Peco wissels klaarmaken voor analoog - digitaal

Gestart door Stieven76, 17 juli 2013, 18:14:09 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: Herwig op 19 juli 2013, 23:16:58 PM
de uitdrukking  "Peco Turnout Motor"  in  [Reactie # 9]  is   GééN   motoraandrijving, maar een simpele electro-magneet, die de wisseltongen NIET aanduwt.
Dit is volgens mij een taalkundige kwestie. Bij een motor denken we meestal aan een ding met een draaiende as. Maar de algemene betekenis van het woord motor is beweger, dus een ding dat iets in beweging zet. En in die zin is een magneetspoel ook een motor.

Gerolf

Als je de rest mee had geciteerd, had je Herwigs bedoeling beter begrepen:
Je had het zelf over het weglaten van het veertje bij een "geschikte motoraandrijving" - die de tongen zelf aandrukt.
Herwig merkt terecht op dat een "Peco turnout motor" - met magneetspoelen dus - de tongen niet aandrukt.
Die taalverwarring wou hij voorkomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had van de week een mailtje gestuurd naar Hoffmann  en dit is hun reply.
CiteerYou can buy the Switchmotor in our shop www.aspenmodel.com
Price per piece is 13,80 Euro + postage
By Peco turnouts you have to remove the spring.
By the way if you would like to buy one Switchmotor for testing we can send it for 10,00 Euro postage but you have to inform us by mail than we will send an invoice for advance payment otherwise if you like to by more than
Use the Shop standard postage to Belgium is 17,00 Euro.

Als je de Hoffmann aandrijving gebruikt moet je dus wel degelijk het veertje verwijderen :) Ze zijn wel de helft duurder dan de Conrads en vraag me nu alleen af welke ik het best zou nemen.

Gerolf

De Hoffmans zijn zeker meer degelijk, en schakelen stiller en trager.
Nog een stap beter in dezelfde categorie: Turtoise.
Persoonlijk gebruik ik liever servo's...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Ik heb hier ook zo'n electrofrog van Peco (Spoor Nul) en had die nog niet zo goed bekeken. Ook nog niet gebruikt wegens geen tijd.

De elektrische aansluiting lijkt toch verschillend van de 'gelijkstroom' rails die ik vroeger kende. Toen was het aan elkaar koppelen en wegwezen.
Bij deze soort moet je blijkbaar goed opletten waar je isolatielassen plaatst alsook 'aftakkingen' apart doorverbinden met de hoofdlijn. (of via de ringleiding natuurlijk).

Qua wissels omleggen toch even een servo-tje genomen en dan is het verwijderen van het veertje best wel noodzakelijk. Anders duwt de servo de wissel om en op het
klikmoment van het veertje, schiet hij zowat door. (Sterke Servo van Heli gebruikt met RC ontvanger en Zender)

mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Alles hangt af van de dikte van je staaldraad waar je vanuit je servo of motor mee omzet.
Dun staaldraadje, en het doorschiet-effect van het veertje in je wissel zal groter zijn.
Maar anderzijds: als je die lelijke veermechaniek niet nodig hebt en in zijn geheel kan verwijderen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Citaat van: Paulogic op 21 juli 2013, 09:38:50 AM
Bij deze soort moet je blijkbaar goed opletten waar je isolatielassen plaatst alsook 'aftakkingen' apart doorverbinden met de hoofdlijn. (of via de ringleiding natuurlijk).

Je moet inderdaad de 2 korte rails na het puntstuk isoleren omdat hier de polariteit van veranderd tijdens het omschakelen. Nu heb ik natuurlijk geen isolatie raillassen  >:(

Nu ben ik toch ook weer aan het twijfelen om niet ineens voor servo's te gaan die gewoon handmatig kunnen geschakeld worden, dus nog niet digitaal. Ik heb toch nog geen digitale set. Is een simpele servo sturing gemakkelijk zelf te maken? Echt elektronica kennis heb ik niet, wel ken ik de basic componenten zoals led, diode, condensator, weerstand..

Eigenlijk belachelijk dat ik hier zo zit te twijfelen want ik heb maar 3 wissels op mijn module liggen, maar toch.

Nog een vraag; als ik een gat van 10mm voorzie onder de wisseltongen voor de staaldraad, heeft dit dan bewegingsruimte genoeg om de wissel te kunnen omleggen?

bellejt

mss de esu switchpilot servo 51802 ? Dan zit je goed voor de toekomst.

GVL

Stieven, 10 mm is meer dan voldoende. 7 mm lukt ook.

Stieven76

Citaat van: bellejt op 21 juli 2013, 17:06:12 PM
mss de esu switchpilot servo 51802 ? Dan zit je goed voor de toekomst.

Als ik goed gezien heb zit hier geen puntstukpolarisatie op en heb je dus ook de SwitchPilot Extension module nodig.
Hier het volledige pakket: http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-1320036/Servopakket.html
Het is een optie maar indien mogelijk zoek ik toch iets budget vriendelijker  ;)

Citaat van: GVL op 21 juli 2013, 18:05:56 PM
Stieven, 10 mm is meer dan voldoende. 7 mm lukt ook.

Zal dan een gat van 8mm voorzien, dat zal dan wel goed zijn neem ik aan.  :)

Stieven

bellejt

dat is dan wel met 4 dure servo's erbij.Reken op 60 euro in totaal voor de modules.De servo's kies je zelf.Als je puntstukpolarisatie nodig hebt ben je mss beter af met iets zoals de hofmann aandrijvingen.Die kan je makkelijk via een drukknop aansturen en later er gewoon een decoder voorzetten.

Herwig

P E C O ' s met verwijderd veermechanisme  +  Peco- PL12-adapter:

ga naar:   "Ooit zal 't klaar zijn" :     "Imititie raillassen"  &  verfraaide Peco-wissels:  o.a. reacties #75, #78, #92, #93:  ombouw & test van de Peco-wissels en de aangepaste PL12       (reacties van deze week...)

~H..

INFO

 Hier al eens gekeken,uitstekend geschikt voor de peco wissels inclusief de puntstuk polarisatie, helemaal kant en klaar, em bovenal zeer gunstig in prijs.

Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.