iets voor dummies dus :-) Maar als je zonder decodertjes in diezelfde loks lampjes wil laten branden bij stilstand en de wisseling van rijrichting nog actief wil houden dan zal je toch wel wat meer inzicht in de elektronenloop moeten hebben.
Bij het leggen van de baan moet je ook niet te veel nadenken in digitaal bedrijf, bij analoog wordt het alweer heikel als je bvb een wisselstraat in verschillende rijrichtingen wil bedienen. Met veel isolatielasjes, schakelaars en draad kom je er wel, maar het zou me verbazen mochten leken daar niet af en toe joekels van kortsluitingen in creëren. Digitaal isoleer je alleen de stopsecties en eventueel keerlussen (toch in 2R) en al de rest kan je rustig op dezelfde kring zetten. Pas op ik beschrijf hier uiteraard een eerder eenvoudige opzet qua bediening, maar analoog zou dezelfde modelbouwer niet meer (kunnen) verwezenlijken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

OlivierV

Bovenstaande geeft een heel goede weergave van hoe je makkelijk digitaal dcc kan rijden, lezen is de boodschap!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Martin Welberg

Man wat dwalen we af hier, Wim heeft 6 lokjes, die zijn als ik 'm goed begrijp al digitaal voorbereid. Of gescikt zoals Wim het noemt, decoder met een NEM stekker en klaar is kees....ach ja wel een muisje aanschaffen en hier en daar de dremel in je baan zetten..

ronald felix

Hallo De lokomotieven is nu duidelijk maar nu de baan

De baan klaarmaken voor digitaal is eigenlijk niet moeilijk : heb je manuele of electrische ompolers : zet ze allemaal in dezelfde (rij) richting en blijf er verder af, en vermijd dezelfde situaties die ook analoog kortsluitingen geven zoals spoorwisselingen en niet begeleide keerlussen.

De rest kan je meestal gewoon de twee draden los uit je trafo aansluiten aan je digitale sturing.

groetjes

Ronald
Ronald

Eres


Aan ieder die heeft gereageerd hartelijk dank. Niet even denken hij laat niets meer horen maar even iets anders te doen en ook nadenken van alles wat ik heb gelezen. Ik kom vanavond of anders morgen hierop terug

nogmaals mijn dank

Wim

Eres

#25
Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor jullie informatie omtrent het eventuele overschakelen van analoog naar digitaal. Zoals Marc al vertelde zit ik in een dooie hoek van de Ardennen wat betreft model spoor zaken. Losheim is 52km van hier dan wel via St.Vith. Over Diekirch ben nooit gereden maar denk wel een keer interessant vanwege fotografie op het station!

Ik heb dus nu 2 diesel locs van Roco de een van ACTS de ander in de VOS LOGISTICS kleuren maar ook van ACTS en ex NMBS. De overige 4 zijn electr locs van PIKO van Railion, CFL Cargo 2x en de NMBS 2901. Alle 6 zijn ze dus digitaal voorbereid. Er komt binnenkort een CFL serie 4000 bij. 

Ik heb nu enkele dagen lopen denken en wil zoals ik het denk op papier zetten via hier:

Mijn plan is/was een simpele container terminal te bouwen gesitueerd ergens in de Ardennen. Hierdoor kan ik met NMBS, CFL Cargo, DB en eventueel FRET/NS/SBB rijden daar het toch aan de grens met het Groot Hertogdom ligt. Tegenwoordig komen de locs overal met hun wagons kijk naar de Volvo aangelegenheid. Tot op heden heb ik geen enkele normale container kraan kunnen vinden die een beetje voldoet zoals ik die ken uit de havens. HELJAN kwam er goed bij maar dat is 1) uit de handel 2) behoorlijk duur.

Daar ik geen liefhebber ben van model spoor personen vervoer maar let op dit is puur persoonlijk maar ik fotografeer ze wel heel graag!!!! Loop ik te denken om het roer om te gooien en wel naar: Een spoor met diverse rangeer mogelijkheden, geschikt voor containers, RoLa, goederen loods voor lossen/laden goederen wagons met loods en platform waarop vrachtwagens en vorkheftrucks kunnen staan. Maar ook iets van hout vervoer op maat gezaagd in die open wagons.  Ook misschien een enkele olie tank voor een paar tankwagons.

Ik ben al twee dagen aan het zoeken geweest en daarbij is Roco gebleken als mijn voorkeur. Ik heb een heel eenvoudig set gezien van 175 € inklusief een spoorbaan en denk dat er alles aan zit om te kunnen starten. Voor de eventuele wijziging van plannen voor goederen vervoer heb ik reeds eerder in Losheim leuke kranen gezien die daar wel bij passen.

De locs van Piko ik neem aan dat zij ook op een Roco digitale baan kunen rijden? Ombouwen/geschikt maken kan ik eventueel via de relatie die ik heb met een modelspoor winkel. Dit is MC Ronse het voordeel voor mij is dat Frederique in het weekend in St Vith is en mijn bestelling meeneemt en altijd netjes komt thuis bezorgen. Ik kan hem vragen de locs om te bouwen. Een weekje zonder is geen probleem.

