Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dubbeldekkers met starre koppeling ontkoppelen

Gestart door bumper, 07 juli 2013, 22:09:23 PM

bumper

Ik heb 5 dubbeldekkers die met een starre koppeling verbonden zijn. Een of meerdere van die rijtuigen geven soms kortsluiting. Om dit uit te zoeken moeten de rijtuigen van de baan.
Hoe maak je die koppelingen terug los? Want met twee handen kan ik geen vijf rijtuigen tegelijk van de rails nemen.
Wie kan helpen?
Groeten.
Ludo.
 

Gerolf

Ik zou een lang stuk vilt op een recht stuk dubbelspoor leggen, je dubbeldekkers er op kantelen en dan de koppelingen losmaken
... en geen vaste koppelingen gebruiken tussen meer dan 4 rijtuigen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

Als je dat weet te vinden : kartonnen L-profielen, "paletbeschermers".


.
Die worden op de hoeken van paletten gezet, om de boel bij mekaar te houden, alvorens de plastic folie er rond gaat.
Die bestaan in vele lengtes en hebben mij al veel geholpen in dezelfde gevallen.
Naast de rails zetten, konvooi erop leggen en kantelen/omdraaien.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bumper

Bedankt voor de hulp. Ik was al gestart met een strook multiplex van 3mm met daarop een strook beschermfolie van de verpakking van een radiator van de centrale verwarming. Is wel gelukt maar niet echt eenvoudig. Die hoekprofielen dat is wel een goed idee. Blijven beter recht denk ik. Ga zoiets maken met een beschermfolie, want ik vrees dat ik dat nog wel zal nodig hebben. Bestaan er ook speciale tangetjes om die haakjes tegen elkaar te nijpen om alzo de koppeling te lossen? Ik heb dat nu gedaan met een fijne punttang, maar ik vind dat die haakjes vlug beschadigd worden met als gevolg dat de koppeling niet goed meer houd.