Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM 46

Gestart door Tom, 10 februari 2006, 16:38:37 PM

Rochevalien

Na het gebruikelijke gekakel (zoals alles wat hierboven staat)dat steevast weer terug komt na het verschijnen van een nieuwe MSM toch enkele -objectieve-opmerkingen.De voorpagina:wow!!!dat zo'n lelijke lok (die een 13 toch wel is)zo mooi kan gefotografeerd kan worden !
jammer dat de stroomdraden (nog) niet geoxideerd zijn .Maar ja,de lijn is dan ook maar net onder draad gebracht.Toch maar vliegensvlug naar de loctest en wel naar de beschrijving van het model .Dat is tenslotte  de nieuwigheid,de reeks 13 en cfl 3000 zijn dat niet(meer)
Dat het model van LSM van grote klasse is blijkt al uit de voorpagina,maar niet uit de foto's bij het artikel:nog eens 2foto's van dezelfde lok+wagons op dezelde berm.De detailfoto's zijn al iets groter dan "postzegelformaat"maar zeker t? donker om echt details te kunnen waarnemen.Uitgezonderd de close up van een wiel op blz 17 bovenaan.De foto daarnaast van de dakpartij is volgens mij ook te schaduwrijk om iets van de details op het dak te zien,jammer.
Bij de technische beschrijving van de lok had ook wel een foto mogen staan van de lok ZONDER de kap en zelfs van de binnenkant van de kap.Als we een nieuwe auto kopen kijken we toch ook eens onder de motorkap,of niet? Misschien had GVM niet de mogelijkheid om deze lok eens aan de tand te voelen maar DRIE zinnen over het rijgedrag van deze lok is wel wat weinig vind ik.
Bon,dan het boekske maar van voor af aan doorgenomen:
het voorwoord,leuk dat dit in ere hersteld is en ook een zeer leuk verhaal.Hopelijk moet Meta-Media de 55000? toch niet ophoesten en worden er ook geen Pv's verstuurd naar mede-hobbyisten,het zal je maar overkomen.
Modelspoor nieuws+Nuremberg :goede formule en zeer interresant,houden zo
Ballasteren:voorbeeldige foto's en kompleet uitgewerkt.Ik zou alleen de auteur eens sporen willen zien leggen op styrodur ?n in bogen...
Fuchskraan:leuk ?n bruikbaar artikel (ik heb zelf ook zo'n wagon staan)
Duitser wordt Belg:ook een bruikbaar artikel(om na te volgen )ik vraag mij alleen af of die wagons niet per paar gebruikt werden.Het afsluiten van de balkons is niet bepaald goed voor de doorgang van de reizigers.
Wisselaandrijvingen:leerrijk artikel,er worden enkele voor mij onbekende wisselmotoren besproken.Alleen,er staat niets in over die van Conrad?
modelspoor plan:wat een heerlijk ontwerp,herken ik daar een paar Wilsloo-ismes?Vooral de light versie vind ik zeer leuk,een mens zou er zowat z?lf aan willen beginnen!Maar dat zal dan wel de bedoeling zijn.
modelspoor club:very nice! wanneer is de volgende tentoonstelling? vergeet het vooral niet in de agenda te plaatsen h?,ik zou dit wel eens in het echt willen zien.
Goederen op het spoor: deze artikelen reeks heeft vooral "bewaarwaarde" om later eens iets op te zoeken over een wagon zus of zo.Echt lektuur kan je dit echter niet noemen.
Le Belge: fijn artikel maar wel wat voor de "die hard" modelbouwers onder ons,enfin ieder zijn meug.
Gerolfs messencarrousel: dat kan ook met plastic elektriekers buis hoor!v??l goedkoper.tenzij je ergens goedkoop  aan alu-buis kan geraken natuurlijk.

Gerrit








 

 






Gerolf

Ik heb hem ook aangekregen gisteren, en reeds vluchtig op de trein doorgenomen. Ik kan me best wel aansluiten bij Gerrit's lijn van opmerkingen.
Wat me vooral opviel is dat MSM aan mr. Timmermans een bijzonder ijverige medewerker heeft: drie grote artikels [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Hallo,

Goede en minder goede punten van MSM 46 voor mij:

*Voorwoord: Zoals ik vorige maal al vermelde ben ik blij dat het weer terug is. Het artikel van Nico is echter niet nieuw, daar dit jaren geleden ook al het geval was met reklame voor alcohol. Ook dergelijke wagonnetjes mogen niet op beurzen of tentoonstellingen te zien zijn. Spijtig.[:(!]
*Loctest:Goed artikel, maar het ware mijn inziens beter geweest een loctest te doen wanneer men de rijeigenschappen en de maatvoering beter kon controleren.
*Ballasteren:Gezien hierover geregeld vragen verschijnen op het forum zal dit door menigen met applaus onthaald worden.
*N?rnberg:Altijd weer leuk om de laatste nieuwtjes te weten.
*Model van het jaar:Vorige jaren werd een tabel getoont met de genomineerde produkten en hun scores, spijtig dat dit nu niet het geval was.
*Gereedschapsrekje:Leuk,eenvoudig en goedkoop! Wel zou ik een paar buisjes vervangen door een plat bakje voor de reservemesjes zodat alles bijeen zit.

Bart.

renstimpie

Gisteren stak hij in de bus.  Na er eens vluchtig door te bladen is mijn eerste indruk: [:D] zeer positief:  de wisselaandrijvingen, de spoorplannen, de nieuwigheden (ik weet weeral waar mijn centen gaan terechtkomen !)
Een goed nummer (net zoals alle andere).

Groetjes

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Ik heb ook al eens vlug gebladerd in nr 46.