Helaas heeft Losheim Red niet veel. Ik weet niet wanneer je voor het laatste hier was maar ik kom er eigenlijk niet graag meer. Je schreef Red dat Daniel van L S M en Kurt H op een loop afstand wonen van mij. Cherain, Sterpigny zijn beide 2km van hier en Montleban 3km en dat is best om te lopen want in alle genoemde plaatsjes kom ik geregeld in de buurt om te lopen met de honden.  Beiden zijn mij onbekend maar zou graag eens kennis willen maken met ze. Komen ze ook naar de modelbouw beurs in Bovigny ieder jaar? Wanneer we naar NL gaan voor onze maandelijkse inkopen rijden we dwars door Luik en passeren we Hobby 2000 regelmatig ga ik daar even binnen om te kijken. Voor mij is dan ook Argenteau en Vise heel leuk om te zien vanwege het spoor verkeer en peciaal over die grote brug over de Maas met de reeks 28/29. Helaas is mijn Frans nog niet zo goed dat ik in diskussie kan gaan omtrent deze materie.

Nogmaals ik wil het heel eenvoudig en simpel houden, natuurlijk komen er seinen, de wissels via de bekende bediening panelen automatisch kunnen schakelen,  bovenleiding weet ik niet. Voor een terminal had ik een buiten spoor in gedachten voor het buiten spoor voor electro locs. Bij de nieuwe gedachten zou je deze kunnen uitbreiden en in kombinatie kunnen rijden electro/iesel.

Burg Reuland Red is groot ik ken Grufflingen, Thommen, Alldingen en Maldringen maar die hoek is heel mooi. Ik woon dus in Baclain een dorpje van 100 inwoners 10km van Gouvy. Zegt je misschien iets meer.

Ik hoor heel graag jullie opmerkingen en bevindingen en ik sta altijd open voor opmerkingen en kritiek

Wim


mnieuwlaet

Hallo
Ik vind je idee voor een terminal wel leuk! Voor mezelf ben ik afgestapt van de grote containerkraan, omdat deze inderdaad duur en moeilijk vindbaar zijn. Op mijn terminal rijden twee gewone kranen om de treinen te lossen en vrachtwagens te laden.
Ook vond ik een straddle carier zodat er genoeg overslag en vervoersmogelijkheden zijn.
Mijn baan is ook digitaal rijden met de roco multimaus en de wissels zet ik voorlopig gewoon om met de drukknop.
Later kunnen we altijd evolueren naar digitaler digitaalst  ;)

i.v.m je locs. Als je de kap eraf doet en er is een stekker in hoef je enkel de decoder in te pluggen. De meeste en zeker recentere machienen zijn daar allen van voorzien.

groeten Maarten en veel plezier.

oebr

Absoluut Wim,
daar in de buurt zou een grot zijn waar kabouters (Massotais) wonen die 's nachts je schoenen repareren als je ze met wat geld erbij voor de ingang achter laat. Maar dat is een sprookje natuurlijk. Om echte kabouterkes (en roze olifantjes) te zien reed ik liever efkes door tot in Achouffe  8)

Of de mensen van LS daar in de buurt socialisen weet ik niet, Daniel woont in de buurt van Huldange, van Baclain is dat natuurlijk al een flinke stap...
Ik woonde zelf in het centrum van Reuland, op een steenworp van de oude kasteelruïne en met zicht op de oude spoorbedding (uiteraard) .

Goed idee van de simpele aanpak - in MSM heeft Luc eens een terminal beschreven die wel met je idee overeenkomt, nl die van Athus.
Als je een en ander trouwens eenvoudig wil houden kan je de digitale besturing het gerust tot de loks en wagens beperken, en wissels / seinen analoog  bedienen, of zelfs mechanisch.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Wim, maak je geen zorgen over het merk. Je rijdt 2-rail, dan zijn alle merken compatibel, behalve locs van Märklin. Bij rijtuigen en goederenwagens van Märklin moeten enkel de wielen omgewisseld worden.

MSM 61 was de containerspecial.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Eres

#29
Ik had een hele poos geleden op een Brocante hier in de buurt een drietal bouwdozen gekocht De goederen loods is van Vollmer en kocht deze voor 5 euro en de loopbrug van Faller kocht ik voor 2,50 euro. Gewoon om iets te doen te hebben. Het kraantje ook van Faller is ideaal geschikt op een klein oud werfje ook op de brocante voor 5,00 euro.

De twee Kribri heftrucks had ik aangeschaft voor de terminal maar zullen altijd van pas komen en de twee goederen wagons de linker is van Klein en de rechter van Fleischmann. Ooit gekregen van de jongste dochter. De ander spreekt voor zich de tankwagon van Roco. Ik had ze nog steeds op de plank staan












Wim