Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

zonder "naft" gevallen!

Gestart door Huugooke, 01 augustus 2013, 18:23:11 PM

doomslu

Bijtanken onderweg? Afslaan aan het tankstation hé Hugo.  ;D

Waar zitten de machinisten, euh  :o treinbestuurders hier? Hoe ver kan je met een tank bij die diesels?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: rgp op 02 augustus 2013, 09:56:12 AM
De ouderen van vandaag (dat zijn dus 50+ = gepensioneerden) eisen gewoon alles op.  Werkende die nu hun pensioen betalen zouden moeten rechtstaan tijdens de spits als zij naar de zee gaan.  Het kan er bij hun niet in dat ze na 9 uur moeten vertrekken (dat is discriminiatie).  Alles moet uiteraard gratis zijn.

Kijk vroeger (dus 40 jaar geleden) stond ik recht voor een gepensioneerde, want die had tot zijn 65ste gewerkt, die had de oorlog meegemaakt en die vulde zijn dgen niet met "eisen".  Vandaag ligt dat anders: ze lachen u uit, ze hebben een ENORME schuld achtergelaten en ze "eisen" voortdurend, ze steken voor, .....  Zo ene die blijft rechtstaan van het begin tot het einde.  Idem met gehandicapten (daar is ook meer dan de helft  niet gehandicapt)

Dit is helemaal niet relevant in dit draadje, maar zulke uitspraken kan ik echt niet begrijpen, en dan van een man die blijkbaar zelf al 54 is.
Ik zal het maar aan de uitzonderlijke temperatuur toeschrijven, waarbij bepaalde hersenfuncties het wat laten afweten.
Veel drinken man, liefst water.

Huugooke

Citaat van: Peter op 01 augustus 2013, 22:11:09 PM
Op de AM75 stellen hier tussen Antwerpen en Boom hebben we dat ook al een paar keer meegemaakt (en geen sticker op de defekte deur zoals het hoort)
Hier begrijp ik dat men dus treinstellen laat rondrijden met defecte deuren?
Hoe onverantwoord is dat!
En dan zeggen ze iets van die Fyra!

Steven123

Citaat van: Huugooke op 02 augustus 2013, 16:58:07 PM
Citaat van: Peter op 01 augustus 2013, 22:11:09 PM
Op de AM75 stellen hier tussen Antwerpen en Boom hebben we dat ook al een paar keer meegemaakt (en geen sticker op de defekte deur zoals het hoort)
Hier begrijp ik dat men dus treinstellen laat rondrijden met defecte deuren?
Hoe onverantwoord is dat!
En dan zeggen ze iets van die Fyra!

Dit is zeker verantwoord, er zijn onderdelen aanwezig om een deur mechanisch vast te schroeven + pneumatisch haalt men de lucht eraf.
Het is de bedoeling dan de bekende sticker op de deur te kleven, maar dit kan tijdens een stressmoment (vertraging, tijdsdruk, lastige reizigers,...) wel eens vergeten worden, het personeel bestaat ook maar uit 'mensen'...

Een deur kan ook 5 sec voordat een reiziger die deur wilt openen het begeven, moet die treinbegeleider dat dan in die 5sec 'gezien hebben', 'afzonderen', 'stickers plakken' en 'zich verontschuldigen' aan de reiziger enz... ?

Als iedereen een beetje verdraagzamer zou zijn tegenover elkaar wat zou de wereld toch een mooie plek kunnen zijn...


Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Metpetergaathetbeter

#49
Had ik dat geweten dat had ik die eerdere reactie niet gepost, wil  enkel aantonen dat men ook een ander woord had kunnen gebruiken i.p.v. dat vrouwelijk dier, ik ben ook 51 en heb een vader van 85 en een moeder van 81, en als je die de laatste 25-30 jaar iets vroeg dat kon het gebeuren dat je als antwoord geen tijd kreeg met mijn reactie (nu  ze een beetje hulpbehoefend worden) ik moet wel werken en wel tijd hebben, terwijl zij in pensioen waren en geen tijd hadden, nu vertellen dat je als oudere geen respect krijgt is toch wel een beetje ver gezocht !

Trouwens beleefdheid door iets ouderen valt ook wel iets over te zeggen, wanneer ik lang straat loop heb ik de gewoonte iedereen een goede dag toe te wensen, dan kom je van die grootouders met kleinkinderen tegen en als je die dan begroet dat zie je degenen die dan eigenlijk het voorbeeld moeten geven, kijken en denken (om het op zijn Gents te zeggen) : "Stront, wie heeft er U gescheten ? en dan zou je willen hebben dat die jongeren(kleinkinderen) dat die respect hebben. Dit wordt in de eerste plaats door de ouders en vervolgens grootouders bijgebracht en als die niet het goed voorbeeld geven hoe zou je dan van de jongeren verlangen dat ze dan wel goedgemanierd zijn ! Ik weet dat mijn zonen 16 en bijna 14 oud als ze de bus nemen bij het zien van ouderen als ze zitten hun plaats afstaan, dan heb je veel niet echt oudere mensen op de bus zitten die als er iemand op de bus sukkelt die veel minder goed te been is, hoofd wegdraaien en opeens hebben ze schijnbaar iets in de ogen gekregen !

Groeten Peter ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

De direktie van de NMBS moet dringend eens op bedevaart gaan.
 

Huugooke

Citaat van: Steven123 op 02 augustus 2013, 17:18:17 PM
Citaat van: Huugooke op 02 augustus 2013, 16:58:07 PM
Citaat van: Peter op 01 augustus 2013, 22:11:09 PM
Op de AM75 stellen hier tussen Antwerpen en Boom hebben we dat ook al een paar keer meegemaakt (en geen sticker op de defekte deur zoals het hoort)
Hier begrijp ik dat men dus treinstellen laat rondrijden met defecte deuren?
Hoe onverantwoord is dat!
En dan zeggen ze iets van die Fyra!

Dit is zeker verantwoord, er zijn onderdelen aanwezig om een deur mechanisch vast te schroeven + pneumatisch haalt men de lucht eraf.
Het is de bedoeling dan de bekende sticker op de deur te kleven, maar dit kan tijdens een stressmoment (vertraging, tijdsdruk, lastige reizigers,...) wel eens vergeten worden, het personeel bestaat ook maar uit 'mensen'...

Een deur kan ook 5 sec voordat een reiziger die deur wilt openen het begeven, moet die treinbegeleider dat dan in die 5sec 'gezien hebben', 'afzonderen', 'stickers plakken' en 'zich verontschuldigen' aan de reiziger enz... ?

Als iedereen een beetje verdraagzamer zou zijn tegenover elkaar wat zou de wereld toch een mooie plek kunnen zijn...
Dus bij een eventueel ongeluk kan het zijn dat ik de wrede tegenslag heb dat het overleef maar er niet uit geraak omdat de deur is geblokkeerd. Ver gezocht, ik weet het, maar toch...

janieburton

Citaat van: Huugooke op 02 augustus 2013, 18:42:54 PM
Citaat van: Steven123 op 02 augustus 2013, 17:18:17 PM
Citaat van: Huugooke op 02 augustus 2013, 16:58:07 PM
Citaat van: Peter op 01 augustus 2013, 22:11:09 PM
Op de AM75 stellen hier tussen Antwerpen en Boom hebben we dat ook al een paar keer meegemaakt (en geen sticker op de defekte deur zoals het hoort)
Hier begrijp ik dat men dus treinstellen laat rondrijden met defecte deuren?
Hoe onverantwoord is dat!
En dan zeggen ze iets van die Fyra!

Dit is zeker verantwoord, er zijn onderdelen aanwezig om een deur mechanisch vast te schroeven + pneumatisch haalt men de lucht eraf.
Het is de bedoeling dan de bekende sticker op de deur te kleven, maar dit kan tijdens een stressmoment (vertraging, tijdsdruk, lastige reizigers,...) wel eens vergeten worden, het personeel bestaat ook maar uit 'mensen'...

Een deur kan ook 5 sec voordat een reiziger die deur wilt openen het begeven, moet die treinbegeleider dat dan in die 5sec 'gezien hebben', 'afzonderen', 'stickers plakken' en 'zich verontschuldigen' aan de reiziger enz... ?

Als iedereen een beetje verdraagzamer zou zijn tegenover elkaar wat zou de wereld toch een mooie plek kunnen zijn...
Dus bij een eventueel ongeluk kan het zijn dat ik de wrede tegenslag heb dat het overleef maar er niet uit geraak omdat de deur is geblokkeerd. Ver gezocht, ik weet het, maar toch...

Man, Man, Man, miserie, miserie  ;)
 

Steven123

Citaat van: Huugooke op 02 augustus 2013, 18:42:54 PM
Dus bij een eventueel ongeluk kan het zijn dat ik de wrede tegenslag heb dat het overleef maar er niet uit geraak omdat de deur is geblokkeerd. Ver gezocht, ik weet het, maar toch...

Daarom is er in elk rijtuig een breekhamertje voorzien.
De ruit in de deur van een MR75 is net groot genoeg om in te slaan en doorheen te kruipen...
Als je dan toch kan kiezen sla je best een grotere ruit in het rijtuig zelf daar waar de zitbanken zijn geplaatst.
(ruiten inslaan doe je dan wel enkel in uiterste nood!)

Het zal je beste dag maar zijn als dat breekhamertje dan door krapuul is weggenomen...