Kleine teleurstelling : staat er eens iets in over "Bachten de Kupe", is er dan nog een fout in ook zeker ! [:(][:(]

De foto 'station van Abele' is niet het station van Abele maar het hotel dat voor het station stond.  Het station zelf is afgebroken.
Het was een gebouw dat bestond uit twee blokken van twee bouwlagen verbonden door een lage vleugel, alles onder zadeldak. [}:)]
Meer informatie + foto in : Stationsarchitectuur in Belgi?, deel I van Hugo De Bot.

Groeten Mr tsjoektsjoek (uit Poperinge)




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

Tom

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Wat me vooral opviel is dat MSM aan mr. Timmermans een bijzonder ijverige medewerker heeft: drie grote artikels [:0]

Dat had ik ook opgemerkt.
Ik vind wel dat de loctest wat vlug gebeurt is wan er was geen foto van de motor.
Maar voor de rest is het een prima nummer.

@Mr-tsjoektsjoek
Het is "bachten de schreve", "bachten de kupe" is West-Vlaanderen.
Tom

ysbeer

De inhoud was ook deze keer weer interesant genoeg om nr 46 te kopen
Dat elke maand gaan kopen blijft nodig ,gezien de discriminatie van ons arme nederlanders bij een abonement[B)]
Maar daar heb ik al te veel over gezeurd dus nu wat anders.
Het artikel over wisselaandrijvingen is erg duidelijk en informatief,jammer alleen dat b.v de conrad aandrijving die goed en goedkoop is niet genoemd wordt(alhoewel enkel wel genoemde er sterk op lijken)
Volgens mij is echter het verhaal over de feather motoraandrijving onjuist,deze motoren hebben geen slipkoppelingen ingebouwd maar zijn zo ontworpen dat ze ook bij geblokkeerde as niet doorbrandende .
Ze zijn dan ook absoluut niet voor wissel aandrijving gemaakt maar voor iets militair ,wat mij ook niet bekend is.
Het merk is dus niet feather,maar een zorgvuldig door de zwitserse importeur verwijderde andere amerikaanse naam.
Ik zelf gebruikt 10 van deze motoren reeds 5 jaar tot tevredenheid,het omzetten gaat mooi langzaam en absoluut geruisloos
.Afschakelen moet men de motoren ook niet ze kunnen rustig dagen aaneen onder spanning staat zonder warm te worden of te verbranden
Het afschakelen geeft een onstabiele wisselstand waar bij de tong door de speling op de as vrij heen en weer kan gaan.
Duur waren en zijn ze wel(32 oude guldens indertijd)en dat zal nu niet veel beter zijn.
Ook zijn ze inverhouding onbeschoft groot.
Vorig jaar is een belgische firma met vergelijkbare motoren op de markt gekomen voor heel mooie prijzen(ik meen 8 euro per stuk)
Maar daar houdt het dan ook meteen op ,ik weet niet meer welke firma en hoe en waarom.
Wie wel??
Heb ik toch ongelijk laat het mij weten.[:(!]
Niets is zoveranderlijk dan de techniek(op de mens na)[^]

Wim

depovero

Hoi, de treintjesliefhebbers,

Tot diep in de nacht deze nummer gelezen, bijna, ben in slaap gevallen, dus, er moet nog gelezen worden.

Ene bedenking, ne persoonlijke. De carroussel van Gerolf is een pracht idee, recup-materiaal gebruiken met Al-buisjes; moet kunnen. Ik vind het eigenlijk gevaarlijk, met al die scherpe 'blote' [:D][:p][:0] messen! Je komt erlangs en je snijdt in iets anders dan plastiek, karton, papier, .... Auch en ta-tuu-ta-tuu (nou ja!).
Het wordt riskant als je op een beurs of bij je woonst een lange werksessie op hebt, als je dat voorheb, doet eens iets anders om zo'n nare incident te voorkomen.
Ik blijf bij mijn klein gereedschapskistje in hout, waar de messen altijd !!! (?) in dezelfde richting gedeponneerd worden.
Het is mijn manier van doen en laten, waarschijnlijk niet de beste. We zijn allen anders doende en denkende, en dat maakt het echt tof!

All?, ? pluz,

Denis, ne winterslapend Muzketier
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Mr-tsjoektsjoek

@Mr-tsjoektsjoek
Het is "bachten de schreve", "bachten de kupe" is West-Vlaanderen.
[/quote]

Dag Tom,

Bachten de kupe is niet 'West-Vlaanderen' maar enkel het deel dat gedurende WO I niet bezet was door de Duitsers, meer bepaald het gebied achter de Ijzer : Diksmuide, Veurne, Nieuwpoort,...

Ondertussen heb ik het artikel grondig gelezen.  Mooi artikel, het gaat inderdaad over 'over de schreve'.

Groeten Mr Tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?


Gerolf

@ Denis: een waarschuwend woord had inderdaad nuttig geweest [V]
Onlangs heb ik een 100-pack CD-roms gezien, die hoogte was niet slecht voor een versie met bijgeleverde stolp ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Hallo,

Ik wou geen nieuw draadje opstarten dus stel ik mijn vraag maar hier:
weet er iemand waar Tony zit eigenlijk? Is al van de 7ste geleden dat hij op het forum geweest is en ook geen KIS aflevering. Weet iemand meer?[?][?][?]

Bart.

hobbyist

Heb ik ook al gemerkt. ze zouden hem toch niet gijzellen op den trein.

Gerolf

Geen idee. Computer stuk? Te druk in Blankenberge? ... ? [?] [?] [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Tony volgt nog altijd het forum hoor.
Tom

janjozef

Heb een weekendje plezier gehad aan MSM alleen niet veel voor de bouwer. En zaken zoals de Adler om er Le Belge van te maken geeft problemen de Adler is alleen nog op ruilbeurzen te vinden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem