Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ongeval in spanje

Gestart door wisselstromer, 25 juli 2013, 15:10:09 PM

evan

Het gaat er inderdaad snel... :o

Aan de bedding leek er ook weinig schade en de bovenleiding lijkt me ook van het lichte type door 25Kv.

Toch jammer van zulke ongevallen en hun bijhorende slachtoffers :(
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

chef garde

Als je de beelden ziet mag men nog van "geluk" spreken dat die betonnen talud daar staat.  Had daar niets gestaan had de ravage en het dodentol veel hoger gelegen.

janieburton

Citaat van: doomslu op 25 juli 2013, 21:28:47 PM
Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 19:55:29 PM
Aja...Dan blijft de vraag wat er met die machinist mis was, Steven.
Men zal toch ook niet zomaar zo'n trein mogen besturen?
En ze waren dan nog met twee!  :o

Ze spreken altijd maar over èèn machinist, over de 2de heb ik nog niets gehoord. Is die bij de slachtoffers?
 

janieburton

Citaat van: rgp op 26 juli 2013, 11:56:21 AM
Een machinist hoort lijnkennis te hebben en zelfs al is er een communicatiefout dan nog zou hij moeten weten waar hij moet vertragen.
Zijn uitspraken zeggen genoeg: hij heeft gespeeld en verloren met 80 doden tot gevolg.
Comminicatiefout.  Wie bestuurt ? de machinist of de techniek ?  Wie controleert wie ?  De techniek de machinist of omgekeerd ?
Alleen al uit zijn eigen verklaringen tijdens het ongeval kan hij vervolgd worden voor slagen en verwondingen met de dood tot gevolg en dat 80 maal.

Roland

Er zijn regels en procedures die men moet volgen. Als de "mens" de regels en procedures niet volgt dan zou men kunnen verwachten dat de techniek het overneemt, maar die techniek kan ook falen of waar er geen technische hulpmiddelen zijn loop het dan uit de hand als men de regels en procedures niet volgt.

Nu volgens de laatste nieuwsberichten(dinsdag of woensdag berichtgeving) zou de machinist met de Renfe aan het bellen zijn geweest.

Was er een probleem met het stel?

Iemand vertelde mij dat hij ergens gelezen/gehoord had dat de machinist belde omdat "hij niet wist waar hij was"( dit lijk mij onwaarschijnlijk, ik ga er van uit dat men geen machinist laat rijden op een lijn die hij niet kent).
 

Mattias

Verstrooidheid zit in een klein hoekje...


De man ZOU aan het bellen zijn met een medewerker van Renfé.
Tijdens het telefoneren ZOU hij documenten over een volgend stuk lijn aan het doornemen/controleren zijn.
Hij ZOU tijdens dat bellen en lezen/zoeken zijn aandacht niet meer gevestigd hebben op het huidige traject.
Hij ZOU dus te laat gezien hebben dat hij op die ene plaats reeds was, waar hij slechts 80 mocht.
Hij HEEFT nog van 190km/h afgeremd naar 150km/h, maar is toch nog door de bocht gevlogen...

Bij ons zijn er zeer strenge controles op het uitvoeren van DIENSTgesprekken tussen ons en Infrabel, eigen diensten en collega's.
Privégesprekken mogen tijdens de rit zonder beperkingen, en eveneens kortstondig.
Het opnemen/bellen tijdens het naar een rood sein rijden, of rijden met (sterke) beperkingen is verboden! (ofwel opnemen en zeggen dat je ze terugbelt, zonder meer)
Procedures overmaken/uitvoeren tijdens de rit is VERBODEN! Notities maken mag dan weer wel, zolang het kortstondig is.
Andere multimedia (zelfs radio of mp3) gebruiken tijdens de rit dan uw diensttelefoon (voor korte dienstgesprekken) is eveneens VERBODEN!
Dit met strenge sancties tot gevolg!

We krijgen zware regels opgelegd, maar die regels hebben tenminste een nut!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

doomslu

Citaat van: janieburton op 01 augustus 2013, 01:30:59 AM
Citaat van: doomslu op 25 juli 2013, 21:28:47 PM
Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 19:55:29 PM
Aja...Dan blijft de vraag wat er met die machinist mis was, Steven.
Men zal toch ook niet zomaar zo'n trein mogen besturen?
En ze waren dan nog met twee!  :o

Ze spreken altijd maar over èèn machinist, over de 2de heb ik nog niets gehoord. Is die bij de slachtoffers?
Janie, in eerste instantie sprak men over 2 machinisten. Ik dacht dat het misschien de gewoonte was op die treinen in Spanje. Later las ik dat die tweede machinist gewoon passagier was.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Citaat van: doomslu op 01 augustus 2013, 10:53:06 AM
Citaat van: janieburton op 01 augustus 2013, 01:30:59 AM
Citaat van: doomslu op 25 juli 2013, 21:28:47 PM
Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 19:55:29 PM
Aja...Dan blijft de vraag wat er met die machinist mis was, Steven.
Men zal toch ook niet zomaar zo'n trein mogen besturen?
En ze waren dan nog met twee!  :o

Ze spreken altijd maar over èèn machinist, over de 2de heb ik nog niets gehoord. Is die bij de slachtoffers?
Janie, in eerste instantie sprak men over 2 machinisten. Ik dacht dat het misschien de gewoonte was op die treinen in Spanje. Later las ik dat die tweede machinist gewoon passagier was.

Ik dacht ook dat er landen zijn waar het de gewoonte is of was om 2 machinisten  in de bestuurderscabine te hebben.

Ik dacht dat het vroeger bij BR(British Rail) de gewoonte was om 2 machinisten in de bestuurderscabine te hebben, nu met de liberalisering in de UK weet ik niet of die gewoonte nog bestaat.

Zijn er nog landen waar het de gewoonte is om met 2 machinisten te rijden of zijn alle landen overgegaan op "een mans bediening"?
 

janieburton

Citaat van: Mattias op 01 augustus 2013, 08:35:50 AM
Bij ons zijn er zeer strenge controles op het uitvoeren van DIENSTgesprekken tussen ons en Infrabel, eigen diensten en collega's.
Privégesprekken mogen tijdens de rit zonder beperkingen, en eveneens kortstondig.
Het opnemen/bellen tijdens het naar een rood sein rijden, of rijden met (sterke) beperkingen is verboden! (ofwel opnemen en zeggen dat je ze terugbelt, zonder meer)
Procedures overmaken/uitvoeren tijdens de rit is VERBODEN! Notities maken mag dan weer wel, zolang het kortstondig is.
Andere multimedia (zelfs radio of mp3) gebruiken tijdens de rit dan uw diensttelefoon (voor korte dienstgesprekken) is eveneens VERBODEN!
Dit met strenge sancties tot gevolg!

We krijgen zware regels opgelegd, maar die regels hebben tenminste een nut!

Ik zou denken dat juist dienstgesprekken en procedures overmaken wel zou mogen en dat privégesprekken volledig verboden zouden zijn.

Ik dacht dat er een volledig verbod zou zijn mbt het gebruik van privé gsm's.
 

Mattias

Citaat van: janieburton op 01 augustus 2013, 11:54:51 AM
Citaat van: Mattias op 01 augustus 2013, 08:35:50 AM
Bij ons zijn er zeer strenge controles op het uitvoeren van DIENSTgesprekken tussen ons en Infrabel, eigen diensten en collega's.
Privégesprekken mogen tijdens de rit zonder beperkingen, en eveneens kortstondig.
Het opnemen/bellen tijdens het naar een rood sein rijden, of rijden met (sterke) beperkingen is verboden! (ofwel opnemen en zeggen dat je ze terugbelt, zonder meer)
Procedures overmaken/uitvoeren tijdens de rit is VERBODEN! Notities maken mag dan weer wel, zolang het kortstondig is.
Andere multimedia (zelfs radio of mp3) gebruiken tijdens de rit dan uw diensttelefoon (voor korte dienstgesprekken) is eveneens VERBODEN!
Dit met strenge sancties tot gevolg!

We krijgen zware regels opgelegd, maar die regels hebben tenminste een nut!

Ik zou denken dat juist dienstgesprekken en procedures overmaken wel zou mogen en dat privégesprekken volledig verboden zouden zijn.

Ik dacht dat er een volledig verbod zou zijn mbt het gebruik van privé gsm's.


Bij dienstaanvang mag jij in het vervolg dan ook je gsm uitschakelen...

Zoals eerder al aangehaald.. Wij zijn ook maar mensen..
Als we een beetje gezond verstand gebruiken, is er geen probleem..


Een 2e bestuurder was dacht ik ook in Italië.. Correct me if i'm wrong?!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

janieburton

Citaat van: Mattias op 01 augustus 2013, 16:30:19 PM
Bij dienstaanvang mag jij in het vervolg dan ook je gsm uitschakelen...

Zoals eerder al aangehaald.. Wij zijn ook maar mensen..
Als we een beetje gezond verstand gebruiken, is er geen probleem..

Bij het begin van mijn dagtaak leg ik mijn gsm in mijn kasje en na mijn dagtaak neem ik hem uit mijn kastje.

Dat weet ik dat "jullie ook maar mensen zijn..."; ik ben ook niet perfect.

en zoals je zegt bij het gebruik van gezond verstand is er geen probleem. gezond verstand is = regels en procedures volgen

Citaat van: Mattias op 01 augustus 2013, 16:30:19 PM


Een 2e bestuurder was dacht ik ook in Italië.. Correct me if i'm wrong?!

Volgende maal dat ik in Italië kom zal ik er eens opletten.

Misschien een nieuwe topic: welke landen/spoorwegmaatschappijen hebben of hadden 2 machinisten in de bestuurderscabine
 

Jurgen

Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 01:36:04 AM
Misschien een nieuwe topic: welke landen/spoorwegmaatschappijen hebben of hadden 2 machinisten in de bestuurderscabine


Dat is makkelijk, ten tijde van de stoomtreinen stond er op iedere trein wel minstens 2 man. Het antwoord is dus iedereen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Citaat van: Jurgen op 02 augustus 2013, 09:58:20 AM
Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 01:36:04 AM
Misschien een nieuwe topic: welke landen/spoorwegmaatschappijen hebben of hadden 2 machinisten in de bestuurderscabine


Dat is makkelijk, ten tijde van de stoomtreinen stond er op iedere trein wel minstens 2 man. Het antwoord is dus iedereen.
Die tweede was geen machinist (denk ik).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Citaat van: doomslu op 02 augustus 2013, 10:11:25 AM
Citaat van: Jurgen op 02 augustus 2013, 09:58:20 AM
Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 01:36:04 AM
Misschien een nieuwe topic: welke landen/spoorwegmaatschappijen hebben of hadden 2 machinisten in de bestuurderscabine


Dat is makkelijk, ten tijde van de stoomtreinen stond er op iedere trein wel minstens 2 man. Het antwoord is dus iedereen.
Die tweede was geen machinist (denk ik).

Degenen die nu een trein besturen ook niet, dat zijn bestuurders.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Volgens Van Dale is 'machinist' nog altijd correct Nederlands voor treinbestuurder...  :D :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Citaat van: Jurgen op 02 augustus 2013, 09:58:20 AM
Citaat van: janieburton op 02 augustus 2013, 01:36:04 AM
Misschien een nieuwe topic: welke landen/spoorwegmaatschappijen hebben of hadden 2 machinisten in de bestuurderscabine


Dat is makkelijk, ten tijde van de stoomtreinen stond er op iedere trein wel minstens 2 man. Het antwoord is dus iedereen.

En in het begin liep er mischien nog iemand voorop met een rode vlag om te verwittigen dat er een trein aankwam :o :D ::)

Jurgen ik bedoel heden ten dage of in de laatste 50 jaar( en niet op een stoomloc)

Citaat van: doomslu op 02 augustus 2013, 10:21:28 AM
Volgens Van Dale is 'machinist' nog altijd correct Nederlands voor treinbestuurder...  :D :D

Bedankt Luc.

Ik heb begrepen dat sommige "machinisten"  dit woord niet graag horen omdat dit een negatieve connotatie heeft.

Zolang machinist een officieel woord is  blijf ik het gebruiken.

Zo hebben in het verleden nog een aantal beroepen een mooi klinkende naam gekregen(ik ben er van overtuigt dat nog heel veel meer zijn dan diegene die ik hieronder opsom)

Machinist = treinbestuurder(M) of treinbestuurster(F)

Kuisvrouw = huishoudelijk hulp

WC madam = sanitaire medewerkster

enz............