Als er geen ernstige noodsituatie is loop je uiteraard gewoon zo snel mogelijk naar een andere deur.

Groeten
Steven


Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Herwig

......naft ...(en andere olieproducten):

Zie      OOK       "Spoorwegen i.d. media" :       "Lachen...."          [????????????????]

H.

Olivier77

Een goede middag,

Om terug even over het diesel probleem te hebben.
Ik meen mij te herinneren dat ik verleden jaar bij een bezoek in Gent tijdens de Open Deur dagen in zo een
treinstel zat en iemand uitleg kreeg in de stuurpost (en ik mocht meeluisteren).
Er was inderdaad geen tankmeter aanwezig in de stuurpost.
De man van dienst heeft toen nog uitgelegd dat dit zeker in het begin meermaals was voorgekomen dat
een treinstel zonder diesel was gevallen.
Ook dacht ik dat de tank niet bijzonder groot was maw dikwijls bijtanken was een must.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Herwig

...NMBS-brandstofmeters op het instrumentenbord...


Dus een brandstofmetertje        -met wijzertje of digitaal-      zou dus extreem futuristisch zijn in een hedendaagse dieselloc of -treinstel??

Leg uit, a.u.b..   
(m'n   R 4-ke   in den tijd had toch ook al een brandstofmeterke, niet?) ( en nu a.u.b. niet afwijken naar  R 4-kes ...)

Avondgroeten,   Herwig..

2012

Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 12:57:12 PM
Nu de hamvraag is nog steeds niet beantwoord door de "machinisten" hier op het forum:

Hoe is het mogelijk dat men zonder brandstof kan vallen?

Wie is verantwoordelijk voor het vullen van de tank?

Machinist?

Depotverantwoordelijke?


Ik rij soms wel es met 41 en deze hebben op een paar stellen na GEEN METER in de stuurpost, ge moet inderdaad buiten gaan zien op een (vervuild) peilglas hoe ver de mazout al staat. Enkele hebebn wel een meetsysteem in de stuurpost bij wzije van proef, maar der is nog niks veralgemeend.

De dieselkes Van "Gent" kunnen ook enkel maar in Merelbeke tanken zunne, die stellen maken normal een omloop die met een volle tank mogelijk is vanuit Merelbeke naar Gent, Eeklo, Ronse en Geraardsbergen. Zowel in Geraardsbergen als in Oudenaarde overnachten er daar diesels die niet kunnen getankt worden. Maar zoals ik zeg, als die hun voorziene dienst kunnen volgen is er geen prbleem. Wanneer riskeert het mis te gaan dan ... als men afwijkt van de voorziene omloop omdat bv een ander stel defect raakt om welke reden dan ook en moet vervangen worden door een ander stel. Als dat vervang stel zijne tank al half leeg is bijvoorbeeld en vrij in het begin van het te vervangen stel zijne omloop terecht komt dan geraakt die ni meer tot in merelbeke volgens zijn grafiek. Als da niet tijdig opvalt dan vallen we in gent ook wel es zonder mazout. Als da stel niet alleen aan het rijden is op die moment is da allemaal ni erg, het 2de (en rest dus) rijd wel verder en duwen of trekken de andere wel verder als meeloper.

Maja, da komt nooit in de kranten he als er geen vertraging gemaakt word, te weinig sensatie ....
T'is pas in een als + als + als + ... verhaal dat er te velde es ene in panne valt en dat de aasgieren van de gazetten der als de kiekens bij zijn om een verhaalke daarover te schrijven dat nog niet eens het niveau haalt van een kleuterboekje.

2012

Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 12:57:12 PM
Nu de hamvraag is nog steeds niet beantwoord door de "machinisten" hier op het forum:

Hoe is het mogelijk dat men zonder brandstof kan vallen?

Wie is verantwoordelijk voor het vullen van de tank?

Machinist?

Depotverantwoordelijke?

Mss iets concreter antwoorden :-)
een stel word getankt als die aan de tankinstallatie terecht komt, met andere woorden elke keer als dat stel voorzien in zijn beurtregeling daar voorbijkomt. De stellen komen daar, als ze hun voorziene omloop volgen, vanzelf terecht voor de tank leeg is.
Merkt een bestuurder dat tank bijna leeg is (op sommige plaatsen krijgt men opdracht om daar naar te kijken) dan licht hij de verdeler daarvan in en dan ziet die na wat de nog af te leggen kilometers zijn voor die aan de tankinstallatie voorbij komt.
Maar die peil glazen kan je al niet controleren op een hoog perron, aan de andere kant mag je niet gaan kijken, want dat spoor is in dienst en kan andere trein aankomen enz ... in bundels bij klaarmaking daar worden die nagezien allezins.