Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Welke digitale centrale?

Gestart door OlivierV, 08 juli 2013, 13:06:15 PM

Jurgen

@ Luc: je kan ook een volkomen leek inhuren want iemand met kennis van zaken weet hoe alles werkt. Wij moeten soms ook zoeken hoe dit of dat werkt met die centrales en met een leek kan je meteen de gebruiksvriendelijkheid testen.
Voorbeeld: de Märklin Mobile Station zit in verschillende startpakketten die in theorie voor kinderen bedoeld zijn. Kunnen die kinderen meteen overweg met die MS of moet de papa het eerst allemaal eens proberen en uittesten?

Misschien is dit een andere discussie die niet in dit draadje past, maar het was toch ineens een bedenking van mezelf.
De vaak terugkomende vraag welke digitale centrale "de beste" is bewijst ook dat we door de bomen het bos niet meer zien en dat er dus dringend eens iets moet mee gedaan worden. Misschien moeten jullie als magazine eens samenwerken met buitenlandse magazines voor zo'n artikel. Het voordeel is dat de kosten verdeeld worden en het kan 1 grote vergelijkende test worden.
Hoe dit alles in 1 artikel gegoten kan worden is natuurlijk een andere zaak.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Brunel

Ja, gewoon een MM aanschaffen. Veel pret voor weinig geld. Tegen de tijd dat je nog eens meer wil dan alleen digitaal rijden, heb je dat geld er al lang uit. Alleen comfortabel programmeren zul je dan voorlopig op de club moeten doen. MM programmeert best, maar niet op de manier als de programmer.

Huugooke

Citaat van: Brunel op 10 juli 2013, 14:20:11 PM
Ja, gewoon een MM aanschaffen. Veel pret voor weinig geld. Tegen de tijd dat je nog eens meer wil dan alleen digitaal rijden, heb je dat geld er al lang uit. Alleen comfortabel programmeren zul je dan voorlopig op de club moeten doen. MM programmeert best, maar niet op de manier als de programmer.
'tis dat ik me niet wil moeien maar bekijk ook de Mobile Station eens: multiprotocol en een paar plezante snufjes.
En ze hebben me hier ter plaatse verzekerd dat je ze aan een booster kan koppelen.

janieburton

Citaat van: doomslu op 09 juli 2013, 08:29:52 AM
Een vergelijkende test van digitale centrales staat al jaren op ons verlanglijstje.
Het probleem is: vindt maar eens iemand die daar tijd en kennis voor heeft en bovendien niet bevooroordeeld is!  :-[

Ik denk dat iedereen wel een beetje bevooroordeeld is.

Misschien een samenwerking met een buitenlands blad en vragen om het artikel te vertalen(dacht dat er in een Frans magazine ooit een uitgebreid artikel/test stond).
 

Brunel

Alle instapcentrales zijn de moeite waar eens te bekijken Hugo. Van al die centrales is de MM naar mijn mening het meest volwassen. Je kunt de uitgang van iedere centrale op een booster aansluiten, maar bij een MM is dat niet snel aan de orde, omdat de meegeleverde 3A versterker genoeg is voor handmatig rijden. Meer dan twee rijdende treinen kun je dan toch niet onder controle houden. Multiprotocol boeit niet erg voor een DCC-rijder. Verder beschikt de MM over een universele Xpressnetbus en is daarmee nog gemakkelijk uitbreidbaar met bijvoorbeeld een computerinterface en een terugmeldbus. Dat is bijzonder voor een instapcentrale. Alleen het programmeren van de uitgebreide mogelijkheden van hedendaagse decoders is niet handig met de MM en dat kan best zwaar wegen.

Huugooke

Citaat van: Brunel op 11 juli 2013, 08:32:25 AM
Alle instapcentrales zijn de moeite waar eens te bekijken Hugo. Van al die centrales is de MM naar mijn mening het meest volwassen. Je kunt de uitgang van iedere centrale op een booster aansluiten, maar bij een MM is dat niet snel aan de orde, omdat de meegeleverde 3A versterker genoeg is voor handmatig rijden. Meer dan twee rijdende treinen kun je dan toch niet onder controle houden. Multiprotocol boeit niet erg voor een DCC-rijder. Verder beschikt de MM over een universele Xpressnetbus en is daarmee nog gemakkelijk uitbreidbaar met bijvoorbeeld een computerinterface en een terugmeldbus. Dat is bijzonder voor een instapcentrale. Alleen het programmeren van de uitgebreide mogelijkheden van hedendaagse decoders is niet handig met de MM en dat kan best zwaar wegen.
Als je net als ik met een "erfenis" van oude decoders zit, is multiprotocol wel een doorslaggevend argument. Voor een starter is die MM natuurlijk heel interessant. Om te programmeren kan je er altijd een aparte programmer bij kopen.
Iemand al ervaring met de Z van Fleischmann? Voor de "padders" toch wel een tof alternatief?

OlivierV

Ik jaag rustig verder op een mm of evt profiboss...

Ben wel even bij cc-rails langsgeweest daar heb ik.

Voor € 100 intellibox + trafo.
Of voor €300 STartset met twin-centrale. De rails ben ik wel niet zo veel mee aangezien mijn modules waarschijnlijk tillig Elite gaan worden, de loc is ook niet mijn favoriet, maar de wagens zijn wel bruikbaar.


TC kan ik ook los kopen voor  €140 met trafo van iemand op marktplaats.

Multimauzen met zware trafo bij via Duitse Ebay kost zo'n 120 euro en dan nog eens 20 euro verzending aan je been.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#37
Uiteindelijk toch voor de Multimaus gegaan, 'k snap er alleen  nog niet te veel van (in de zin dat mijn loc niet beweegt na intypen van adres).

edit: nu wel al :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

uitgeven is zo te horen veel leuker dan sparen ? Nietwaar Olivier ?

Groeten Peter ;)

PS kom jij ook zondag ? Hoever is da rijden van bij jou naar Merelbeke ? Anders afspreken in jouw Shit field ? :D ;) Wel op tijd !  ;D

OlivierV

#39
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 juli 2013, 15:31:11 PM
uitgeven is zo te horen veel leuker dan sparen ? Nietwaar Olivier ?

Groeten Peter ;)

PS kom jij ook zondag ? Hoever is da rijden van bij jou naar Merelbeke ? Anders afspreken in jouw Shit field ? :D ;) Wel op tijd !  ;D
Dat wel ja, enfin, een MM/alternatief was al lang gepland, ik wachtte enkel op een goed aanbod, dat aanbod kwam in een week dat ik wat andere zaken kocht... Nu nog mijn Hobbytrade Colli's binnenkrijgen.

Ik ga ook nog naar Merelbeke zondag dat is zo'n 15,5km fietsen, jouw woonst slechts 14,5 zonder misfietsen.


Groet,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan