Een spoor 1 baan in de tuin.

Gestart door Ernst Jorissen, 14 juli 2013, 22:48:30 PM

Ernst Jorissen

Hallo Allemaal.

We gaan beginnen met een Spoor 1 baan in de tuin.
Hij word niet groot.
Maar de radius is minimaal 230cm.
En daarvoor kan ik wel wat informatie voor gebruiken.
Heb een vraag over Rails voor een tuin baan
Welke soort rails kan men het beste gebruiken.
Er worden geen LGB rails mee bedoeld.
Het is voor spoor 1.
Heeft er iemand ervaring met Hübner Rail.
Ik hoor het wel..

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

1op32

Hallo Ernst,

ik heb zelf geen ervaring met een buitenbaan, maar heb al wel een en ander hierover gelezen...
Zo weet ik dat Proform inox (rvs) railprofielen in het gamma heeft, let wel deze zijn erg moeilijk te solderen.
Märklin en Hübner met nieuwzilver railstaven zouden ook geen geen problem vormen in buitenbereik.
Ik neem aan dat de fabrikanten Märklin, Hegob, Peco, KM1, enz... u wel kunnen vertellen of hun rails al dan niet geschikt zijn.

Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Steven123

Ik heb die vraag ook eens gesteld bij een handelaar op de expo, het ging dan over de spoor 1 rails van märklin.
Hij zei dat ik ze gerust buiten mocht leggen maar hij raadde aan om er met WD40 over te spuiten om ze te beschermen...

Of dat echt veel zal helpen weet ik niet, ik zeg maar wat die ervaren man me vertelde  :D

Succes & groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ardjoena

Zwijgt er van , verleden week heb ik moeten zoeken naar mijn baan ... gelukkig wist ik ongeveer waar ik moest beginnen graven.
De sporen zijn van het merk "thiel" compatibel met lgb . Iets goedkoper maar minder goed afgewerkt. De railstaven zijn dezelfde.
De baan ligt nu ongeveer 10 jaar en heeft een lengte van ongeveer 40 meter.
Van slecht contact heb ik met stoom natuurlijk geen last. ;) De spoorbaan is op een hoogte van ongeveer 40 cm geplaatst. Daardoor minder last van vuil en beter voor mijne rug. ::)
Eigenlijk is het gemaakt om te testrijden , niet om een natuurgetrouwe uitzicht .Geen wissels of dubbel spoor.
Een baan op de grond kan je beter integreren in je tuin.

Dirk



 

Tschäggata

 :D :D :D ;D funny as hell

Een beetje overwoekerd

dani

en rijden ze daar dan nog op na dat die sporen zo zijn overwoekerd geweest ?    Knap !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ardjoena

Ba ja , gene stroom nodig met stoom en als het moet rij ik op één railstaaf. ( wel elektrich  :-[ )

Dirk
http://youtu.be/x4FNcT7QvX4
http://youtu.be/cupFTIsFl4o
 

loco

Iemand uit mijn vriendenkring is onlangs gestart met een tuinbaan in 1. Hij gebruikt sporen van Peco. Dit zouden sporen zijn die niet oxideren en het beste tegen weersinvloeden kunnen (volgens hem). Hij legt zijn sporen op betonplaten op een hoogte boven de grond. Ik heb nog geen resultaten gezien. Momenteel was hij nog aan het wachten op raillassen die eerstdaags moeten toekomen. Die was hiij bij de sporen vergeten mee te bestellen. Ik ga hem binnenkort wel uitleggen hoe hij draad aan de sporen kan solderen met behulp van weerstandsolderen.

Havoc

CiteerEigenlijk is het gemaakt om te testrijden , niet om een natuurgetrouwe uitzicht .Geen wissels of dubbel spoor.
Een baan op de grond kan je beter integreren in je tuin.

LOL. Die lijkt me anders wel prachtig geïntegreerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ernst Jorissen

#9
Hallo Allemaal.

Dank voor de informatie die ik hier en via e-mail heb gekregen.
Er is nog wel een verschil van mening over de rail keuze.
Maar heb toch gekozen voor Hübner/Märklin.
De reden is simpel een ieder heeft een mening.
Maar echt duidelijk is het allemaal niet.
Het heeft voor en nadelen.
De reden dat ik Hübner/Märklin neem is als volgt.
In de baan die ik wil gaan bouwen komen 3 delen die uitneembaar zijn.
Dit heeft onder ander te maken dat het voor onderhoud dan veel beter te bereiken is.
En het is de winter die naar vele berichten toch de meeste schade veroorzaakt.
Dit tot betrekking van de wissels.
Deze zijn in de winter toch een probleem.
Maar bij een van de berichten die ik heb ontvangen was een goeie tip.
Deze persoon heeft alle meerdere jaren een tuin baan.
En heeft in deze baan de wissels verwerkt van Hübner.
In het begin heeft hij zoals geschreven er toch problemen meegehad.
Dit heeft hij opgelost door deze te leggen op uitneembare delen in zijn baan.
Daarom ga ik in mijn baan plan een aanpassing maken dat de wissels bij mij ook in de uitneembare delen komen te zitten.
En zo kan ik dan de uitneembare delen met de wissels in de winter gewoon binnen opslaan.
De rails die dan overblijven hebben in de winter eigenlijk helemaal geen problemen.
Maar deze worden toch afgedekt door een isolatiedoek.
Ook deze tip heb ik van een spoor 1 lid gekregen.
Zo gauw het baan plan klaar is dan ga ik dit hier melden.
Dit word vervolgt.
Het begin in de tuin is inmiddels al gemaakt.
Nogmaals dank voor de informatie, die ik mocht ontvangen.

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

Ernst Jorissen

#10
Hallo Allemaal.

Zoals eerder genoemd ben begonnen.
Eerst de tuin opgeruimd. En dan kan het plan gemaakt worden.
En dan hier een paar foto's van de tuin.





En het een schets van wat we in gedachten hadden



Ik hoor het wel..

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

1op32

Ernst,
ziet er goed uit ! Veel succes met de aanleg van de baan !
Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Martin Welberg

Uitneembaar.. ??? Toch betonnen modules  ;D

TBCédric

Dit word een volgertje. Net als martin:  uitneembaar? Hoe doe je dat?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

mahtoska1

Hallo Ernst,

Dit project zal ik zeker volgen. Ik zou in de toekomst (3jaar?) ook een tuinbaan willen aanleggen.

Laat de foto's en verslagen maar komen.
Veel succes,

Pieter

PS: is het sein niet te groot foor spoor 1 of is het een 1/1 baan?  :)